Hjälp med att välja skidor..lit roooliigt

Hej_Emma

Medlem
Lite problem me att välja skidor. Har åkt på ett par Head Jojo nu i 2-3 år. Roliga såå..men letar efter lite nytt nu.
Vill ha nåra skidor som är roligare att åka i pisten med MEN funkar bra att leka lite i parken med också. Funderar starkt på ett par pistskidor med svag twintip på, men undrar om nån har något råd om vad man ska pröva?? Finns ju ett hav därute. Eller om det finns ett par twintip som också är sjukt roliga att köra på i pisten...
Kollar lite på K2 true luv...
Nån som har nått tips?

(fan, skulle ju helst vilja ha flera par skiis...minst 3.....hehe. Nån som har par över så ere bara att skänka :P)

ville komma först, edit sen:

rossignol scratch fs har jag hört är bra i pist och park,
inga egna erfarenheter, dock kört på Rossignol Scratch PRO

Senast ändrad:
Dynastar trouble maker = Perfekt i pist och kan inte bli mkt bättre i parken asso!

Oki då kommer en av dessa gnällspikar här då..

Vad väger du, hur lång är du, hur mycket är du i parken?? Om du börjar med det så kan vi kanske hjälpa dig lite.

Sen Odlander och JagGillarSkidor. Om ni inte har nåt konkret att komma med så snälla skriv inte då. Som tyå svaret Armada. Vad ger det?? Inget..

//Hasse

Edit: Samma sak till dig Josslo.. Man kan ALDRIG bara rekomendera en skida utan att kanske ha några alternativ. Och i detta fallet så kanske inte ens hon behöver en ren Txintip utan räcker med en semi twin..

Senast ändrad:
Varför försöker jag ens?????

Du har ju inte ens kört på sikdan så....

Senast ändrad:
Okej, kanske lite dumt att glömma det detaljerna...hmm
Väger lite runt 50kg...164cm lång...och jag gillar att vara i parken rätt mycket. Grymt mycket...men ibland så är det skönt att dra ut i backen och åka lite...
Längden på förra skidorna va runt 153...rätt ok tyckte jag då.

Hasse sa:
Oki då kommer en av dessa gnällspikar här då..

Vad väger du, hur lång är du, hur mycket är du i parken?? Om du börjar med det så kan vi kanske hjälpa dig lite.

..

Senast ändrad:
Oki då så...

Du har tex Völkl Kaya, K2 Miss Demeananor, Movement SISTA, Atomic she devil eller Salomon Scarlet

Lite olika tjej skidor som är lite mjukare. Alla dom är ju twin tip. Sen sade du ju själv en grym skida som är "semi" twin alltså True Luv. Atomicen så är det ett riktigt bra pris på oxå så. Men en ren park skida blir ju aldrig lika bra som en pist skida så där har du fördelen med True Luv så. Och längden skulle jag rekomdera att du går upp till din egen längd om du vill ha lite stabilitet i den så.

//Hasse

Jag kan väl bara tycka att Hasse borde hålla sig till sina tips.

och hasse: nej jag har inte kört på skidan,
har du kört på alla skidor då?

Väger du, är lika lång som henne också?

Senast ändrad:
Nej jag har inte kört på tjej skidor i den längden av naturliga anledningar. Men jobbar i sportbutik och får prova en massa skidor varje säsong. Plus att jag har jobbat som skidlärare. Så det känns som jag lite mer koll än vissa andra här. Och en tjej skida är nog ganska så mycket bättre för henne än en rossignol scratch fs på 167 cm som är byggd för killar eller hur?

Eller stämmer inte det?

Hjalle_S sa:
Hasse bestämmer som vanligt reglerna på forumet.
Nope, reglerna har johan skrivit i FAQ:en, om du undrar vad som står i FAQ:en, så är det precis det som alla 13- och 14-åringar glömmer när de skriver ett inlägg/startar en ny tråd.

Det finns en jättebra mall på allt som skall vara med om man skall köpa nya skidor, tyvärr använder ingen den...

Emma, titta på de tjejskidor som Hasse förslog, och kolla på de andra tjejskidorna som de företagen har... Du kommer garanterat hitta något som faller dig på läppen!

har inte åkt på så mycket tjejskidor(har inte åkt på så många olika skidor alls när jag tänker efter) men jag gör mitt bästa. ska också försöka fixa nya skidor i år så jag har sett en del skidhemsidor och därmed en del tjejskidor osv.

om du gillade jojo så kan du ju byta upp dej till ett par head mojo 80 163 cm. pris ca 5500
völkl dogen lär ju vara billiga och bra, finns i 158. pris ca 4000
salomon teneighty foil funkar överallt och har fått en del bra kritik. kängd 158cm. pris ca 5500
k2 silencer har jag kollat en del på. ska tydligen likna k2 public enemy fast smalare. längd 159cm. pris ca 3500.

(ps! tror inte att alla var tjejskidor men aja)
tack för mej
//faceplant

Senast ändrad:
Hehehhehehe du hade inte en enda tjejskida mannen....

Edit:Särskrivning på mig...

Senast ändrad:
Hehe, lite roligt faktiskt... Tråden börjar likna vilken "vilka tt's skall jag köpa?"-tråd som helst... Folk ger de vanliga ogrunnade förslagen på Dogen, PE, Mojo 80 och Silencer, TM, P3 och Scratch FS. Det som saknas är väl Fujative...

men om man är tjejj.. måste man ha tjejj skidor då?.. hon hade ju kört på jojo å va nöjd me dom..? å så vitt jag vet så är inte den specialanpassad för tjejjer?

precis som att dom börjar tillverka "tjej" GOGGLES.. vart är världen påväg?

jeppenator sa:
men om man är tjejj.. måste man ha tjejj skidor då?.. hon hade ju kört på jojo å va nöjd me dom..? å så vitt jag vet så är inte den specialanpassad för tjejjer?

Finns kanske en anledning till varför dom gör det. Anatomiska skillnader tex. Tror väl inte en tjej skulle klara av åka på en lika styv skida som en kille med tanke på kvinnas uppbyggnad. Eller? Klart du inte måste ha tjejskidor men dom är ju oftast anpassade efter en tjejes egenskaper som inte en kille har.

Och det känns som världen är på väg åt rätt håll när det gäller detta området...

//H

Edit: Oj vad svammel det blev..

Senast ändrad:
Head Mad_Trix JoJo är helt värdelös i pisten enligt mig, körde på dom 1-2 säsonger och har nog alldrig haft sämre skida. Var alldeles för vek för mig..
Köpte sen ett par Salomon 1080 som jag var ruggigt nöjd med, så grymt sköna i pisten och ändå bra i Parken. Det var -04/05 och då var midjan ungefär 81mm, nu är den 85 och annan styvhet, vet inte hur dom är nuförtiden..

Kanske Armada Pipecleaner kunde vara nått, det är twintipskida som är utvecklad mot en raceskida för att få maximal fart och bra sväng. Dock kanske den blir lite hård för dig, hur mkt väger du och hur avancerat åker du?

Hasse sa:
jeppenator sa:

Finns kanske en anledning till varför dom gör det. Anatomiska skillnader tex. Tror väl inte en tjej skulle klara av åka på en lika styv skida som en kille med tanke på kvinnas uppbyggnad. Eller? Klart du inte måste ha tjejskidor men dom är ju oftast anpassade efter en tjejes egenskaper som inte en kille har.

Och det känns som världen är på väg åt rätt håll när det gäller detta området...

//H

Edit: Oj vad svammel det blev..
Känns skönt att Hasse är i farten och säger till!

jeppenator sa:

Okej...hmm jo jag gillade Jojo,men det är juniorskidor.....vilket betyder bland annat att det är liiite skillnad på styvhet i dem och vuxenskidor. Visst kan tjejer också åka på "vanliga" skidor, men måste ju erkänna lite att det är skönt me lie tjejanpassat

Tjej googles kan jag ju alltid säga är bra också...(kör iofs på junior där också), för tjejer har mindre ansikte än killar och även en annorlunda form.

Plus att det är bra att få in lite mera tjej grejer i sporten så att fler tjejer lockas till att åka.
Min åsikt iaf.

Hasse, och alla andra, tack för tipsen, har kanske lite mera och gå efter nu.
Förresten är det nån som vet motsvarande till Dynastar Sweet trouble i år är? Eller om de finns i år någonstans? Prövade dem en gång förra året och har fått för mig at jag gillade dem..

Jag la undan ett par völkl kaya idag på Stadium i haparanda. Mmm ni får garva om ni vill men dom kostade bara 1499 med bindningar , kommer tyvärr inte ihåg vad det var för bindning, 10.0 free ngt sånt . Jag väger 65kg och är 165 cm lång , gillar att hoppa och leka . Har aldrig testat raila så . det kommer väll så småning om . Det här blir mina första twintips då jag bara har haft snowblades tidigare. Föll för designen direkt på skidorna :)

ja kör på 1080 års modell 04 lr nå sånnt funkar bra över allt tycker ja, men d e väll klart att man inte får samma känsla i pisten m ett par twintips som m ett par vanliga

är ungefär lika lång som du fast lite muskulösare.

ta ett par head mojo 80 om du gillar head.

annars salomon har fina allroundskidor för lätta åkare....kör på thruster 161 om du är mycket i parken och foil 166 cm om du kör ganska blandat. men mittmontera inte bindningen.

du behöver inte ha s k tjejskidor för att du är tjej. kör själv på karma som inte är en s k "tjejskida" och det funkar bra. de tjejskidor som jag testat har varit alldeles för mjuka och kändes ungefär som överkokt tagiatelle med epilepsianfall. sen är dom flesta fula med fjärilar och blommor i diverse kräkpastellfärger. usch...

Tillbaka
Topp