Hjälp med pjäxstorlek!

High

Medlem
Hjälp med pjäxstorlek!
Blir lite lätt brydd av mina pjäxor.
Har ett par Atomic Mtech 90 pjäxor stlk 29.5 som funkat bra när man sprungit omkring och lärt barnen åka.
Nu när man fått mer tid till egen åkning känns de stora, känns som de glappar i hälen och foten glider omkring i pjäxan.

När jag tar ur innerskon och sätter tårna längst fram så finns det ca 1cm till godo i hälen.
Mätte foten idag och såg till min förvåning att fötterna endast är 28 cm.
Provade ett par Nordica Speedmachine i stlk 28.5, men då fick jag nästan kröka tårna för att få i foten, väl i var stortån mot kanten hela tiden. Prövade även ett par Rossignol Synergi Sensor 100 i stlk 29.5 som satt mkt bättre.

Är Nordica små eller hur ska pjäxorna egentligen sitta?

Hjälp med pjäxstorlek!
"väl i var stortån mot kanten hela tiden"

I och böjd då eller? För den ska nämligen vara i hela tiden fast inte böjd när man provar pjäxor, dom kommer töja sig så det är ingen fara om inte tån är böjd

Sen gäller det ju att det är rätt bredd också så man inte trycker ihop foten och får blodstopp som resulterar i ont och kalla fötter av den anledningen

Hjälp med pjäxstorlek!
Mholm, ja, sitter och lusläser hela forumet och inser att mina pjäxor nog är för stora....

Linder, När jag satt i foten och stod rakt upp så låg stortån emot innerskon utan att böjt på tån. Tyckte detta kändes som för litet. Töjer sig den sig så mkt? Ska man känna framkanten av innerskon när man står rakt upp för att sedan inte känna när man böjer sig framåt?

Har 44 i vanliga skor.

Hjälp med pjäxstorlek!
Efter att ha läst köpguiden mer noggrant inser jag nu att mina nuvarande pjäxor nog inte bara är stora utan rejält för stora...

Bara iväg och pröva igen. Tyckte verkligen om Nordica SM 14, men trodde att de var väldigt små i storlekarna. Har nu även förstått att Atomic överlag har ganska breda pjäxor? Jag har inte speciellt breda fötter...

Hjälp med pjäxstorlek!
mina fötter mäter 27cm och jag har 25,5cm i pjäxor ( salomon x3-10)! Tryck dom lite i stortån som ska dom sitta bra sen!

Hjälp med pjäxstorlek!
"Tryck dom lite i stortån som ska dom sitta bra sen!"

Pratar vi värma innerskon med fön el dyl och sedan trycka ut där stortån tar i?

Hjälp med pjäxstorlek!
Knöla en dagens nyheter och tryck in tådelen, kulturbilagan borde räcka...

Hjälp med pjäxstorlek!
High sa:
"Tryck dom lite i stortån som ska dom sitta bra sen!"

Pratar vi värma innerskon med fön el dyl och sedan trycka ut där stortån tar i?
Gå till en bra bootfitter så fixar dom det! Innerskorna ger sig mycket efter någon vecka. Det är vanligt att man köper för stora pjäxor! Köp "för små" och be bootfittern värma upp framdelen på pjäxan och sen får du stoppa i foten med en "förlängd tådel" och vänta tills skalet svalnat. Detta för att undvika toebangs och blå tånaglar!

Jag har custom shell salomon och då värmer man hela skalet i ugn och sen på med den på foten så formas den exakt efter just din fot!

Tillbaka
Topp