Hjälp med den eviga skidfrågan

Lejfty

Ny medlem
Hej, vill först bara säga att jag tror mig ha läst de mesta detta forum har att ge, och jag är mer förvirrad än någonsin! Jag börjar stirra mig blind på siffror och text om olika skärning m.m så därför ber jag er som kan tusen gånger mer än mig om hjälp!

Nu är det såhär att jag letar efter en "allround" skida (vem gör inte det på forumet?) med betoningen på offpistegenskaper för att jag har ett par Ar6 som jag kan använda om jag bara vill åka pist eller park. Problemet är att jag är helt nybörjare när det gäller den ädla konsten i offpiståkning och letar därför efter en skida som är lättåkt och så att säga lätt att lära sig med.
Jag har åkt skidor nån vecka om året sen jag var liten så jag kan åka pist men tekniken är det väl sådär med, min åkstil kan knappast kallas "köttig", jag kör oftast rätt snabbt men är rätt feg när jag åker. Vikten ligger på 88kg just nu och jag är 181 cm lång.

Hoppas Ni kan hjälpa mig att iallafall få fram lite konkreta tips om skidor! Undrar ni något mer om mig så fråga!

använd skiddatabasen och sunt förnuft!

mina tips får bli salomon shogun i 182 cm och nordica enforcer i 177 cm, som bägge är lättåkta och roliga.

nä, nu orkar jag inte...

edit: skit i skidtipsen och lyssna på hasse. givetvis är det bäst om du kan testa själv innan du köper!

Senast ändrad:
K2 seth är väldigt lättåkt och svängig, vill du ha något lite bredare (att rekommendera) så kan du kolla på obsethed, dock inte årets då den är 117, spana på 09/10 modellen som är 105mm. Den är också ganska mjuk med lite frontrocker, bra, lättåkt allroundskida alltså.

Blidee sa:
K2 seth är väldigt lättåkt och svängig, vill du ha något lite bredare (att rekommendera) så kan du kolla på obsethed, dock inte årets då den är 117, spana på 09/10 modellen som är 105mm. Den är också ganska mjuk med lite frontrocker, bra, lättåkt allroundskida alltså.
Blidee: varför snakka om Seth som inte har funnits på två säsonger för?

Lejfty: Det bästa du kan göra är att ta dig till skidtesterna och testa, testa, testa.... Och läsa olika rec. om skidor. Allas smak är olika när det kommer till skidor. Ingen kan säga att den är bra för dig. Skulle däremot rekommendera dig att gå upp till ca 110 mm i midjan med tanke på AR 6:an du redan äger..

Vad är det för fel att köpa begagnat? De kommer ut på köp&sälj ganska ofta och är de i bra skick så varför inte?

Notera att jag föreslog Obsethed över Seth... (Och ja, jag vet att 105 modellen inte finns iår, men jag ser ingen mening med att köpa sprillans skidor när begagnade i bra skick är en mycket bättre affär.)

Ja jag vet Hasse att det är set absolut bästa, men när man bor som jag gör så e de svårt att få till att kunna åka på skidtesterna tyvärr :(

Blidee: VArför köpa en beggad skida som är så smal när han letar efter en allround offpist skida. AR6 är ju trots allt 86 mm i midjan och går du på seth är den 99 mm. Är inte sådan väsentlig skillnad då ju.

Lejfty: Var bor du då om det är så svårt? Annars så brukar de flesta seriösa skidbutiker i fjällen ha skidor som du kan testa om du vill köpa. Om jag jämför det med att köpa en bil utan att se på den och köra den då? Detta är ju ungefär samma sak.

Lejfty sa:
Ja jag vet Hasse att det är set absolut bästa, men när man bor som jag gör så e de svårt att få till att kunna åka på skidtesterna tyvärr :(
Hasses råd är det absolut vettigaste i denna tråd. Det är nästan ännu svårare att tipsa någon som inte vet vad den vill ha, en "lättåkt offpistskida" är extremt subjektivt.

Senast ändrad:
Hasse: Nu var det väl iofs Obsethed som jag rekommenderade i första hand, 105mm midja. Läs mitt inlägg igen och du ser att det är den jag skriver mest om, Seth var mer något jag nämnde för att den är extremt lättåkt och svängig.

Lejfty: Håller med om att skidtestarhelg är det bästa sättet att hitta något som passar dig. Det är ju, som nämnt, omöjligt att veta vad man gillar när man inte testat så mycket. Lycka till!

Senast ändrad:
Varje gång en sån här tråd dyker upp så föreslås alltid skidtestarhelgerna. Visst det är ju en jättebra idé men hur mycket kostar en sån? De flesta som söker skidor ska åka kanske 1-2 veckor per vinter och vill ha köpt skidor innan. Om man ska iväg på en skidtestarhelg ryker ju ungefär hela budgeten för skidinköp. Dessutom kan det ju vara extremt svårt att testa en skidas puderegenskaper i december i Åre när snön är stenhård och det är näst intill barmark i terrängen.

Jag säger inte på nåt sätt att det är fel att testa men jag vill bara påpeka att det inte alltid är så realistiskt. JAg själv har istället kört på att köpa utifrån recensioner och sen åka på skidorna en vinter. Sen har jag sålt dem och köpt en skida som enligt recensioner är mer så som jag känner att jag behöver. Om sisdådär 15 år räknar jag med att ha hittat den optimala skidan ;) Men under tiden har jag haft jäkligt skoj iaf. Det här blir tredje raka året med nya skidor. Ofta kan du köpa beggade skidor på köp och sälj här och sen åka på dem en vinter och sköta dem väl, sen säljer du dem för nån tusenlapp mindre och köper några andra och på det sättet kostar det inte så mycket att byta och du får automatiskt prova massa olika. På 3 år har jag köpt 4 par skidor och det har kostat mig sammanlagt 6500 tror jag och då har jag ändå ett par sprillans nya skidor också. Så var inte rädd för att köpa och prova.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Lejfty: Var bor du då om det är så svårt? Annars så brukar de flesta seriösa skidbutiker i fjällen ha skidor som du kan testa om du vill köpa. Om jag jämför det med att köpa en bil utan att se på den och köra den då? Detta är ju ungefär samma sak.
Så Pillard man måste inte i väg på skidtestarhelgen. Det går oftast att testa skidorna på plats i fjällen eller Alperna om man vill...

Jao, visst är det så men tyvärr så brukar de flesta butiker jag har sett bara ha nåt enstaka märke per test. I Åre finns väl fler förstås men på andra ställen är det ju lite sådär. Dessutom vill man ju kunna handla skidorna innan man åker till fjällen eller alperna. Jag vet att ni är många som jobbar i skidbutik här men för de flesta av oss är det inte direkt rimligt att lägga ut kanske 10.000 på skidor när man kan köpa samma eller liknande modeller för 5.000 på nätet, eller beggade. Alltså behöver man ofta handla innan man är på plats.

Som jag sa innan, jag tycker också självklart att man ska testa sig fram, men de som frågar här har antagligen räknat ut samma sak men av någon anledning har de kommit fram till att det inte var den bästa lösningen för just dem.

Pillard: du talar ju emot dig själv, varför spendera 6500kr på att INTE hitta skidan man vill ha när man kan testa (och hyra, åker man 1-2 veckor per år är det såklart totalt oekonomiskt att köpa nya lagg, sen pröjsa 200kr för att få ta dem på planet).
Har testat på olika ställen också när det inte varit testhelg, och har upptäckt mer vad jag gillar och inte gillar. Din metod blir ju som att testa ett par per säsong och som du säger så lär det ta tid innan du hittat rätt.
Själv funderar jag på att åka till nån testhelg, men vet inte ens om jag vill köpa fler skidor igen. Det är helt enkelt inte vettigt ekonomiskt och praktiskt om man inte bummar.

Nja, problemet med att hrya är ju att det inte finns den typen av skidor man vill ha. JAg måste säga attjag hittills aldrig sett något av mina tre senaste par skidor i en skiduthyrning (har haft Gotama, Katana och nu S7). Det enda jag ville komma fram till var att det inte direkt är hjälpsamt när någon skriver och vill ha hjälp med att välja skidor, att upplysa om att man ska prova skidorna istället. Jag har varit i samma situation som den som skrev den här tråden och fått massa synpunkter kring skidor som sen gjort att jag kunnat bestämma mig för att köpa ett par och prova. Eftersomjag fått mycket synpunkter om olika skidor har jag ju kunnat bilda mig en vettig uppfattning om hur olika skidor funkar. Sen ahr jag kanske inte alltid varit 100% nöjd men det har ju handlat om småjusteringar varje gång jag bytt.

Om vi säger att nån som frågar här ska åka en vecka i vinter, i svenska fjällen. Kanske även alperna men han vet inte än. Med "test"-alternativet så åker han till Idre, eller valfri annan ort och när han kommer dit så är det roligaste uthyraren har ett par gamla monster 75or. Hur mycket klokare har han blivit när det kanske är typ 'Katana han är på jakt efter? Om han istället lyssnat runt lite och fått smarta råd här så hade han kunnat köpa ett par beggade KAtana för 3000 spänn och fått rätt bra åkning. Sen om han upptäcker att Katanan var lite för tung och seg för honom så säljer han den på köp och sälj för typ samma som han gett för den och frågar igen om någon har tips på en skida som avviker från KAtana på precis det sätt som han önskar. Nu kan han få nya råd om modeller av kunniga kompisar här och köper istället en beggad version av den modellen för ungefär samma pris. Alternativet hade ju varit att han knallat in på intersport i Idre (vet inte ens vad de har för utbud där men jag ahr sett KAtana i Åres intersport för 10-12.000) och ber att få prova KAtana, upptäcker att han gillar den och köper den för så mycket pengar. Helt plötsligt har han inte råd med alperna...

Jag säger inte att det sistnämnda är fel. För många är det värt de extra pengarana för att få den servicen och det är helt ok. JAg tycker bara att det blir lite tråkigt när man i varje tråd där folk frågar om olika skidor och vilka de borde ha får svaret "åk till testhelgen och prova". Sen är det klart att den som frågar får lov att ställa en noggrant definierad fråga men det handlar ju om att hålla en dialog med motfrågor.

Pillard: det är sant att hyrutbudet inte alltid är det man vill testa. MEN! Idre? Köper man ett par Katana så måste man väl vara intresserad av att vilja mer än att åka i Idre? Som att köpa en Globalkniv för att öppna en plastpåse med.
Dilemmat med att köpa är att man kanske kommer nånstans på sin veckosemester och förhållandena är just de som är sämst för ens skidor. Då är det bara bita ihop eller testa/hyra. Men visst hittar man ett par sjyssta "allround" för vettiga pengar (3000kr som du nämnde) så kanske det är värt att tänka på men funderar man på Idre så är det smartare att inte åka dit och lägg även de pengarna på en vecka till i Alperna eller Norge eller varsomhelst bara inte idresälenåre.
Sen finns det en djupare frågeställning, hur mycket måste man testa för att nå insikt i vad man vill ha? Att läsa recensioner är svårt, man måste sålla och helst vill man veta vad de tycker om många andra produkter för att referera mot. Att läsa recensioner är ju egentligen en vetenskaplig metod mer än att hitta nån som tycker som en själv. Jag tycker det egentligen är Moment 22 med de flesta skidtipstrådar, har man så mycket kunskap som behövs för att veta hur man ska skriva och tolka tråden så vet man redan vad man vill ha.

Självklart har du rätt i att Idre inte direkt är nån avancerad åkning. Åre kan iof erbjuda ganska vettig åkning ibland. Lite av det jag ville komma åt var nog det som du också säger. Man kan behöva åka ganska mycket för att börja lära sig en skida så mycket så att man kan börja förstå vad som är skdian och vilken annan modell som skulle kunna erbjuda det man vill ha. Till slut har man väl lärt sig vad man vill ha ut av sin skida och då kan förhoppningsvis MnO, Hasse eller nån annan guru tipsa om vilka modeller som uppfyller just de specifikationerna man är på jakt efter.

Självklart är inte Katana byggd för Idre men med tanke på hur korta backar och hur lättåkt det är kan man behöva stora klumpiga skidor så att det blir lite utmaning iaf ;) (Nu tycker jag iof att KAtana går som tåget även i hård pist men ändå)

Oj vilken diskussion det blev, kan iof hålla med Pillard om att det är svårt att komma iväg på skidtesten men samtidigt rätt dumt att köpa en skida med tanken att den inte behöver vara perfekt för att man kan byta nästa år!

Men nu till det ja ville fråga, tror ni att ett par Line Sir francis bacon är för mjuka för min vikt eller tror ni att jag skulle kunna bli nöjd med ett par? Har nämligen fått ett bra pris på förra årets modell!

Tillbaka
Topp