hjälp med längd till Line Chronic

nissse96

Ny medlem
Tjenare, ska beställa Line chronic 2013 och undrar vilken längd jag ska ha :) Jag är ca 180-182 cm lång och väger ungefär 63 kilo.

Dom storlekarna som finns är 164, 171, 178 och 185.
Dom som jag tvekar i mellan är 178 och 185. Tror 178 är perfekt men vill kunna ha dom 2 år till eller mer. Och då är frågan om 185 blir för stort?

Ps. är 16 så växer fof :)

Senast ändrad:
185 blir perfekt, personligen gillar jag att ha skidor som är ungefär 5-10 cm längre än mig själv. 178 är blir för kort, särskilt om du vill ha dom ett tag. Hoppas du får skoj på chronicen! Verkar vara en sjukt kul skida :)

Du kommer antagligen gå upp i vikt under de 2 kommande åren, så 185 blir bra.
De är även lätta och har early rise, så 185 blir inte för långt. ;)

Det beror på vad för skida det är och hur man åker med mera. (Det vill säga att riktiga pist-skidor ska vara kortare än early rise-skidor och puderlagg. Och om man åker lite halvdant så kan kortare skidor hjälpa en att svänga bättre.)

Senast ändrad:
Tack för alla svar! :D

Kommer välja 185, ska bara försöka spara ihop lite pengar annars får det blir afterbang :)

Senast ändrad:
Chronic har mycket bättre belag, lättare och bättre konstruktion än afterbangen. Har du inte råd med chronic bör du titta på TC skidan istället för afterbangen. Finns dock bara i 178cm men mäter ungefär vad andra företag kallar 181-182cm.

edit: Stirra inte blint på längdsiffror, skidor kan variera -+5cm vad angiven längd. Varierar från modell till modell oavsett företag.

Senast ändrad:
Bjo-rnR sa:
Chronic har mycket bättre belag, lättare och bättre konstruktion än afterbangen. Har du inte råd med chronic bör du titta på TC skidan istället för afterbangen. Finns dock bara i 178cm men mäter ungefär vad andra företag kallar 181-182cm.

edit: Stirra inte blint på längdsiffror, skidor kan variera -+5cm vad angiven längd. Varierar från modell till modell oavsett företag.
okej, men är tc skidan lika mjuk som Afterbangen? :) like rolig att leka runt med?

TC skidan är gamla Anthem med bättre belag. När jag prövade A-bangen tyckte jag den kändes lite död i pisten, som skidan va alltid ett steg efter. Flexmässigt har jag bara handflexat TC och flexet är jämnförbart med afterbangen. Kan säga att afterbangen kommer bli rätt slö efter ett tag pga belaget.

Senast ändrad:
okej, så om jag fattar rätt så är Chronic och TC ganska lika varandra bara att Chronic är steppet vassare(och lättare har jag för mig?

Men om flexet är samma så kommer jag nog köra på TC istället för Afterbang :)

btw, tack för snabba och bra svar! :D

Vet inte något om årets modell av chronic men ursprungligen har den varit en skida för större features och högre farter. Eftersom den är 100% omdesignad är det svårt att veta hur det påverkat flexet och prestandan.
Gissar på att chronic fortfarande är deras skida för större features medans TC är roligare att leka runt med.

Du kommer inte bli missnöjd oavsett vad du väljer.

Snödjup

Tillbaka
Topp