Hjälp med den eviga skidfrågan

Lejfty

Ny medlem
Hej, vill först bara säga att jag tror mig ha läst de mesta detta forum har att ge, och jag är mer förvirrad än någonsin! Jag börjar stirra mig blind på siffror och text om olika skärning m.m så därför ber jag er som kan tusen gånger mer än mig om hjälp!

Nu är det såhär att jag letar efter en "allround" skida (vem gör inte det på forumet?) med betoningen på offpistegenskaper för att jag har ett par Ar6 som jag kan använda om jag bara vill åka pist eller park. Problemet är att jag är helt nybörjare när det gäller den ädla konsten i offpiståkning och letar därför efter en skida som är lättåkt och så att säga lätt att lära sig med.
Jag har åkt skidor nån vecka om året sen jag var liten så jag kan åka pist men tekniken är det väl sådär med, min åkstil kan knappast kallas "köttig", jag kör oftast rätt snabbt men är rätt feg när jag åker. Vikten ligger på 88kg just nu och jag är 181 cm lång.

Hoppas Ni kan hjälpa mig att iallafall få fram lite konkreta tips om skidor! Undrar ni något mer om mig så fråga!

använd skiddatabasen och sunt förnuft!

mina tips får bli salomon shogun i 182 cm och nordica enforcer i 177 cm, som bägge är lättåkta och roliga.

nä, nu orkar jag inte...

edit: skit i skidtipsen och lyssna på hasse. givetvis är det bäst om du kan testa själv innan du köper!

Senast ändrad:
K2 seth är väldigt lättåkt och svängig, vill du ha något lite bredare (att rekommendera) så kan du kolla på obsethed, dock inte årets då den är 117, spana på 09/10 modellen som är 105mm. Den är också ganska mjuk med lite frontrocker, bra, lättåkt allroundskida alltså.

Blidee sa:
K2 seth är väldigt lättåkt och svängig, vill du ha något lite bredare (att rekommendera) så kan du kolla på obsethed, dock inte årets då den är 117, spana på 09/10 modellen som är 105mm. Den är också ganska mjuk med lite frontrocker, bra, lättåkt allroundskida alltså.
Blidee: varför snakka om Seth som inte har funnits på två säsonger för?