Hjälp med bindningar

Andreas89

Ny medlem
Hjälp med bindningar
Tja, har ett problem och skulle behöva lite hjälp... nu är det så här att jag kör på en Salomon Prospect, och har ett par salomon bindningar till dem(en enklare variant, kostar runt 1000-1500). Jag vill köpa nya bindningar och har varit inne på Burton eller Salomon. Mina boots är av märket Salomon F24 så det vore rätt najs med enbart Salomon prylar, men jag har hört så mycket bra om burtons bindningar så det gör det hela så mycket svårare....

Så nu kommer mitt dilemma. Jag har funderat på när det gäller Burton, Custom Brew, Mission eller Cartel. Salomon bindningen som känns aktuell är Relay pro. frågan är då vilken skulle ni rekommendera. Jag älskar parkåkning, i princip det enda jag åker...När jag har kollat på info om det tre burton bindningarna så har det sett likadana ut info mässigt, det är för freestyle och freeride åkning, men skillnaden är styvheten. Custom brew hade styvhet 4, mission 5 och Cartel 7. Ska man ha så hög styvhet som möjligt när man vill ha parkbindningar eller ska man hitta något medel styv, dvs Mission? Eller har någon kört med salomon bindningar och tyckt att dem har varit riktigt najs och skulle rekommendera dem??

Tacksam för alla svar!

Hjälp med bindningar
Har inte testat salomons bindningar så kan inte jämföra dem med burton men kör själv på ett par Cartel o de e riktigt sköna i parken!
Älskar tå-spännet och stort plus är att det är lätt att hitta extra delar till dem om nåt går sönder (två plastspännen frös sönder förra säsongen men gick lätt (och gratis) att byta i random skidbutik i frankrike)..

Hjälp med bindningar
Hej!

jag har kört på de flesta bidningar man kan tänka sig, allt från flow till ride LX mf..

Och det finns bara två bindningar som hållt måttet, Gamla Custom bindningen och Cartel..

Körde på salomons värsting, (den med "shapebar" carbon-bakkappa..) riktig skön, MEN DEN HÖLL ITNE! jag knäckte 4 botten-plattor, Salomon ersatta mig hela tiden tiden med nya men det är inge roligt när bindningar går sönder i var och varannan landning, dessutom farligt..

hade problem med FLOW också, där var det fästena för vajerna i bakkappan som slets loss..

De enda bindningar jag haft som har hållt är som sagt gamla Custom och Cartel bindningarna, kan därför inte rekommendera några andra, tycker att Cartel dessutom är den mest prisvärda på marknaden..

ang styheten finns det inga regler, alla kör med olika, personligen tycker jag inte Cartel är jättestyv, inga problem för parkåkning alls...

lycka till!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp