hjälp med att börja hoppa

97an

Ny medlem
Tja

Har åkt bräda ca 5 gånger. Nu senaste gången försökte jag hoppa lite på små gupp (ni vet det som ser lite ut som puckelpist) ca 2m utanför pisten. Men jag klarade kanske 25% utan att ramla. Så jag undrar vad jag ska tänka på och var jag ska tyngdpunkten.

Ps jag lutar mig ofta långt bakåt av nån anledning

Vad jag ska tänka på när jag hoppar "t. Ex kolla där du kommer att landa hela tiden"

Senast ändrad:
tänk på att komma med rätt fart, för mycket och du flyger bakåt å landar på rumpen, och om du har för lite kommer du int över kicken.
när du kan de kan du börja hoppa riktiga "hopp" och sedan lär dig att stompa

Du kan ju börja med att hoppa på riktiga hopp, så du har en kick och en landning.

Sen är det ju bara att öva, våga och använda resten av folkets tips.

SLuta koncentrera dig på att inte krascha, koncentrera dig på att landa bra istället.

Förstår du inte vad jag menade så här är ett exempel:

"Du är påväg ner i inrunet och kollar mot kicken och tänker "krascha inte, krascha inte". - FEL

"Du är påväg ner i inrunet och kollar mot kicken och tänker "Fyfan vad bra jag kommer klara det här bra!" - RÄTT

Allt handlar om att bestämma sig. Tveka inte och nöt på så kommer du klara ca 62% nu.

Börja med att gå ner djupt i knäna i landningen för att absorbera landningen, gör det även på små hopp så du får in vanan att göra det, då kommer du göra det sen i större hopp också.

Det handlar mycket bara om att nöta också, hitta ett lagom hopp och kör det tills det känns som vardagsmat, hitta ett större, osv.

mitt montera brädan om du inte gjort det, lägg lika mycket tyngd på båda benen, se till att du har bra kontroll över brädan.

OssKaaR sa:
mitt montera brädan om du inte gjort det, lägg lika mycket tyngd på båda benen, se till att du har bra kontroll över brädan.
Ok, men ska jag ha bindningarna i yttersta lr innersta spåren? Spelar det någon roll

Senast ändrad:
Ny fråga

när jag ska hoppa på större hopp tar jag oftast för lite fart pga att jag är rädd att typ göra illa mig, tips på hur jag ska tänka?

Kolla på åkaren innan och ta lika mycket fart som han.

Sen våga våga våga.

Hitta en plats ovanför hoppet där du får precis lagom mkt fart om du åker rakt ner utan att svänga eller bromsa alls. Ofta är den platsen nedanför där alla andra startar. Sedan kör man bara därifrån, eftersom att man vet att man startat från rätt ställe så vet man också att om man saktar ner så kommer man att landa kort = man saktar inte ner.

Tillbaka
Topp