Hjälp med skidor

yosef

Ny medlem
Hjälp med skidor
Hallå, är helt ny här och skulle behöva lite hjälp att orientera mig rätt i skidvärlden då jag tänkte köpa nytt.
Är en fattig student och har därför en rätt stram budget, men tänkte att man ändå kunde hitta ett par hyfsade skidor på antingen sport-condrad eller typ Alpingaraget.

Jag är 174 cm lång, 71-73 kg. Är van åkare (dvs fixar alla backar utan problem i härlig fart och carving) och gillar att åka fort i pist för det mesta, även om jag också åker en del off-pist (dock inte någon sådan superextrem pudersnö-åkning från helikopterlyft om ni fattar). Jag åker inte speciellt mycket varje vinter, det som finns planerat i vinter är en alpresa och kanske en weekend i Åre.

Så. Nu skulle jag alltså behöva lite hjälp att välja ett par passande skidor till ovan nämnda attribut. Av det jag förstått så bör jag väl ändå ha rätt smal midja på skidorna, typ runt 82-84? Sen borde dem väl kanske vara någonstans mellan 175-178 cm långa. Ser ju gärna att dem ska vara härliga och "lätta" att svänga med, samtidigt som dem inte blir för ostabila i högre hastigheter. Sen gillar jag ju som sagt också att åka lite off-pist emellan åt vilket gör att skidan kanske inte ska vara alltför smal va?

Här är några skidor jag kollat på:
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/24876
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19988/2/1/5/446/8/124/6/4/i/
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30837/2/1/5/446/8/124/6/4/i/
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/27381
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30674

Vet att dem två översta kanske blir lite för breda eller? Men någon som har erfarenhet av dem Fischer Watea 84? Är det något att ha för mig i pisten tro?
Rent spontant känns ju Rossignol Experience 83 Open 13/14 som den som passar bäst för mig? Men blir tyvärr lite för dyrt. Någon som vet en rätt så lik skida för billigare peng?
Fischer Tour X-Ceed 11/12? Något att ha?'

Tacksam för svar.

Hjälp med skidor
För en alpresa och en weekend i åre med dina åkkriterier hade jag hyrt, och sluppit skidfrakt och elände, alla vettiga skiduthyrningar har skidor som passar för det du önskar. Då kan du passsa på att prova och veta tills nästa gång vad du vill ha.

Senast ändrad:
Hjälp med skidor
För att få något som går någorlunda i offpist men som ändå är bra i pisten skulle jag ha valt något runt 100 under foten. Dessa brukar väl många gilla: K2 hardside, Völkl Mantra, Extrem 100, Line influence. Hardside brukar vara billiga. Bredden gör uppkört i pisten enklare också. Fisher verkar prisvärt men få verkar rekommendera dem.

Senast ändrad:
Hjälp med skidor
JL76 sa:
För en alpresa och en weekend i åre med dina åkkriterier hade jag hyrt, och sluppit skidfrakt och elände, alla vettiga skiduthyrningar har skidor som passar för det du önskar. Då kan du passsa på att prova och veta tills nästa gång vad du vill ha.
Jo, jag har ju gjort det två tidigare vintrar. Dock så har jag inte tänkt på vad jag åkt med, men det har väl fungerat bra liksom. Men gissar att jag åkt med rätt "vanliga" skidor, typ 74 eller så i bredd (efter att kollat runt lite på nätet). Grejen är ju att det har kostat mig runt ungefär 2000,- totalt för hyrning av skidor vid två tillfällen/vinter. Så om jag åker 2-3 ggr denna vinter och nästa så har jag ju sparat in dem pengarna jag nu tänkt lägga på skidor. Räknar väl med att skidor+bindningar landar runt 3500-4000?

Hjälp med skidor
erik_lagg sa:
För att få något som går någorlunda i offpist men som ändå är bra i pisten skulle jag ha valt något runt 100 under foten. Dessa brukar väl många gilla: K2 hardside, Völkl Mantra, Extrem 100, Line influence. Hardside brukar vara billiga. Bredden gör uppkört i pisten enklare också. Fisher verkar prisvärt men få verkar rekommendera dem.
100 i bredden känns väl lite väl. Jag åker ju som sagt mestadels i pisten och carving. Har aldrig testat så breda skidor, tappar man inte liksom känslan i carvingen när det blir så brett? Bara min spontana känsla, kan ju ha helt fel.

Hjälp med skidor
yosef sa:
JL76 sa:
Jo, jag har ju gjort det två tidigare vintrar. Dock så har jag inte tänkt på vad jag åkt med, men det har väl fungerat bra liksom. Men gissar att jag åkt med rätt "vanliga" skidor, typ 74 eller så i bredd (efter att kollat runt lite på nätet). Grejen är ju att det har kostat mig runt ungefär 2000,- totalt för hyrning av skidor vid två tillfällen/vinter. Så om jag åker 2-3 ggr denna vinter och nästa så har jag ju sparat in dem pengarna jag nu tänkt lägga på skidor. Räknar väl med att skidor+bindningar landar runt 3500-4000?
Kolla på begagnat!

Skulle gå på runt 90mm i midja!

Hjälp med skidor
Ja hyr! Bara skidfrakt med SAS kostar en dryg tusing t/r. Men var inte rädd att gå upp lite i midjebredd, jag skulle sikta på 90-100 mm i midjan. När du sedan framåt våren vet lite mer vad du gillar kan du slå till på någon utförsäljning.
Vad som däremot är väl värt att lägga pengar på är pjäxor.
Edit: För att du skall få ut nått av att hyra så måste du förstås testa lite systematiskt och komma ihåg vad du åker på annars är det ju ingen större ide.

Senast ändrad:
Hjälp med skidor
Tycker man tappar mer offpist med en smal skida jmf med vad man tappar i pist med en lite bredare skida men det klart allt beror ju på vilken känsla man vill ha och var man tycker att skidan ska gå bäst. Det man tappar i pist är väl ffa snabbheten från kant till kant.

Hjälp med skidor
yosef sa:
erik_lagg sa:
100 i bredden känns väl lite väl. Jag åker ju som sagt mestadels i pisten och carving. Har aldrig testat så breda skidor, tappar man inte liksom känslan i carvingen när det blir så brett? Bara min spontana känsla, kan ju ha helt fel.
Jag tycker inte att det försämrar känslan alls men det beror kanske på vad man jämför med. Innan åkte jag med Salomon scream på kanske 85-90 bredd och hardsiden var ju enklare att carva med. Hur man åker kanske spelar in också. Jag åker i stort sett aldrig kortsväng.

Hjälp med skidor
DrJ sa:
Tycker man tappar mer offpist med en smal skida jmf med vad man tappar i pist med en lite bredare skida men det klart allt beror ju på vilken känsla man vill ha och var man tycker att skidan ska gå bäst. Det man tappar i pist är väl ffa snabbheten från kant till kant.
Okej, intressant! Pratade precis med en polare som har precis likadana hardside då och han sa samma sak. Att dem blev enklare att åka med men att man får bättre känsla i off-pisten. Det låter ju som en win-win då. Jag är lite inne på den Fischer Watea 96 då, läst runt och den verkar ha fått bra kritik. Sen var priset riktigt bra på Sport-Condrad (270€, utan bindning då).
Men är väl längden jag funderar lite på då. 178 cm? Funkar det eller kommer det blir för klumpigt?

Senast ändrad:
Hjälp med skidor
yosef sa:
DrJ sa:
Okej, intressant! Pratade precis med en polare som har precis likadana hardside då och han sa samma sak. Att dem blev enklare att åka med men att man får bättre känsla i off-pisten. Det låter ju som en win-win då. Jag är lite inne på den Fischer Watea 96 då, läst runt och den verkar ha fått bra kritik. Sen var priset riktigt bra på Sport-Condrad (270€, utan bindning då).
Men är väl längden jag funderar lite på då. 178 cm? Funkar det eller kommer det blir för klumpigt?
178 är nog bra. Jag är i din storlek och kör på 181 och har inte velat ha kortare. Nu kör jag på 190 på mina ännu bredare skidor och det känns för långt ibland.

Hjälp med skidor
erik_lagg sa:
yosef sa:
DrJ sa:
178 är nog bra. Jag är i din storlek och kör på 181 och har inte velat ha kortare. Nu kör jag på 190 på mina ännu bredare skidor och det känns för långt ibland.
Aha okej. Min polare körde nämligen på 174 när han ä 178 lång. Hittade precis likadana skidor på 170 cm vilket kanske kändes bättre. Tänker att det kan bli för klumpigt annars?
Sen är ju nästa dilemma detta med bindningar. Man kunde välja till ett par "Fischer X13". Skräp eller funkar fint?

Hjälp med skidor
yosef sa:
JL76 sa:
Du glömmer vad det kostar att frakta skidor och service på dem (låter inte som du kommer serva dem själv).
Som skrevs ovan är runt 90-100mm mer lämpligt ifall du har några ambitioner offpist, tycker fortfarande att du bör hyra innan du köper då det lilla du förlorar ändå vägs upp av att du faktiskt kan ta beslut efter vad du vet att du vill ha inte bara vad du tror att du behöver. Min åsikt är att är man inte någorlunda säker på vilken bredd man vill ha och längd på skidan då är man inte redo att köpa heller.
Tror de flesta "turister"som åker nån alpvecka inte förlorar på att hyra istället för att köpa, ifall man däremot åker många endagarstrippar i Sverige eller så så blir det annorlunda.
Ca 100€ för en veckas hyra vs. 400kr minimum för frakt på flyget + vallning på alport ca10€ = ca500kr skillnad, man behöver åka rätt många resor för att "tjäna" på sitt skidköp då, och släpa skidorna fram och tillbaka till alperna.
Åker du däremot som du nämner 2-3 resor per år men utan att ens tänka på vad för skidor du haft blir jag fundersam?

Edit: skall man dessutom köpa otestat hade jag hellre köpt nåt billigt här på köp&sälj.

Senast ändrad:
Hjälp med skidor
JL76 sa:
yosef sa:
JL76 sa:
Du glömmer vad det kostar att frakta skidor och service på dem (låter inte som du kommer serva dem själv).
Som skrevs ovan är runt 90-100mm mer lämpligt ifall du har några ambitioner offpist, tycker fortfarande att du bör hyra innan du köper då det lilla du förlorar ändå vägs upp av att du faktiskt kan ta beslut efter vad du vet att du vill ha inte bara vad du tror att du behöver. Min åsikt är att är man inte någorlunda säker på vilken bredd man vill ha och längd på skidan då är man inte redo att köpa heller.
Tror de flesta "turister"som åker nån alpvecka inte förlorar på att hyra istället för att köpa, ifall man däremot åker många endagarstrippar i Sverige eller så så blir det annorlunda.
Ca 100€ för en veckas hyra vs. 400kr minimum för frakt på flyget + vallning på alport ca10€ = ca500kr skillnad, man behöver åka rätt många resor för att "tjäna" på sitt skidköp då, och släpa skidorna fram och tillbaka till alperna.
Åker du däremot som du nämner 2-3 resor per år men utan att ens tänka på vad för skidor du haft blir jag fundersam?

Edit: skall man dessutom köpa otestat hade jag hellre köpt nåt billigt här på köp&sälj.
Ja, förstår vad du menar. Dock (student som man är) så åker vi buss ner, vilket vi gjorde förra vintern med, så frakten slipper jag fundera på. Och tar man sig ev. till Åre eller dylikt en eller två gånger under vintern så är det väl bil som gäller, och då kostar ju liksom skidhyrning 1000,-/gång vilket snabbt blir rätt mycket pengar per vinter.
Haha, kanske borde jag ha varit lite mer insatt i vad jag åker med. Men har helt enkelt låtit dem i butiken sköta det hela genom att bara ange längd, vikt och åkstil. Senaste gångerna var det är väl rätt vanliga standardskidor med smal midja jag haft, rätt korta också vilket jag noterat blir rätt fladdrigt när det går snabbare.

Ska ta mig en funderar iaf och kolla runt lite på nätet, begagnat och annat. Kändes ändå rätt rimligt med den Watea 96mm inkl bindning för 3500,-.

Hjälp med skidor
Precis som redan nämnts här, köp begagnat. Andrahansvärdet på skidor här på köp och sälj är ganska dåligt så du kan säkert hitta nåt vettigt för 3000 ink bindning. Dessutom är det viktigt att alltid kolla alla priser inkl bindning på Conrad, eftersom de ibland är billigare i paket än de är utan bindning.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111273 Hardside för 2000
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111231 Mantra för 1900
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111214 En skida som lär carva hårdare än du får nån pistskida att göra och dessutom funkar utanför pisten för 3900.

osv...

Grejen med att köpa något sådant är att om du inte trivs med dem kan du komma tillbaka och säga vad som inte känns bra och därför få bättre hjälp med vad du borde försöka hitta istället. För min egen del tog det ett antal misslyckade skidköp innan jag hittade "rätt" för mig. Och om du håller dig till att köpa begagnade så förlorar du inte så mycket om du behöver sälja dem vidare och köpa nåt annat...

Tillbaka
Topp