Hjälp med att hoppa klippor

commeilfaut

Ny medlem
Hej, jag har börjat droppa klippor så smått. Är en helt självlärd skidåkare så min teknik kan verkligen förbättras och jag vore sjukt tacksam över lite hjälp och tips om hur man droppar klippor på bästa sätt.

Jag var i riksgränsen i helgen och gjorde ett drop som jag kände mig nöjd med ända tills jag såg filmklippet (se länk). Det såg inte alls så kontrollerat och smidigt som det kändes, snarare stelt och rätt fult. Vad gör jag för fel, hur ska man droppa en klippa? Tacksam för alla tips!

Jag kör stenhårt på att alltid dra upp knäna under själva flygturen, det ser mindre spretigt ut då och jag tycker mig har riktigt bra kontroll då också. Armarna brukar jag köra rakt framåt, men ibland om man fastnat i uthoppet eller av annan anledning fått dålig balans kan dom användas likt en fågel för att försöka räta till sig själv. Det ser man ofta om någon fått för mycket bakåt eller framåtvikt i luften, då går armarna likt en torktumlare.

Gay att länka till sig själv, men bilden beskriver bra vad jag eftersträvar https://www.freeride.se/photo/view.php?id=77350

Ok, snygg bild! Det låter vettigt, ska testa det nästa gång. Just det där med armarna händer ju tyvärr lite för ofta...

Hehe, kul film! Du är klart bättre än de flesta, det kan se mycket värre ut så du behöver inte oroa dig!

Felix's råd är 10/10, det enda jag kan tillägga är:
- Se till så att du drar upp benen, inte viker ner överkroppen för att komma i position. Men med tanke på din teknik nu är jag inte orolig för det.
- Grejen med att dra upp benen gör att du kan "fälla ut" dem när landningen kommer. Gör du det slipper du den stötiga landningen.
- Tryck ifrån lite vid kanten för ännu bättre känsla och balans i luften!

måste ju bara säga att jag är expert på det ni pratar om att vifta med armarna i alla hopp, säger att det är ett trick och kallar den för flax. har man tur kan ju någon okunnig bli imponerad:)

Större kläder brukar hjälpa. Då ser inte folk riktigt vart man har ben och armar.

Förutom det är Felix spot on.

"rajjebaja 74 år 20Gilla Anmäl Det är sådana skitar som gör att man inte vill åka till fjällvärlden mer"
Från aftonbladet. Dom åker ju för fan i ravinen eller vad skiten heter, dom är ju inte ens i pisten och han klagar.
Han är ju fan mer negativ än vad jag är.

Tillbaka
Topp