Hjälp med brädköp! Bra allround-bräda

Wahlbergarn

Ny medlem
Tjena allesammans! Ny på forumet :)

Det är så att jag ska köpa bräda och bindningar imorgon, och tänkte kolla om någon nattuggla har synpunkter på dessa!
Jag är ca 180 cm och väger runt 75kg

Brädan är en Ride Machete 2012 eller en Ride DH 2011
Bindningarna lutar åt Raiden Phantom, Zero eller Pusher.

Jag nappade på Raiden-bindningarna då de verkar vara väldigt förlåtande i parken tack vare dämpningen. Jag tänker inte köra några rails med finbrädan, utan flyger mest och sparar då gärna på knän och fötter :)

Båda brädorna har fått likvärdiga recensioner och jag är därför väldigt kluven på vilken av dessa jag ska köra på.

Jag blir jätteglad för alla hjälpande kommentarer, tack på förhand :D
/André

Senast ändrad:
Vilken längd på brädan hade du tänkt?
Vad har du för åkstil? åkt mycket? Vart ska du åka i vinter? Beskriv gärna lite mer så att det blir lättare att utvärdera vad som är "rätt" för dig. Det bästa är ju att själv testa... men det kan vara svårt just så här års. Ridebrädor är annars underskattade och de har ofta ett bra pris i sverige!

Efter som du inte vill köra rails så skulle jag kört på DH, den är lite styvare och klarar sig lite bättre på lite större hopp och större farter än machete

Senast ändrad:
Tack för svaret! Jag kände även själv att jag kunde utveckla min topic, men inte riktigt hur.

Hur som haver... Jag har en väldigt blandad/varierad åkstil. Jag föredrar avslappnad åkning, men vill kunna dra på lite i hoppen. Det blir nu min andra parksäsong, men jag gör volter och 720s, så vill ha en bräda med en del pop. Innan dess har det blivit några säsonger i romme & den lokala skidbacken. Med tanke på min tidigare skate-erfarenhet (13 år) så har jag känsla för att åka. Jag är alltså ingen nybörjare, men heller ingen stjärn-åkare. Jag vill ha en bräda som inte är allt för hård men samtidigt inte en bräda som är mjuk som bambu. Vill kunna köra allt som erbjuds om det så är backcountry eller park. Lite piståkning blir det med vännerna, så en bräda mjuk nog för butters och lek är välkommen.

Anledningen att jag siktar på dessa brädor är för priset (650? för machete'n på Stadium, och 1200 för DH'n)!

Senast ändrad:
I vinter ska det siktas på att "take it to the next level" med åkningen. Funderar på att köra en längre tripp ner mot alperna om semester tillåts! Annars blir det att prova sig runt i norden. Det blir åtminstone Trysil/riksgränsen, blandad åkning

Volter och 720s låter väl ganska så avancerat. I vintras gjorde han som kom 3a på SM en 720? =D

Tycker att du ska köra på DH´n den kommer ge dig poppet och absolut inte vara för hård. Vilken längd är det på brädorna?

Satte EN klar 720 och några backflips första parksäsongen :) Får säga att det var en jävligt bra introduktions-säsong. Nu vill jag sätta 900 och lite skruvar denna vinter.

DHn kommer alltså vara lagom mjuk för att leka runt i pisten/offpisten men samtidigt hård nog för parken?
Jag är osäker på brädornas längd, men vad ska jag sikta på? Finns bara en längd kvar på varje bräda och minns inte vilken :/

Senast ändrad:
UPDATE
Jag gick och köpte en Ride DH idag, längtar tills det är dags att ta ut den i snön! :D

Jag behöver fortfarande hjälp med att välja bindningar. Hollywood har rea på bindningar, och jag väljer fortfarande mellan Raiden Phantom eller Zero. Någon med tips, åsikter, synpunkter och kanske andra alternativ?

Tror det är ett bra köp - Ride DH är en riktigt nice bräda. Kört den lite grann och gillade den. Ett litet aber är väl kanske att du skriver att du har mkt skate-erfarenhet, borde inte det betyda att du vill jibba lite också kanske(?) DH är en rätt styv sak och är camber-profil, så för kickersena blir det bra för dig däremot.

Delta,den här tron på att man måste ha en supermjuk rockerbräda för att jibba.... hur gjorde man förr i tiden egentligen ?

DH är inte så pass styv att den inte är lekfull det är fortfarande en lekfull parkbräda även om den inte har de egenskaperna som en rocker har.... BRA KÖP

Jag är inte helt 100 på uttryck osv. men jibba innebär väl nästan bara boxar/rails? Jag föredrar hoppen. Har en sprucken bräda som jag har till att köra rails och annat hårt med, men vill ha en fin bräda som ska kunna hålla sig ett par år utan några värre slitningar!
Jag var och kände på både DH'n och Macheten innan jag bestämde mig, och jag tyckte nästan macheten var hårdare. Den kanske är annorlunda under åkning i och med annan form? Vill köra lite större kicks i år, tänkte sikta på röda och möjligtvis svarta med lite fart, så jag ville ha en stabil bräda. Därför vill jag även ha bra dämpade bindningar, och där söker jag hjälp! Jag tänkte även fråga om man kan använda burton-boots i andra bindningar, t'ex Raiden's. Eller är Burton ett problematiskt märke?

BTW! DH'n var 157 cm lång. Borde vara rätt bra längd, den är ett par cm under hakan

Tack för alla svar! DH'n verkar lovande :D

Senast ändrad:
Förr i tiden, haha nu känner jag mig åldersdiskriminerad :D

Ja, klart du har rätt. Jag uppfattar det också som att många alp-jibbers föredrar lite styvare brädor (kanske för att vara lite mer allround). Försökte bara representera den ändå rätt utbredda uppfattningen om att "mjukt måste det vara". Naturligtvis inte bara förr i tiden, även nu går det ju att "jibba" med styv bräda. De exemplen jag kommer att tänka på direkt är väl herrarna McMorris och Piiroinen osvosv i slopestyle, men å andra sidan kanske det inte ser lika smidigt och "steezy" ut som när vissa andra lyckas med någon sorts super lock-on på en noodlebräda, utan mer som de gör ett air spintrick ovanför/över featuren med lite lätt kontakt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp