Hjälp med Allmountainskidor

RoPa87

Medlem
Tjena,

Skulle behöva lite hjälp och råd angående nya (begagnade) Allmountainskidor.
Har åkt mycket som ung och sen nu som vuxen åker vi en gång om året, är väl en medelgod åkare enligt mig själv.
Idag åker jag på ett par Völkl RTM 168cm (se bild för likadana).
Jag åker i stort sett bara i pist med barnen (9 och 6år) eller ute i uppkörda spår i "skogen" med dem.
Så jag har ett antal år kvar med mycket barnbackar och mycket svängar i deras äventyrspistar.
Så hade behövt lite råd på skidor som fungerar bra både i bra pistade backar men även när det är mycket nysnö och uppåkt i backen.
Mina RTM är helt fantastiska i bra preppade backar men just när det blir en del nysnö och uppåkt framåt eftermiddagarna så är dem inte lika roliga längre.

Så har ni bra förslag på vilka modeller man kanske ska kolla på och även längd/bredd som kan passa om man vill ha dem så att man fortf. kan ha dem snäva svängarna för att hänga med barnen ute i skogen/äventyrsbackarna?

Jag är 184cm lång, och väger runt 90kg om det spelar någon roll.
Min RTM kan jag absolut hantera om det gör saken lättare för er :)

Tack på förhand!
IMG_7729.webp

Jag hade kollat på någon modell runt 100 i midjan & gått upp lite i längd!

Det bästa är ju om man lyckas tajma in en skidprovar-dag, men en skida som vart bra allround för mig är Atomic Bent Chetler 100.
Enkla att få tag på och finns många fina till bra pris lite överallt.

Line Vision 98/108 är också en skida jag gillar som är aningen mjukare och lite mer lättåkt.

Salomon Qst är omtyckt av många.

Dock så är de bästa skidorna jag provat (långt ifrån alla modeller) är ON3P Jeffrey 102

Jag åker i stort sett bara i pist med barnen (9 och 6år) eller ute i uppkörda spår i "skogen" med dem.

95-100mm midja, skidans längd ca 180cm. Var inte rädd för extra längden, då allmountain har rocker, och ligger det 1dm nysnö i pisten så blir det roligare med lite mer "yta".

Hade du vägt 80 kilo skulle jag säga att du kan köra trä rakt igenom, Men 90 kilo, då kanske du behöver lite metall under foten. Tycker Ranger / Ranger 96 är en kul skida, men det är inte så noga vad du väljer.

Viktigast är ändå pjäxorna.

95-100mm midja, skidans längd ca 180cm. Var inte rädd för extra längden, då allmountain har rocker, och ligger det 1dm nysnö i pisten så blir det roligare med lite mer "yta".

Hade du vägt 80 kilo skulle jag säga att du kan köra trä rakt igenom, Men 90 kilo, då kanske du behöver lite metall under foten. Tycker Ranger / Ranger 96 är en kul skida, men det är inte så noga vad du väljer.

Viktigast är ändå pjäxorna.
Kanon. Trodde jag skulle ha lite mindre bredd så att dem fortf. var ”lättsvängda”.
Ja pjäxorna köpte jag nya och formade efter foten för något år sedan och det var sån enorm skillnad gentemot dem hyrda/gamla jag hade. :)

Blir tyvärr lite motvals från mig. Jag kommer ihåg den tiden. Skogstigar!!!!. Tyckte det var jobbigt på grund av längden.Är 185 runt 85kg. Byte skidor från 174 till 182. Saknade mina 174 när jag skulle med barnen ut i stigarna. Köp runt 80-85 i midja så det blir roligt även i lite uppkörd backe och inte för lång 175-180.völkl Decon 80 eller 84, elan wingman 82 eller 83. Extrem pt eller frontier i 80-85 bredd.

Detta svar då jag får känslan att du håller dig i södra delen av Sverige (branäs,sälen m.m). Då behövs inte 90+ bredd skida. Offpist i lössnö!🤣🤣

(Inget mot dessa ställen, åker själv mycket där).

Blir tyvärr lite motvals från mig. Jag kommer ihåg den tiden. Skogstigar!!!!. Tyckte det var jobbigt på grund av längden.Är 185 runt 85kg. Byte skidor från 174 till 182. Saknade mina 174 när jag skulle med barnen ut i stigarna. Köp runt 80-85 i midja så det blir roligt även i lite uppkörd backe och inte för lång 175-180.völkl Decon 80 eller 84, elan wingman 82 eller 83. Extrem pt eller frontier i 80-85 bredd.

Detta svar då jag får känslan att du håller dig i södra delen av Sverige (branäs,sälen m.m). Då behövs inte 90+ bredd skida. Offpist i lössnö!🤣🤣

(Inget mot dessa ställen, åker själv mycket där).
Haha, alla svar är bra och uppskattade!
Vi har mest åkt i Sälen innan men nu är det faktiskt mest Storlien med dagsutflykter till Åre, därav kommer behovet av andra skidor än mina RTM. Har märkt att det kommer betydligt mer nysnö i backarna i Åre trakten än i Sälen :)

Inga problem att åka skogsstigar med 180+ skidor och 95 mm midja. Mina är trä rakt igenom, så de blir väldigt följsamma. Däremot kan jag inte åka samma bana med mina GS lagg.
20 cm puder nu i pisterna i Vemdalen, kräver lite "yta" för att få grepp i den lösa snön, så var inte rädd för att ha lite bredare skidor -- du har ju redan ett par manchester-skidor
:)

Testade mina nya Nordica Unleashed 98 i stenhårda backar i Norge i minus 18 grader häromdagen och de kommer nog trots bredden att bli min förstahandsskida, även när det vankas mest piståkning. Lättåkta, lättsvängda, välbalanserade, utmärkt isgrepp, bredden störde inte (men jag har nog inte samma krav på carvingegenskaper som en del andra). De blev ännu roligare efter några cm nysnö ovanpå nattens maskinpistning.
Låter som något som kan passa dig?

Senast ändrad:
Haha, alla svar är bra och uppskattade!
Vi har mest åkt i Sälen innan men nu är det faktiskt mest Storlien med dagsutflykter till Åre, därav kommer behovet av andra skidor än mina RTM. Har märkt att det kommer betydligt mer nysnö i backarna i Åre trakten än i Sälen :)
Japp! Och då kan det ju vara värt att titta på lite breddare skida då behovet av bredden faktiskt finns .

20 cm puder nu i pisterna i Vemdalen, kräver lite "yta" för att få grepp i den lösa snön
I 20 cm puder vill du ha yta för att slippa sjunka till botten och fastna, men det ska inte förväxlas med grepp. Om det faktiskt är grepp man är ute efter – alltså förmågan att hålla en linje och svara på kant – så vinner den smalare skidan så länge du inte får en "boot out".

... så länge du inte får en "boot out".
Vad är det? Att pjäxan tar i snön? Är det relevant i pudersnö?

En positiv aspekt med breda skidor som sällan tas upp (tror det var från MnO som jag läste det först) är att de även i mindre djupt nysnö kan ge sådant lyft att upplevelsen liknar den i djupare puder. Om man verkligen flyter ovanpå snön, vilket är lättare ju bredare skidorna är, så spelar det mindre roll om det är 5 eller 50 cm snö under belaget, är tanken.
Men jag är tveksam till denna teori och jag som åker mer "old school" gillar faktiskt att sjunka igenom emellanåt. Om det inte är för tung/blöt snö.

Senast ändrad:
I 20 cm puder vill du ha yta för att slippa sjunka till botten och fastna, men det ska inte förväxlas med grepp. Om det faktiskt är grepp man är ute efter – alltså förmågan att hålla en linje och svara på kant – så vinner den smalare skidan så länge du inte får en "boot out".
Jag pratade om ojämn uppåkt pist, nysnö i pist, eller "vårslush", där man åker carving. Om man inte kommer ned till det hårda underlaget och får i kanterna, så flyttar man bara den lösa snön i sidled med en tunn skida, pjäxorna tar i osv ("boot out") som @TailGunnar skriver.

Och ganska uppenbart så ger breda skidor mer flyt i puder = mer fart. Alla som åkt längdskidor när det snöat några cm förstår vad jag menar :)

Brukar man överhuvudtaget tala om carving i nysnö, uppåkt pist eller vårslush etc? Är det inte en helt annan dynamik i åkningen när det inte bara är kanterna utan också intilliggande delar av belaget, eller t o m hela bredden, som håller emot i snön?

Brukar man överhuvudtaget tala om carving i nysnö, uppåkt pist eller vårslush etc? Är det inte en helt annan dynamik i åkningen när det inte bara är kanterna utan också intilliggande delar av belaget, eller t o m hela bredden, som håller emot i snön?
Det är därför man har rocker på offpist skidor, helst full rocker om man åker bara lössnö, jfr en vattenskida
Man behöver ingen sidoskärning/radie heller

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp