Hjälp med val av kamera?

Doxie

Ny medlem
Hjälp med val av kamera?
Tjena alla monster diggare,

Jag står inför ett litet problem, har fått för mig att köpa en ny kamera. Men vet inte vad.

Jag har bläddrat igenom lite "jämförande tester" och kommit fram till att jag vill ha en digital kamera, då dessa har sjunkit i pris ganska mycket.

Vad skulle ni rekommendara på det området?
Jag har kollat lite på en digital spegel kamera, Olympus E-1 och på en 8 megapixel kompakt kamera, Olympus C-8080WZ.

E-1 är nästan dubbelt så dyr, men verkar ha många fördelar.

Som ni förstår så är jag ingen proffs fotograf, jag är inte enns en skidfotograf, jag vill bara he en skysst kamera.
Men jag hade tänkt att lägga ca 15.000 för min nya kamera.

Finns det någon annan kamera som jag borde kolla upp?

På spegel sidan har jag kollat upp:
Canon EOS 300D
Nikon D-70
Men alla tester pekar på Olympus E-1

På kompakt sidan så är det:
Konica Minolta A2
Nikon Coolpix 8700
Sony DSC-F828
Olympus C-8080WZ som också vunnit tester.

Jag kommer att använda kameran för att fota Jetski, lite skid åkning och vardagliga bilder.

Tack på förhand

Hjälp med val av kamera?
Själv har jag använt Cyber-shot DSC-F828 en del och är riktigt nöjd med vad den har att erbjuda. Har en del bilder om du skulle vilja se hur fotona blir.
Eftersom kameran inte är min har jag inte lekt med inställningarna utan bara fotat med den, så jag kan egentligen bara ge dig exempelbilder från snölandskap etc.

Men för vardagliga foton etc behöver du egentligen inte en värstingkamera utan klarar dig med en som har 3.2+ Mp. Du kommer säkert ändå inte skriva ut bilderna på ett papper större än ett A4, eller?

Hjälp med val av kamera?
Konica Minolta A2 är mitt tips.
Olympus har jag bara haft dåliga erfarenheter av. Iofs endast i lägre prisklasser, men där är Canon och Konica och Minolta bättre så jag tror att dom är det i denna prisklass med.

Föregångarna till Konica Minolta A2 har enligt mig iaf varit underbara. Kanonresultat.
Canon EOS 300D har vad jag vet varit svår att fota med i snömiljö. (Snön blir grådaskig osv).

Så mitt svar är som sagt Konica Minolta A2.
Värre behöver du inte.

Hjälp med val av kamera?
Det vore mycket intressant att få se foton som du tagit med F828. Kan du skicka dom till:
sundberg_marcus_nonlilly@lilly.com
Döp gärna filerna till F828_1, _2, _3 etc. :)

Börja med att tacka för den snabba respons jag fick på mitt inlägg.

Ett par till frågor dök upp :)
Är det "overkill" att skaffa en spegelreflex kamera?
Jag kom o tänka på det när Zimeth jämförde A2 (kompakt kamera) med 300D (Spegel). Trots allt är ju spegel kameror i snitt nästan dubbelt så dyra.
Det är förstås sämre serietagning på kompakt kameror, vilket kan vara nackdel när man ska fota skid/jetski bilder.

Vad behöver jag för objektiv för att göra "all around" fotografering? Jag vill som sagt kanske fota lite i skidbacken, ute på sjön, eller kanske när man uppe o vandrar i fjällen. Man borde klara sig på två objektiv?

Jag har idag 3 digitala "party" kameror.
En Kodak Eeasy Share DX7440 (4 Mega pixels)
En Äldre 1 Mega pixel kamera
En Extremt liten 2 Mega pixel

Men för mig är det som sagt party kvalitet.

En engång tack för svaren.

Hjälp med val av kamera?
väldigt nöjd med min eos300d.

hur snön blir är helt upp till fotografen om du frågar mig.

show some skills.

Hjälp med val av kamera?
Nikon D-70
Nikon D-70
Nikon D-70
Nikon D-70
Nikon D-70
Nikon D-70
Nikon D-70
Nikon D-70

grym kamera! inte alls lika plastig som t.ex. eos300:n..
och mer kamera än A2:an..
=)
lycka till

Hjälp med val av kamera?
det där med att 300d känns plastig är sånt jävla löjligt snobb "jag-är-proffs" hobby fotograf snack så det är fan inte sant. suck.

visst, är du van vid en hasselblad kamera eller har fotat professionellt sen stenåldern känns den säkert plastig men för oss dödliga räcker den bra länge...

Hjälp med val av kamera?
Om du har ambitionen att på sikt utveckla ditt fotande tycker jag absolut att du ska köpa en systemkamera, du kommer att vilja ha nya, bättre objektiv!

Personligen använder jag 300D och är mycket nöjd, har aldrigt märkt att snöbilder skulle blir grå. Men om du har en budget på 15 pengar kan du alltid titta på 10D, då får du magnesiumskal och liter fler sekvensbilder. Samma bildsensor dock.

För exempel på 300D-bilder kan du titta i mina bilder här på freeride. Observera att det inte är full upplösning dock.

Hjälp med val av kamera?
hmm Nu blev det bara svårare att välja kamera :)
Det verkar som alla har sin egen favorit.
Skulle vilja höra en kommentar från en som testat,
exempelvis 300D, D-70 etc.

Jag har kollat på era bilder, som ni har tagit (ni som har fotoalbum). Det är riktigt "coola" bilder. Men i ärlighetens namn, så är det inte bättre kvalitet än med min nya Kodak Easy Share :/

Vad jag saknar i bilderna är färg upptagningen, kontrasten, skärpan. Hoppas ni inte blir ledsna nu.
Vad jag såg på bilderna är att dom hade rätt skärpa fast på helt fel ställen. Tex på en bild nere i hörnet i stället för på åkaren.
Nu är jag som sagt ingen skidfotograf, men för en kamera i 15k klassen så borde den väl sköta dom grundläggande sakerna, eller?

Jag skulle vilja ha en kamera som kan: (med risk för att låta som en riktig nybörjare)
1) Fånga färger på ett bra sätt
2) Ge en bra detaljrikedom i bilden
3) Kontrast

Nu kanske detta inte sitter i kameran, utan den som använder den, men det tänkar jag inte säga med risk att förolämpa personer ovan :)

Fnatte > Du säger att jag bör skaffa en systemkamera om jag har amition att utveckla fotografering.
Jag skulle jätte jätte gärna "kunna" fotografera, och med en "fin" kamera så kanske det inte blir lättare, men man kan bli mer nöjd med resultatet.
Frågan är nu ifall du menade en Digital Spegelreflex kamera, eller ifall du menade en hederlig systemkamera?
Då jag är en IT människa, så föredrar jag en Digital kamera :)

Plast, järn eller trä kamera spelar ingen som helst roll, bara resultat blir bra.

Vad jag menar med bra resultat kan ni se på Alexander Kluns bilder. Ja, jag vet att han är proffs, men ge mig en kamera som kan, så ska jag. :P

http://www.freeride.nu/photo/view.php?id=606&gallery=1
http://www.freeride.nu/photo/view.php?id=607&gallery=1

Hjälp med val av kamera?
Varför i helvete ska du köpa en kamera för 15000 om du inte har fotat något tidigare? helt idoiotiskt enligt mig, då du inte ens kan stava till schyst....hmm mitt tips är att spara drygt 10 laxar i en laxask o välja ett billigare alternativ tills du lärt dig fota...

Hjälp med val av kamera?
zymotix > Måste man vara proffs för att köpa en kamera för 15k? Vad har min stavning med fotografering att göra, blir bilderna sämra ifall man inte kan stava till "schyst"?
Vad innebär det för dig då, som inte ens kan stava till idiot?
Frågan var aldrig vilken 5k kamera jag skulle köpa, jag har gott om 5k kameror. Så ifall du inte kan ge mig något råd på det jag fråga så är det väl ingen ide att du yttrar dig?
Eller blir du bara sur för att ännu en person kommer att få bättre kamera än dina engångskameror?

TCL > Jag har en filmkamera, som är helt ok. Vad jag inte har är en fotokamera som är helt ok :)
Och hur ska jag bli bra på att fota, ifall jag inte har en kamera. (party kamerorna inte räknade)

jakken > Tackar för länken, jag ska genast kolla på dessa, då Sony har varit ett av märkena jag kollat på.

Hjälp med val av kamera?
Mitt förslag är givet: EOS300D

Funderar själv på att köpa den eftersom jag redan har systemkameran av samma modell. Mao, jag har redan objektiv som passar.
Jag pratade lite med fotografer som jobbar för SvD, Aftonbladet, Expressen mm. i presstältet på Sweden Rock Festival. Alla tyckte att EOS300D är en superb kamera för privat bruk. Den enda riktiga nackdelen de kunde se var att den inte är så snabb vad gäller bildserier.
Priset på kamerahuset ligger på ca 10 000:-
Sedan tillkommer objektiv, filter, batteripack, ev. blixt, tripod etc.
Jag har ingen erfarenhet av andra "digitala systemkameror" men enligt fotograferna är den bland det bästa du kan hitta för de pengarna. Det var bara den de rekommenderade.

Plastighet och grå snö!? *småler på översittarvis*

Tillbaka
Topp