Hjälp med nya offpistskidor

agnesholmer

Medlem
Hej. Jag tänkte införskaffa ett par offpistskidor då jag ska säsonga i Kittelfjäll,- som då är Sveriges bästa offpist-skidort. Jag har åkt en del offpist men på mina pistskidor- Atomic metron 10 powerplus.

Jag kan inte säga att jag är så jätteduktig på just offpiståkning, så jag vill utvecklas rejält på den biten, men vill samtidigt inte ha ett par "nybörjarskidor" då jag inte vill köpa nya nästa säsong om dom då är lite "mesiga". Jag är tjej, men gillar inte riktigt "tjejskidor"

Någon som har några tips på skidor :) ? (lägger inte över 9000:-)
Tack på förhand :lol:

Tror du får begränsa de möjliga svarsalternativen lite, nu frågar du efter tips på sådär hundra modeller.
Vad väger du, "inte så jätteduktig" (från en tjej) kan ju betyda ungefär vad som helst, vad gillar du hos skidor och ogillar du?

Måste du köpa innan du testar?

Du kommer få tips på vad andra gillar, är det inte bättre att ta reda på vad DU gillar?
Som exempel tycker jag Atomic Metron är de sämsta skidorna jag nånsin åkt på, vissa älskar dem...

blavitarn sa:
Hej. Jag tänkte införskaffa ett par offpistskidor då jag ska säsonga i Kittelfjäll,- som då är Sveriges bästa offpist-skidort. Jag har åkt en del offpist men på mina pistskidor- Atomic metron 10 powerplus.

Jag kan inte säga att jag är så jätteduktig på just offpiståkning, så jag vill utvecklas rejält på den biten, men vill samtidigt inte ha ett par "nybörjarskidor" då jag inte vill köpa nya nästa säsong om dom då är lite "mesiga". Jag är tjej, men gillar inte riktigt "tjejskidor"

Någon som har några tips på skidor :) ? (lägger inte över 9000:-)
Tack på förhand :lol:
Kolla på skidor som Nordica patron, Sir Francis bacon och Opus.
Skulle försöka kolla på lekfulla skidor i bredden 108-115. Beroende på om du vill ha mer flyt, eller en smidigare skida. Har kört Patronen och vet några fler som kör den som enda skida i Sverige, och den är ganska så optimal. Men som tidigare talare, du har inte givit oss så mycket info när det gäller vikt och åkstil, så finns en hel drös skidor på marknaden.

JL76 sa:
... (från en tjej) ...
Ganska intressant infallsvinkel på åkteknik.

resqual sa:
JL76 sa:
... (från en tjej) ...
Inte åkteknik jag syftar på utan att tjejer tenderar att undervärdera jämfört med killars övervärderingar av egen prestationsförmåga. Men det är ju generellt, blavitarn kanske inte är "typisk" men även om det är en objektivt korrekt och välbalanserad bedömning säger den inte så mycket då uttrycket är för luddigt i sig.

Kul att du också tycker Kittel är sveriges bästa puder ort!
Säger som JL76, omöjligt att säga vilka skidor som passar dig utan att ha sett dina åkkunskaper, stil, hållning, vilken styvhet på skidor du gillar osv... Så åk på ett skidtest är mitt råd, Åre nu på Lucia, annars kan du ju få testa från vilken skidbod som helst nästan.

Om du inte har den möjligheten så kan jag väll name droppa några säkra kort.
Salomon rocker 2 108 som är lättåkt men absolut ingen nybörjarskida, funkar bra på de flesta underlag men grym skida för svenska förhållanden!
Nordica La nina, en tjejskida men rätt så styv så du känner nog inte att det är en tjejmodell.
K2 Remedy 102 om du vill ha en mer lekfull skida. Kort svängradie, ganska mjuk, så det är ingen skida för att kötta stora linjer eller klippor med.

När man kommer upp i renodlade offpistlagg alt. all mtn +100 är det inte många som är nybörjarskidor.

Ser ingen nackdel med tjejskidor, men du kanske kan utveckla? Att gå på vissa större herrmodeller skulle kunna resultera i totalt kaos.

Jag har varit några vändor i Kittelfjäll och mina Sir Francis Bacon är lika perfekta där som i Alperna (är 178 cm lång och väger 69 kg). Precis som du säger gillar jag själv inte riktigt "tjejskidor", kanske för att jag åker ganska "aggressivt" i jämförelse med vad tjejer vanligtvis gör (haha någon skulle behöva utveckla en skala för sådana här påståenden om vad som är "normalt" osv...). Riktigt lekfull skida som du definitivt kan utvecklas en hel del på! Fungerar även bra i pisten i fall du skulle få lust att ta några svängar där.

är det någon som kan säga de större skillnaderna mellan Salomon Rocker2 108 och Sir Francis Bacon?

JL76 sa:
resqual sa:
JL76 sa:
... (från en tjej) ...
Inte åkteknik jag syftar på utan att tjejer tenderar att undervärdera jämfört med killars övervärderingar av egen prestationsförmåga. Men det är ju generellt, blavitarn kanske inte är "typisk" men även om det är en objektivt korrekt och välbalanserad bedömning säger den inte så mycket då uttrycket är för luddigt i sig.
Okej, tolkade texten annorlunda, men bra med ett klargörande. Finns hopp för mänskligheten ännu :)

Utan att ha egen erfarenhet så kan jag ju alltid slänga in Atomic Access. Det är ju ingen dammodell men verkar väldigt lättåkt och allsidig. Frun åkte på dem förra vintern och de verkar ha funkat väldigt bra för henne som ändå är relativt grön. Dessutom finns den nästan löjligt billigt hos tysken (du kommer klara din budget med enorm marginal)

Snödjup

Tillbaka
Topp