Hjälp med val av pistskidor

aeroniclas

Ny medlem
Går i köptankar för ett par nya skidor. Jag har hyrt skidor under en längre tid men tycker att grepp, stabilitet och allmän trivsel varierar väldigt mellan gångerna (troligen för att jag inte kunnat beskriva vilka skidor jag vill ha pga okunskap). Därför har jag bestämt mig för att köpa ett par egna och hoppas att någon med mer kunskap kan ge sina erfarenheter.

Jag är 188cm lång, väger 90kg, bra grundfysik och åker till 99% i pist. Jag åker i alla pistade backar (oavsett färg) och gillar mest korta snabba svängar men vill gärna utvecklas mer inom carvingområdet. Jag har åkt skidor 1-2 veckor om året i 20 år och anser mig vara en medelgod skidåkare.

Jag har hittat några skidor som har fångat mitt intresse:
• Nordica Firearrow 74
• Rossignol EXPERIENCE 83
• Völkl AC 30 Wide Ride + IPT 12.0 WR 10/11

Tyvärr har jag för lite kunskap för att kunna avgöra vilken/vilka som kan passa för mig.

Tacksam för er hjälp!

Har kört en del med Rossignol Experience 83 senaste året och det är ingen bra skida i hård, isig pist. Bakänden har alldeles för dåligt grepp i och den passar bättre i uppkörd och mjuk pist med sin rocker. Man står nästan i mitten på skidan och man behöver gå upp i längd rejält på den för att få en trevlig pistupplevelse. Jag upplever den som mycket kortare än dess fysiska längd och med din vikt och längd behöver du något stabilare.

Om du åker 99% i pist och vill utvecklas inom carving tycker du bör titta på någon form av RaceCarver/storslalomskida med en radie på 18+ meter. Kommer bli mycket roligare i pisten med bättre kantgrepp när det är hårt och det är inga problem att köra korta svängar med en sådan skida.

Jag tror alla 3 du räknar upp kan passa. Völkls AC-serie är numera ersatt av en serie RTM, med RTM 84 i topp.
Om du vill köra korta svängar/allround piståkning, välj en radie på 15-16 m och längd ca 175-180 cm nånting.
Bredden på pistskidor har på senare år gått från ca 65-70 mm till 75-90 mm under foten. Vitsen är bättre bärighet i uppkörda pister men också en viss off-pistkapacitet.
Sen får man det man betalar för. Kvalitet, stabil uppbyggnad och prestanda = dyrare. Med dina 90 kg ska du inte snåla på materialet tycker jag.

Jag tycker FR:s Pryldatabas är bra att kika runt i.
Eller försök delta i en testdag.

Eller återkom...
/Ace DG

i och med din vikt skulle jag gå på en begagnad WC-GS skida från de åren då radien låg runt 17-18meter. Typ 2-3år gamla, du kan nog hittta några i fint skick här eller på blocket. Längd 180~ cm.

det där med vikten - du behöver något relativt styvt alltså.

Senast ändrad:
assr sa:
i och med din vikt skulle jag gå på en begagnad WC-GS skida från de åren då radien låg runt 17-18meter. Typ 2-3år gamla, du kan nog hittta några i fint skick här eller på blocket. Längd 180~ cm.

det där med vikten - du behöver något relativt styvt alltså.
Nein, om man köper skidor som är från innan 2003, dvs 10 år gamla kan man hitta 17-18 meter eftersom att FIS satte minimumradie till 21 meter 03/04.

Dessutom så skulle inte jag köpa en wc gs skida som förstahandsvalsskida utan en sån skida kan man ha för skojs skull vissa speciella dagar.

Jag har inga tips tyvärr, förutom att rtm 84 var helt okej men inget wow i pist.

21 meter, my bad. jag kollade just på mina :/ 21,3 tror jag till och med att de är..

då kanske de blir lite väl långa för kortsvängar, även om jag upplever mina som bra till just det :p

Om kort radie är viktigt kan Head Titan vara nåt för dig.

Istället för Experience från Ross kanske du ska kika på deras Pursuit-serie, mer lik Firearrow som fångat ditt intresse. Likaså Outland från Dynastar ligger i samma kategori. Instämmer annars med Ace, botanisera pryldatabasen!

Jag anser att gamla GS race stockskidor, 21 m-varianten, dels börjar bli rätt gämla, dels har en midja på ca 65 mm, vilket i praktiken gör att dom går allra bäst på riktigt hårt och jämnt underlag, rätt odistinkta på lösa underlag. För uppkörda pister finns det bättre verktyg. Alternativet kan vara dam-modellerna från samma FIS-regelverk, tror att radien är ca 18 m, men med i princip samma åkegenskaper som ovan.

Stabila, moderna "high-end" pist carvers, 80-90 mm under foten, tror jag mer på.

@Sveda_och_verk: RTM 84, inget wow i pist...?
...är skeptiskt. Har exempel på folk som fullkomligt rippar pisten med dessa (178 cm)... men smaken är delad.

/Ace DG

Senast ändrad:
Om du vill ha en väl dämpad och följsam skida med exakt och kompromisslöst grepp som faller naturligt in i lite längre svängar men går att pressa till kortsväng. Ta en titt på Völkl The Code Speedwall. Helt klart ett toppalternativ om man kikar på friåkningsskidor med GS-karaktär.

/MM

Vilka skidor har du gillat bäst so far?

Att gå på en storslalomskida när du gillar korta svängar låter inte som någon bra ide. Har jag fattat det rätt att du kör korta sladsvängar men vill få till rena skärande svängar?

I så fall: Völkl RTM 84
Nordica doberman spitfire pro
Nordica firearrow(många föredrar att köra en bredare version än 73 då det funkar bäst när det är uppkört.)

Ovanstående skidor klarar av din vikt, vilket många messiga hyrskidor knappt gör, vilket gör att det blir svårare att komma någonvart om du begränsas av en för mjuk skida)

Om du vill kunna trycka på lite till:
Hendryx Cobra i 172 längden
Hendryx 917.
Völkl SL i 170 som finns i butiker(hyfsat lätt att hitta)
En tävlings SL i 165, (ingen garanti att du hittar en lagom hård)

Om jag var du skulle jag försöka hitta dom tre översta nästa gång du hyr, kolla att kanterna på dom är vassa, åka många åk på varje och sen byta till nästa för att hitta en som passar dig och sen köpa löss denna eller hitta billigt nån annanstans. Lycka till!

Senast ändrad:
Tack alla för bra och snabba svar!

Det bästa är nog som ni föreslår att försöka hyra några av de modeller som kommit upp under diskussionen och därmed göra min egen utvärdering.

Skidsuge-Erik skrev:
"Har jag fattat det rätt att du kör korta sladsvängar men vill få till rena skärande svängar?"
- Ja, du har fattat det helt rätt och i samband med detta föreslogs b.la. Völkl RTM 84. På Sport Conrad finns Völkl AC 30 Wide Ride för 299 euro och med tanke på det låga priset så blir man ju lite sugen på att ta en chans.

Hur stor skillnad är det på AC30 och de nya RTM-modellerna?

aeroniclas sa:
Skidsuge-Erik skrev:
"Har jag fattat det rätt att du kör korta sladsvängar men vill få till rena skärande svängar?"
- Ja, du har fattat det helt rätt och i samband med detta föreslogs b.la. Völkl RTM 84. På Sport Conrad finns Völkl AC 30 Wide Ride för 299 euro och med tanke på det låga priset så blir man ju lite sugen på att ta en chans.

Jättebra fråga. Om RTM84 kan jag säga så mycket som att den verkligen hjälper/tvingar en till en skarp skärande sväng, vilket kanske skulle vara bra i när det kommer till att lära en gammal hund att sitta. Detta i och med dess rocker(obs!mina upplevelser och teorier). ACn är en skida utan rocker...... --->RTM 84 kanske är värd dom entra slantarna? Vad säger ni andra?

aeroniclas sa:
Tack alla för bra och snabba svar!

Det bästa är nog som ni föreslår att försöka hyra några av de modeller som kommit upp under diskussionen och därmed göra min egen utvärdering.

Skidsuge-Erik skrev:

AC 30 är en av AC-modellerna (med AC 50 i topp). Jämfört med RTM-modellerna har AC normala spann, d v s ingen rocker vare sig i fram- eller bakände. Ärligt talat märker jag personligen inte av närvaron av rocker på dom nya breda pistskidor jag testat denna säsong, men som vanligt måste man "åka in sig" på varje ny skida.
299€ med DIN 12-bindning kan ju vara värt att chansa på om man inte vill lägga mer pengar. Såg att dom finns i 177 cm hos SC. Kortare bör du inte välja.

Har du möjlighet att t ex hyrtesta på någon fjällort?

/Ace DG

Senast ändrad:
Jag kan varmt rekommendera Fischer wc storslalomskida, 182cm. Har åkt på dem i ca 7 år, 2 v i snitt per år. Jag är 183 lång och väger 88 kg.
styva och bra grepp i isiga pister.
Har ni glömt bort Fischer?

@kurtola
Klart att Fischer finns med! RC4 WC har funnits i olika varianter i åratal, har inte förändrats särskilt mycket, och är precis som du skriver fortfarande en alldeles utmärkt pistlagg.

Trenden den senaste tiden har dock gått mot något bredare pistlagg, ca 75-100 mm under foten, jämfört med dina GS-carvers med 66 mm. Exempel kan vara Fischers Progressorserie.

Sen har ju rocker tillkommit, d v s man ger fram och bakände en liten (1-2 mm?) permanent uppböjning, i mening att få en snabbare och enklare initiering av carvingsvängen. Bra eller inte? Framtiden får väl utvisa. Den extra bredden ger dock bättre bärighet i uppkörda pister, men även en viss offpistkapacitet.

/Ace DG

Senast ändrad:
Tack Ace DG för initierade och konkreta förklaringar. Jag är 42 år och började åka utför när jag var sju, har alltid varit noga med att åka tekniskt korrekt ("tack Espen)") min norska skidlärare som indoktrinerade mig med sl och st sl svängar mina första åtta vintrar i Geilo.
Lärde mig på allvar carving svängar år 2002 och 2003 i Kitzbühel och Garmisch P. Dito orter som sedan dess varit familjens återkommande resmål varje vinter. Jag vill varmt rekommendera skidskolorna die rote teufel och Garmisch P skischule som mina barn sex och nio lärt/r sig åka utför.
Trevlig helg...

Skillnaden är ganska uppenbara mellan AC-30 som jag åkt på i 2 säsonger och RTM 84 som jag har köpt till denna säsong.
AC-30 skidan är stabil och går att pressa hårt även för tyngre åkare men går inte att carva om det går försakta.
RTM 84 (v werks) har jag inte hunnit åka så mycket än, första intrycket är hur lättåkt den är. Rockern gör att skidan kan utan större ansträngning carva vid lite tryck stor skillnad mot AC 30 skidan som alltid behöver mycket tryck för att carva. RTM är mycket snällare skida som när den pressas ger otroligt mycket tillbaka. Så summan är att Ac-30 skidan uppfattar jag som mycket tyngre och mycket mer livlös än RTM skidan som jag dock inte har åkt så mycket på än. Men AC 30 skidan gjorde mina ben kraftigt trötta redan någon timme efter lunch känns inte så med RTM. RTM skidan är mycket kvickare från kant till kant även att den är lite bredare. Båda är väldigt fartstabila och har väldigt bra isgrepp.
Personligen så hade jag lagt dom extra kronorna på RTM skidan, allt så skulle jag sticka in och säga Tigershark 10" som är kvickar och livligare än AC 30 är nog lite billigare än RTM -84 Obs så har jag bara åkt på RTM-84 v werks inte vanliga RTM
Du kommer att få en trygg och stabil skida som levererar oavsett vilken du väljer.

Det är nog inte frågan av att vara lat jag förstår ironin, men jag tycker att det krävs en bättre åkare och att man vågar trycka för att AC-30 ska funka. Åker med familjen hälften av alla skiddagar och då var den skidan rätt kass (kanske beror på mig.) RTM skidan kan många lära sig att åka på väldigt mycket snabbare på, den är väldigt lätt åkt. Den är grym då man trycker på svarar fint och levererar mycket g kraft. AC skidan är mycket tyngre och därför kan kännas rätt död enligt mig. Båda skidorna gillar långa skärande svängar men är lätta när man har fart att växla över och köra kort sväng. Skidorna skall åkas i högre hastigheter för att vara roliga. Jag kanske är dåligt tränad jobbar på det men min ben var trötta efter 10,000 höjdmeter på AC-30.

Ja, det verkar absolut vara en skida för mig. Inser också att det bästa är att prova själv och inte köpa på chans för att det känns prisvärt. Denna gången ska jag i god tid kolla upp så att jag kan testa olika hyrskidor som jag tror kan passa (har lite svårt att pricka allmänna testdagar då jag bor i skåne).

RTM 84 blir absolut en kandidat men finns det några fler ni tycker att jag borde prova?

Jag tycker absolut du ska bege dig till en anläggning med brett sortiment hyrskidor. Jag skulle personligen aldrig köpa ett par nya skidor utan ha provåkt modellen. När jag provåker moderna skidor det bli jämn fördelning i kategorierna Älskar dom - Neutral uppfattning - Inte en dag till på dessa.

Tillbaka
Topp