Hjälp! med skidköp?

LiXe

Ny medlem
Hjälp! med skidköp?
Hej,

Åkte skidor för första gången för 3 år sedan och har skrapat ihop sammanlagt 4 veckors skidåkning sedan dess så är ju inte Anja Pärson direkt. Trivs i blåröda backar i Alperna och har under senare delen av min "skidkarriär" insett att det är rätt kul vid sidan om pisten också men vill hellre ha roliga pistskidor som presterar lite sämre off-pist än skidor som är ok all-mountain (men givetvis allra helst roliga pist skidor som också är ok off-pist…). Ska åka 3 veckor på raken i vinter och tänkte att läge att införskaffa mitt första par skidor (har hyrt tidigare). Är kvinna, 60 kg, 165 cm och blir bara snurrigare och snurrigare av all info från internetläsande och sportaffärsförsäljare. Har huvudsakligen funderat på K2 Superone, K2 Superfree och Rossignol Attraxion 8. Någon som har några tips eller tankar?

Hjälp! med skidköp?
Skaffa ett par skidor med rocker, dvs. att den är mer lättåkt vid carvingsvängar.
Själv skulle jag satsa mer på ett par pist skidor än allmountain skidor då allmountain kan krävas mer av åkaren och kan uppfattas som trögare i svängarna.

Hjälp! med skidköp?
Är själv lite i samma sits, har inte åkt på länge och ska börja nu igen efter 25 års uppehåll, Åkte iofs i svarta backar som liten men iaf..
Jag kom fram till att en skida med 75mm midja och tiprocker borde bli alldeles utmärkt, eg en pistskida men funkar när det är uppkört och lite lagom lössnö. Borde vara nåt liknande som gäller för dig också, ska du åka 3v på raken så lär du förmodligen ha utvecklats en hel del fram mot sista veckan och då vill du inte ha för lätta skidor längre.
Fast vem är jag att bedöma det,, gissar eg bara utifrån allt jag läst mig till.

Senast ändrad:
Hjälp! med skidköp?
Enligt mig borde ett par skidor med 80-90 i midjan passa bra, då du även åker i offpist. 80-90 i midjan ska inte heller vara för brett då du inte sägs kunna åka överallt.

Tillbaka
Topp