Hjälp med skidval

MrAndersson

Ny medlem
Hjälp med skidval
Hejsan!

Skulle uppskatta lite hjälp med skidval om jag ska handla från Conrad. Jag är 192cm, väger ca 80kg. Är hygglig på att åka i pisten iaf(är 28år och åker några veckor varje år). Vill bli bättre utanför backen så ett par skidor som hjälper mig där samtidigt som de är roliga i backen då det nog är där jag kommer att spendera mest tid kommande säsong.
Är grymmt sugen på att åka och testa lite i Lindvallen kommande helg men det ser inte ut som att jag kommer iväg så all hjälp med val är uppskattad.

Har nu ett par Extrem Freedom -01 med Salomon-bindningar. Säljes till högstbjudande... om det nu ens finns någon som vill ha dem. :P

Tack på förhand. M.v.h. Fredrik

EDIT: Har kollat lite på nätet. Kan Völkl AC4 eller kanske Gotama vara något för mig? Någon som har någon av dessa och är i min storlek och medelgoda åkare?

Hjälp med skidval
Kolla Skiddatabasen på http://www.freeride.nu/skidatabase/ och läs igenom recensionerna.
Kolla även på www.sport-conrad.de för att få ett bra pris när du valt skidor.

Men någonting runt 190 långt och 90-95 i midja skulle vara vettigt.
Själv ska jag köra på Gotama 190 med Marker Comp14 detta året, provade dom förra året och fastnade direkt. Kanske inte så roliga i pisten, men underbara utanför.

Hjälp med skidval
Ok, tack så mycket. Vad är skillnaden på bindningarna Marker 11, 12 och 14?

EDIT: Har kollat runt bland recensionerna nu och det lutar åt Rossignol B3 eller Völkl AC4. Någon mer jag bör kolla in?

Hjälp med skidval
Bindnigarna går längre upp på DINskalan. 14 går till 14 osv. Iom att du väger 80kg så är det 12an eller förmodligen 14 du ska ha.

Edit: kolla in Ross Scratch BC. Billiga och bra enligt recensionerna. Har själv köpt dem :)

Hjälp med skidval
^vikten är lååångt från allt. Gå till en kunnig skidexpert och be dem att förklara det hela för dig. Eller kontakta MnO

Tillbaka
Topp