Hjälp med Reparation

• Trådstartare Trådstartare mathiasek
  • Start datum Start datum
M

mathiasek

Guest
Hjälp med Reparation
Hej , jag har två stycken frågor. Jag behöver laga ovansidan på min bräda (topsheet). Som ni kanske ser så har jag försökt med lim som min kompis berättade att han gjort på sin men vill få det så bra som möjligt. Någon som vet hur man lagar detta bäst? Det är alltså stora bitar som har lossnat i kanterna.

Och, jag vann nyss ett par raiden bindningar , och när jag fick hem dom så visade det sig att på mina gamla bindningar så hade jag fäste för 4 skruvar per bindning , nu har jag bara för två. Kommer detta att hålla sig eller måste jag borra och gänga för att det inte ska lossna i backen?

Hjälp med Reparation
Angående lagningen: Kan du ta en närbild på en av skadorna så att man kan se vad som har hänt? Det bruna som man ser, är det påkletat lim, eller är det topsheeten som har lossnat i så stora bitar?

Ang. bindningen har jag ingen aning och förstår inte heller frågan riktigt. Menar du att den nya bindningen är konstruerad för att användas med bara två skruvar, eller har du bara två skruvar för att de andra inte passar?

Senast ändrad:
Hjälp med Reparation
Här är en bild , nedre bilden är tale och övre är nose. Nosen är slarvigt kladdad med lim som snart ska slipas jämn eller helt bort med hjälp av slipmaskin.

Skruvhålen i snowboarden för bindningarna sitter så långt isär att bindningarnas skruvhål inte når helt för att kunna skruvas med 4 skruvar.

Hjälp med Reparation
Det där ser ut av vara Raiden ZERO och den har minidisc-system och dom bindningarna ska bara sitta med två skruvar!

Hjälp med Reparation
Jag hoppas personen på profilbilden inte har något med brädan att göra annars är det vårdslöshet i trafik eller något.

Hjälp med Reparation
delta sa:
Jag hoppas personen på profilbilden inte har något med brädan att göra annars är det vårdslöshet i trafik eller något.
Vad är det för fel på profilbilden kontra hans bräda? :/

Jag skulle helt klart köpa en ny begagnad bräda! (men köp inte vad för skit som helst utan fråga hellre här först isf)

Hjälp med Reparation
jag har kollat lite och funderade på Nitro T1an. Är den något att rekomendera?
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=84581

Dock så vet jag inte hur mycket frakten går upp i från stockholm till åmåls området. Någon som vet?
Har frågat hur sliten brädan är och vart den är men inte fått svar ännu.

Hjälp med Reparation
Ok, tackar för lite tydligare bilder. Det där var sannerligen en (eller fem?) topsheetskada av rang!

Gillar du brädan och vill fixa till den så hade jag lagt ett lager 100-120 grams glasfiberväv över och laminerat med en epoxy med relativt högt mått av elasticitet, sen slipat till det lite skapligt med maskin så det ser skapligt vettigt ut. Det tar väl en halvtimme totalt, exkl härdningstid, och är inte svårt om man är van vid sådant arbete. Men det bygger på att du har lite sådana grejor tillgängliga, annars är det en för stor kostnad att köpa in material till lagningen.

Har du ingen väv och lamineringsepoxy hemma så är nog den enklaste och egentligen mest vettiga lösningen att skära bort allt som sitter löst, sen försegla skadan mot vattenintrång med långsamthärdande epoxy och värme (gör epoxyn lättflytande så att den sugs upp/letar sig ner i hål). Torka bort överflödig epoxy innan den börjar härda. Låt den sen härda och snygga till det hela med en slip. Sen kör du tills brädan brakar bara. Har inte brädan börjat delaminera redan så kommer den förmodligen att hålla ett bra tag till, även om den ser fördjävlig ut...

Eller köp en annan.

Hjälp med Reparation
Det är väl inte mödan värt att lägga ner arbete och pengar på en Warp.
Köper man det billigaste som finns på marknaden är det inte bättre än så.
Så är den för det mesta när det gäller kedjornas Home Brands
Man får vad man betalar för.

Hjälp med Reparation
mathiasek sa:
jag har kollat lite och funderade på Nitro T1an. Är den något att rekomendera?
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=84581

Dock så vet jag inte hur mycket frakten går upp i från stockholm till åmåls området. Någon som vet?
Har frågat hur sliten brädan är och vart den är men inte fått svar ännu.
Den rekommenderar jag stark, den är en en grym allround bräda!

Hjälp med Reparation
Hej.

Skär bort allt det överflödiga som är trasigt slipa till det med ett ganska groft sand papper, typ 120 eller dyligt.
Blanda sen 2 kops lim och värm det med en värmepestol / hårfön funkar oxå.
Låt allt sen stelna och slipa sedan av det över flödiga. Gort det ett antal 100 gånger så vet att det funkar.

Pm om du undrar någe mer!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp