Hjälp med mad_trix

CarlH

Ny medlem
Hjälp med mad_trix
Lutar år att jag går och köper mig ett par mad_trix(den gamal svart/vita modellen)
Vilken sida bör man ha frammåt? Big air eller big mountain? Vad är skillnaden? Bigair tipen verkade lite mindre, är det bara det eller? Sen så var det det där med montering. Dom ska användas som lek/jibbskidor så det lutar väl åt mittmontering eller är det kanske bättre att montera lite bakom mitten? Tar tacksamt emot seriösa svar!

Hjälp med mad_trix
de beror ju rent utsagt hur du åker och huer erfaren du är. en mitmonterad bindning gör att skidan beter sig snällare i luften medans en bakmonterad "biter ifrån mer" på den gammla mad trixen är big mountain tipen bredare vilket ska underlätta fakie åkning.

men som sagt allt handlar om possition och tyngdpunkt kan du reglera den och ha kontrol spelar de ingen roll

känner du att du inte kan de mittmontera bindningen

Hjälp med mad_trix
men om man sätter big mountain bakåt får man ju följdaktligen den midre tipen frammåt. Är det inte större nackdel att ha en mindre tip fram än bak?

Hjälp med mad_trix
man försöker ju oftast hålla tipen åvanför snön vid lössnö åkning. sjunker tipen ner hävadar jag att en tip med större vinkel bromsar skidan mer än en tip med mindre vinkel enlig fysikens lagar

Hjälp med mad_trix
montera med big mountain framåt och mittmontera om du mest ska ägna din tid åt att åka switch i parken, skidan blir dock ganska "ovanlig" att åka med när du mittmonterat.

Hjälp med mad_trix
DahIin där måste jag nog enligt min mening hävda att du har fel för skidan är framtagen att vid park åkning ha den bredare tailen dvs big mountain bakåt och sedan mittmontera

för de är svårare att åka fakie med en bredare tip än tail

Hjälp med mad_trix
men blir skidan inte väldigt underlig att åka i pist med om man har den breda tipen bak?
det blir ju omvänt mot vad det brukar vara

Hjälp med mad_trix
Förresten har inte mad_trixen midjan mitt på? isåfall borde man väl få ut mest av skidan om man mittomonterar eller har jag fel?

Tillbaka
Topp