Hjälp med skidval

Leftet

Ny medlem
Hjälp med skidval
Har suttit och sökt runt i forumet och läst köpguiden men inte riktigt hittat svar på mina funderingar.

Jag gillar att blanda min åkning och åka lite överallt. Mest blir det väl bredvid pisten så man kan leka lite.
Så nu letar jag efter ett par skidor som funkar i pisten, offpisten och så får man väl in och leka lite i parken med.
Innan har jag åkt på rena pistskidor så jag har inget direkt att jämföra med.

Har spanat runt lite bland skidor men blev helt snurrig i huvudet av allt läsande men fastnade lite för völkl bridge 187 långa

Längd 177cm
Vikt 95kg

Problemet är då ifall jag skulle kunna använda dom skidorna till min vikt.

Senast ändrad:
Hjälp med skidval
Okej. Volkl Bridge verkar vara lite av offpistnybörjarnas vanilj. Den känns safe och många andra verkar gilla dom. Jag tror egentligen att du borde gå på ngt med lite med kött i. Du är nog för tung för att den ska kunna likna fartstabil på ngt som helst underlag. jag tänker mer Salomon Shogun 191. Lite styvare skida men fortfarande lekfull och verkar leverera ok i pisten :)

Hjälp med skidval
Lee-nus;
Hm..mjajee jo =)

Tog fasta på:
Leftet sa:
Mest blir det väl bredvid pisten så man kan leka lite.
Jag körde kråkorna i pisten förra året, tyckte det funka helt ok. Det som blir lite svårt med dessa skidråds-trådar, alla har så olika referenspunkter. Fast iofs, så kanske man vill få med sej lite olika svar också, som trådskapare, menar jag.

Hjälp med skidval
Har du lust att beratta lite om akstil, bakgrund och var du kommer att aka sa kan nog fler hjalpa dig och ge battre svar :)

Senast ändrad:
Hjälp med skidval
hellbergarn sa:
Har du lust att beratta lite om akstil, bakgrund och var du kommer att aka sa kan nog fler hjalpa dig och ge battre svar :)
Jag brukar minst åka 2 veckor om året och har gjort de sedan jag föddes typ, finns ju inte så mycket att åka på nere i skåne så de brukar bli österrike samt några backar i närheten när snön e tillgänglig.

Jag har bara åkt på pistskidor och brukar åka stora svängar i pisten. dock är det roligare att åka bredvid och hoppa och och dra några repor i puder dock förstör det ju nöjet när man har snö upp till låren som bromsar upp en hela tiden när man bara sjunker.

Jag ska ner till mayrhofen i 2 veckor över nyår och då kommer de förhoppningsvis finnas gott om puder som man vill ut och åka men det kommer troligtvis bli mycket blandad åkning då mina kompisar vill åka både pist och park så skidan ska ju funka bra till allt. Samt att jag troligtvis kommer va där nere hela februari.

Sammanfattning.
Den ska bära mig i offpist
Jag vill kunna åka i pisten utan förstora svårigheter då jag brukar trycka på rätt bra
Har tänkt att känna lite på parken med så jag inte får några betongklumpar haha

missade jag något så får ni säga till och som det ser ut nu lutar det rätt mycket åt shogun men fler tips är välkomna

Hjälp med skidval

@Linus. Du, min Kråkor (Navis 186 08/09) går som skållade GS-lagg i pisten. Eller ja, kanske inte riktigt så, men bra iaf! Bättre än många andra jag testat (mest Dynastar). Det där kan nog variera lite från åkare till åkare, men Shogun ser ut att kunna gå fint i pisten den också :)

Hjälp med skidval
Jag Lånar denna tråden lite om de går bra:P

Jag är ca 155-160 lång och väger ca 40-45 kg och undrar på bra twintip skidor med bindning under 4000 kr:)
Jag åker i parken och Åker mkt rails och hopp.
SKulle vara tacksam och någon gav mig ett svar:)

Hjälp med skidval
RackstaLover sa:

Jag är ca 155-160 lång och väger ca 40-45 kg och undrar på bra twintip skidor med bindning under 4000 kr:)
Du är nog på fel del utav forumet, kompis. Testa Jibb.

Hjälp med skidval
fiskebulle sa:
RackstaLover sa:

Du är nog på fel del utav forumet, kompis. Testa Jibb.
oj, tänkte inte på det

Senast ändrad:
Hjälp med skidval
GOS sa:
@Linus. Du, min Kråkor (Navis 186 08/09) går som skållade GS-lagg i pisten. Eller ja, kanske inte riktigt så, men bra iaf! Bättre än många andra jag testat (mest Dynastar). Det där kan nog variera lite från åkare till åkare, men Shogun ser ut att kunna gå fint i pisten den också :)
jag har ju trots allt åkt på BC och jag har också provat minst tio andra par i samma kategori som jag tycker är bättre i pisten... ;)

Senast ändrad:
Hjälp med skidval
Leftet sa:
Sammanfattning.
Jag vill kunna åka i pisten utan förstora svårigheter då jag brukar trycka på rätt bra

missade jag något så får ni säga till och som det ser ut nu lutar det rätt mycket åt shogun men fler tips är välkomna
att "trycka på rätt bra" i pisten låter inte helt synonymt med "för stora svårigheter". vet inte riktigt vad du menar... att du vill ha ett par som du ska kunna hantera bra i pisten? eller att skidorna ska vara bra i pisten? det sitter ju trots allt i åkaren, och eftersom du åker enligt ovan så får jag inte ihop det... ;)

att trycka på bra = åka med kraft och ligga på skär...?

salomon shogun är en finfin skida, men jag undrar om inte din vikt kräver lite mastigare konstruktioner. eller hade du tänkt köra 191:an? 182 är mjukare vettu...

Senast ändrad:
Hjälp med skidval
Lee-nus sa:
Leftet sa:
Sammanfattning.

att "trycka på rätt bra" i pisten låter inte helt synonymt med "för stora svårigheter". vet inte riktigt vad du menar... att du vill ha ett par som du ska kunna hantera bra i pisten? eller att skidorna ska vara bra i pisten? det sitter ju trots allt i åkaren, och eftersom du åker enligt ovan så får jag inte ihop det... ;)

att trycka på bra = åka med kraft och ligga på skär...?

salomon shogun är en finfin skida, men jag undrar om inte din vikt kräver lite mastigare konstruktioner. eller hade du tänkt köra 191:an? 182 är mjukare vettu...
ja de kanske va lite dumt formulerat, det är svårt att få fram exakt vad man e ute efter utan att ha provat på den typen av skida,
hur stor är skillnaden på 182 mot 191?

Tillbaka
Topp