hjälp med dynafitbindning

zzzikko

Ny medlem
hej hej

köpte ett par beggade skidor med monterad dynafit comfort-bindning.
Det finns en stor skruv och 2 skalor på den bakre delen av bindningen, vad justerar man med den/Dem?

sen är det dax för mig att försöka hitta ett par skor till dem, enl säljaren så passar skor med längd upp till 320mm, men tillverkarna verkar aldrig ange längden på skon, annat än på skon själv, och då det är dåligt utbud med grejjor på orten så måste jag beställa över nätet.

Vet ni om det finns någon tabell eller liknande på nätet över olika storlek och pjäxor, vill ha ett par dynafit eller garmont, men deras respektive hemsidor är ju svinkassa, eller har jag bara missat den?

Ta och spana lite här...

Allt om Dynafit: http://www.wildsnow.com/bindings/dynafit-backcountry-skiing-bindings/

När det gäller pjäxor, antar att du läst rådet att alltid gå till en bra skidbutik och få korrekt utprovade pjäxor?, så får du om det är helt uteslutet bestämma dig för vilken vilka pjäxor du är intresserad av och sen maila tillverkaren/återförsäljaren för BSL (boot sole length) mått.
Men är egentligen inget bra alternativ, för risken att du blir missnöjd är väldigt hög. Om du måste, så beställ från en butik med bra retur policy (areaventyr.se tex) och prova ordentligt med flera storlekar...

Du kan också leta runt här, finns extremt mycket matnyttig info om allt skidrelaterat:
http://www.tetongravity.com/forums/forumdisplay.php?f=8

Hej ta å kolla på www.topptursbutiken.se (Patrik Nordin).Han är imprtör av
Dynafit i swe. Annars så kan jag säga att den ena skalan är för utlösning åt sidan alltså vridning den andra är för utlösning rakt fram.Kolla även på www.skistore.se eller www.alpingaraget.se . Kolla även på blackdiamond eller
Dallbello
TT

Som Blide föreslår, du hittar det mesta om Dynafit på Wildsnow.

I teorin är det enkelt att köpa skidpjäxor. Du mäter din fot. Är den 27,5 cm ska du ha en pjäxa som har storlek 27,5!

Åtminstone är det en bra början ... i praktiken kan det dock skilja en hel del mellan två olika modeller i 27,5 även om längden förhoppningsvis är densamma. Du måste helt enkelt prova för att hitta en pjäxa som passar bredd, höjd, vader mm .mm på just dina fötter. Tyvärr finns det bara en handfull butiker i landet som har Dynafitkompatibla skor. De jag känner till är (men det finns säkert fler):

www.areaventyr.se
www.alpint.com
www.alpingaraget.se
www.skistore.se

Någonstans har jag sett en matris som visar längden på Dynafitskor i olika storlekar. Minns bara inte var ... Mina Dynafit Titan i 28,5 är 322 mm om det kan vara till någon hjälp. Ett par 27,5 borde då ligga omkring 312 mm (men det är inte helt säkert)!

Korrekt längsinställning av häldelen är mycket viktig för att bindningen ska fungera korrekt. På comfortbindningarna ska det vara 6 mm mellanrum mellan skon och häldelen (i överkanten) när skon sitter fast i skidläge!

Senast ändrad:
hej hej

tack för alla svar.

bestellde ett par dynafit tlt 5 mountain av patrik po topptursbutiken.

mette mina fötter och det var nestan 29cm utan sockar, so blev ett par 29,5, med bsl po 317mm, hoppas att jag har de der 6mm till godo, men det ler visa sig i veckan ner skorna kommer.
annars for jag försöka borra om bindningarna.

ang DIN-instellningarna po bindningarna, finns det nogot tips po hur man skall prova ut de retta instellningarna der.

Kul, har du inget för dig kan du väl filma lite när du flexar pjäxorna?
Sjukt nyfiken på hur styva dom är, inte för att jag skall ha några men men :rolleyes:

Tillbaka
Topp