Hjälp med val av longboard

jopzi

Ny medlem
Åkt mycket inlines då jag var yngre och har börjat ta upp åkandet igen nu på senaste tiden men tröttat lite på inlinesen någonting jag skulle vilja testa är longboard. Har aldrig åkt longboard eller skateboard så är en nybörjare men känns som om jag behöver en sommarhobby och att börja åka longboard kommer nog bli både utmanande och även väldigt kul.

Jag är 18 år 178cm lång och väger 60kg skulle vilja köpa en longboard för att mest cruisa runt kmr inte satsa på att köra downhill utan mer åka runt o chilla, trixa etc.

Senast ändrad:
Your text to link here...

Ett tips från en som körde på fyra brädor under en sommar, köp inte warp, liknande då kommer du inte gilla longboard. Billiga brädor kan också vara snedborrade vilket gör att de drar snett. Vad du har för träbit är oväsentligt till större delen, enklast när man är nybörjare är en bräda mellan 36-40 tum och utan vinklade truckfästen. Det är lättare att åka på en droppad bräda men inte speciellt kul att carva med.
Det viktiga när du ska köpa en bräda är att du har bra truckar, Randal & Paris är de två märken som gör riktigt bra truckar. Randal RII 180 är en jättebra allroundtruck och kostar 500-600:-/paret.
Hjul är också viktigt, Retro och ABEC11 gör sköna hjul. Satsa på ett par mellan 70-75mm i storlek och 77-83a i hårdhet. Även här får du räkna med runt 500:-
Kullager har jag inte prövat så många olika men jag tycker Nitro funkar skitbra när man kört in dom, Satsa på ett par med åtminstone abec5 i kvalitet. Glöm inte att köpa spacers (100:-) för att minimera glappet i hjulen och förlänga livslängden på kullagren. Kostar runt 150kr och uppåt för ett set.
Kör inte i regn och tvätta, smörj kullagren när glidet börjar bli dåligt.
Skruv för montering, runt en hundring.
Så 1350kr och uppåt exklusive planka, 1500 för en riktigt bra planka. Så det blir en del pengar men då har du en riktigt bra bräda sen och då kommer åkningen bli rolig.

Limp Longboards är en riktigt bra butik som bara säljer riktiga grejer till bra priser. Dock kan leveranstiderna vara långa men ta kontakt och kolla läget.

Senast ändrad:
IngemarH79 sa:
truckar. Randal RII 180 är en jättebra allroundtruck och kostar 500-600:-/paret.
[...]
Limp Longboards är en riktigt bra butik som bara säljer riktiga grejer till bra priser. Dock kan leveranstiderna vara långa men ta kontakt och kolla läget.
Limp säljer ju randal truckarna för 400kr paret ;)

Annars mycket bra skrivit! Ska man snåla på något är det själva brädan enligt min mening :)

Kolla på tex Brädbolagets hemmagjorda för 500kr eller kika efter begagnade på longboard.nu!

Tack så mycket för en sån utförlig text IngemarH79, hemsidan du skickade ser ut att ha mycket sold out och som sagt verkar det ta väldigt lång leveranstid och jag har sån lust att bara dra igång och åka så snabbt som möjligt haha :P.

Vad tycker ni om denna bräda som jag hittat i blocket är det något att ha ?, jag vill helst ha en allround bräda som även klarar lite hastigheter och denna bräda verkar vara rätt så nice eller ? skickar annonsen via PM, har skickat till linder och Ingemar verkar som om ni två har bra koll på saker och ting :).

Senast ändrad:
jopzi sa:
Tack så mycket för en sån utförlig text IngemarH79, hemsidan du skickade ser ut att ha mycket sold out och som sagt verkar det ta väldigt lång leveranstid och jag har sån lust att bara dra igång och åka så snabbt som möjligt haha :P.

Vad tycker ni om denna bräda som jag hittat i blocket är det något att ha ?, jag vill helst ha en allround bräda som även klarar lite hastigheter och denna bräda verkar vara rätt så nice eller ? skickar annonsen via PM, har skickat till linder och Ingemar verkar som om ni två har bra koll på saker och ting :).
tror inte sidan är så uppdaterad, testa att ring eller maila dom :)

är det 40" el. 36" ?

100cm eller 90cm lång alltså?

Oavsett så är den komplett så är det ett bra köp! (om den har något av paketen på sidan med bear-truckarna)
Enda nackdelen är att landyachtz är lite tyngre än genomsnittet :)

Senast ändrad:
jespber sa:
http://www.boardlife.se/product/605/Slipstream-Longboards-The-Twin-Custom

Är den här bra? :) trukarna och allt? :)
Yes, den där är bra :)

Och det är även en bräda du kommer kunna utvecklas med som åkare om du har intresse för det :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp