Hjälp med skidköp, drar snart!

jo jag är mycket medveten om det.. vill ha en skida som funkar okej/bra överallt, jag vet att man inte kan få toppprestanda överallt då såklart! Men vill göra efterforskningar:) jag ska inhandla skidorna innan den 27de och börjar bli lite jobbigt nu.. hehe, då jag inte riktigt vet vilken skida jag ska välja av shogun,bridge,fujas. Kollat video recensionser då folk säger att fujas är en bra allroundskida! Men kollar man här på freeride är som lite osäkrare och däremot har shogun fått mycket bra recensioner här tycker jag..Jobbigt när man inte vet vad man ska välja! Kanske inte spelar så stor roll vilken jag tar igentligen eftersom alla är en slags allmountainskida med mer inriktning på offpist?! :/

Rajraj sa:
okej, läst runt lite om dom! Verkar ju schyssta men dom som har skrivigt har sagt att dom blir fladdriga i höga farter.. Nåt du märkt av? Kung fujas är en skida som funkar bra över hele berget? Puder/skog pist park? :)
hehe detta är jobbigt.. en skriver att ep pro funkar bra i pist (han som säljer hmmm) och en skriver att dom suger i pist.. vad skall man tro?!
Ja tyckte det var en kul skida i pisten så længe det inte var før hårt eller att det gick før fort. Den korta radien gør ju den rætt kul men lite orolig nær det går undan (mina var monterade +1,5cm från rekomenderad monteringspunkt)

kolla upp blizzard the answer, finns i 191! är 110 i midja o nos o tailrocker, tror det är den bästa allroundskidan som gjorts om man åker lekfullt, dock inte åkt den men MnO har ju hyllat den... =)

Moment - Ruby om du vill ha en grym skida för "svenska" förhållanden.

Line - SFB är ett grymt alternativ om du letar efter en skida för alla förhållanden om än mot det mer lekfulla hållet!

Någon av dessa med en jester bindning och du är i hamn!

jag kommer åka iväg idag och inhandla antingen ett par shogun eller bridge. Nått sista ord om dessa skidor? :)

Jag har tänkt lite i samma banor som du men åker nog 60% pist, 30% offpist (mest skog) och 10% park. Jag har till i år köpt ett par Line Prophet 100. Jag har inte provat dom än men jag har läst recensioner och skidköpartrådar i några månader nu och har knappt sett några dåliga omdömen på Prophet 100. Om du tycker den verkar smal finns ju Prophet 115 som har lite tiprocker också.

jag tror inte på Bridgen. Även fast den har rocker i år och på så sätt är lite roligare, så tror jag att den kommer bli väldigt tråkig och kommer inte funka så jättebra uatnför pisten. Samtidigt kommer den vara jättegrym i pisten heller. Lite som det sämsta av två världar.

Istället ska du nog kika på Gotaman. Om någon ska ha den så är det nog du. Förvånande att den inte varit uppe i den här tråden förut. Den är lite bredare, och kommer vara mycket roligare utanför pisten, men funka minst lika bra som Bridgen i pisten. Det brukar finnas ett visst motstånd mot Gotama, att det är en dålig skida och gjord för turister o.s.v. Men den funkar nog riktigt bra om man inte åker så jättemycket och bara vill ha en skida.

Låt inte bredden skrämma dig, den är faktiskt bara 106 i midjan. Själv kör jag en skida med 115 i midjan som varjedags-skida. Funkar perfekt.

thompa_80 sa:
völkl mantra i din egen längd mannen!...
Den räknades ju bort tidigare i tråden för han ville ha twintip och inte en förvuxen storslalomskida..

TS: Tror du kommer bli nöjd med båda skidorna! Shogun har väll lite mer rocker än bridge, men du kommer nog ha kul vilken du än väljer!

GOS sa:
jag tror inte på Bridgen. Även fast den har rocker i år och på så sätt är lite roligare, så tror jag att den kommer bli väldigt tråkig och kommer inte funka så jättebra uatnför pisten. Samtidigt kommer den vara jättegrym i pisten heller. Lite som det sämsta av två världar.

Istället ska du nog kika på Gotaman. Om någon ska ha den så är det nog du. Förvånande att den inte varit uppe i den här tråden förut. Den är lite bredare, och kommer vara mycket roligare utanför pisten, men funka minst lika bra som Bridgen i pisten. Det brukar finnas ett visst motstånd mot Gotama, att det är en dålig skida och gjord för turister o.s.v. Men den funkar nog riktigt bra om man inte åker så jättemycket och bara vill ha en skida.

Låt inte bredden skrämma dig, den är faktiskt bara 106 i midjan. Själv kör jag en skida med 115 i midjan som varjedags-skida. Funkar perfekt.
+1 på Gotaman! Åkte förra årets på skidtestet i björnrike med lösa förhållanden :D Var grymt grym!

Senast ändrad:
Nah, shogunen har mindre rocker nån slags "early rise" Bridgen verkar ja full rocker iår?! och lite bredare :) Jag har pratat med folk på alpingaraget och dom rekomenderar bridgen framför shogun för det skulle vara en "roligare" skida.. Och på lännasport (nåt av dom ställena jag kommer köpa på) Säger killen jag pratat med shogun, han åker nämligen på dom själv. men han sa dock att det nog inte spelar någon roll vilken jag väljer, skillnaden sa han att bridgen var lite mjukare och lekfullare. Nu till nästa.. på alpingaraget är det bridge med marker griffon bindning= 6850kr. Shogun med salomon sth 14= 6950. På länna sport Bridge med salomon sth12=6400. Shogun med sth 12= 6600. Då är frågan! jag har hört att griffon ska vara en bra bindning?! är det värt dom 400 kr mer och kommer det spela någon roll för mig vilken bindning jag tar? detta gäller båda skidorna.
Tacksam för snabbt svar, ska bestämma mig och dra hemifrån om typ 30 :)
Tack m.v.h Morgan

Rajraj sa:
Nah, shogunen har mindre rocker nån slags "early rise" Bridgen verkar ja full rocker iår?! och lite bredare :) Jag har pratat med folk på alpingaraget och dom rekomenderar bridgen framför shogun för det skulle vara en "roligare" skida.. Och på lännasport (nåt av dom ställena jag kommer köpa på) Säger killen jag pratat med shogun, han åker nämligen på dom själv. men han sa dock att det nog inte spelar någon roll vilken jag väljer, skillnaden sa han att bridgen var lite mjukare och lekfullare. Nu till nästa.. på alpingaraget är det bridge med marker griffon bindning= 6850kr. Shogun med salomon sth 14= 6950. På länna sport Bridge med salomon sth12=6400. Shogun med sth 12= 6600. Då är frågan! jag har hört att griffon ska vara en bra bindning?! är det värt dom 400 kr mer och kommer det spela någon roll för mig vilken bindning jag tar? detta gäller båda skidorna.
Tacksam för snabbt svar, ska bestämma mig och dra hemifrån om typ 30 :)
Tack m.v.h Morgan
Det är inte full rocker på bridge, det är snarare en väldigt låg rocker. Du kan läsa om det här http://www.voelkl.com/skis/technology/rocker/low-rocker.html kontra "high rocker" här http://www.voelkl.com/skis/technology/rocker/low-rocker.html på völkls modeller.

båda är hyfsat tråkiga skidor, är väldigt lite rocker och båda skidorna är otroligt traditionella...
du kommer få exakt vad du väntar dig men enligt mig är båda pistskidor...

Senast ändrad:
Jag har nyss börjat åka igen , va nog en 12 år sen jag bytte från skidor till snowboard, köpte ett par armada JJ iår, hur sköna som hälst, men då har jag ju inte mkt å gämföra med, men dom är hur lätta som hälst å köra överallt med, men då är jag ingen jibber, jag kör puder,skog å pist.
Jag är svin nöjd.

hehe tack endå:) Läste lite om dom nu såg ju intressant ut.. men men nu har jag köpt mina blir säkert jättebra :)

Hejsan! Tänkte bara säga vad jag tycker om skidorna efter 3dagar i björnrike. Tyckte att dom funkade förvånansvärt bra i pist, även när det blev isigt! Fans inte så mycket till offpist/puder att träffa på inte heller då när jag var med en kompis som inte åkt så mycket skidor som inte ville ge sig ut. Men ja några decimeter puder funkar bra, där det är lite djupare måste man nog ha mer lut, gick segt, men okej :) Polaren hade ett par völkl bridge vilka jag testade, visst dom var lekfulla mjukare å lättare men jag tyckte shogunen var bättre så jag tyckte völkln var lite för lättåkt, vill ha mer motstånd, shogunen är ju hårdare :) Alltså jag gillar skidan ensålänge, vill testa på lite mer puder bara :)

Tillbaka
Topp