Hjälp med val av snowboard!

Voeks

Ny medlem
Tjenare!
Jag behöver ha en ny bräda nu till säsongen, men har inte en aning om vilken sort man ska ha så jag är tacksam för alla åsikter och tips!

Jag är 183-185cm lång och väger väl 65kg. Åker mestadels i pisten men även lite utanför när det finns nå bra möjligheter till det! Ja har tänkt börja åka mer i parken och lära med det i vinter!

Va ska jag köpa enligt er?
Hur lång till en början? 10-15cm kortare än min längd?

Senast ändrad:
Okej, ska jag alltså ha en bräda som är 25-30cm kortare än mej själv?
Det låter nästan lite väl kort, 15-20 skulle jag kunna tänka mej..? eller är jag helt fel? :)

Annars så verkar det ju vara en galet fin bräda!
Tack för svar! ;)

Senast ändrad:
kolla weight rangen pa brädorna och köp en där du ligger i mitten ungefär sa blir det fint...

En ganska mjuk bräda runt 156-160 skulle passa dig utmärkt. Med din låga vikt kommer du inte att behöva längre bräda.

Smokin Big Wig 157
Lib-Tech Skate Banana 156
Rome Artifact Rocker 156

Kappy,
om trötta gamla opoppiga brädor: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=83349
med 43 no way wide bräda enligt mig, för osmidigt och klumpigt blir det.
du är 2cm längre än mig och väger ungefär samma, jag har haft 155 och tyckte det var lite för kort, 156 marginellt bättre, 158 mkt bättre. (funderar pa 160 ibland till och med även om jag inte vagar steppa upp pa det). jag kör aldrig utanför parken och det vill ju du göra sa jag tror att du tänker lite för korta brädor kanske?

Tack för alla svar och åsikter! :D

Som jag fattat det så bör jag alltså köpa en kortare bräda då jag är så pass lätt? Vad tror ni om 159 lång?
K2 Zero brädan, är det något som skulle funka? Den är ju riktigt dyr ny, men jag tänkte begagnad i så fall.
Vad tror ni om det?

kappy sa:
delta sa:
Kappy,
om trötta gamla opoppiga brädor: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=83349
med 43 no way wide bräda enligt mig, för osmidigt och klumpigt blir det.
du är 2cm längre än mig och väger ungefär samma, jag har haft 155 och tyckte det var lite för kort, 156 marginellt bättre, 158 mkt bättre. (funderar pa 160 ibland till och med även om jag inte vagar steppa upp pa det). jag kör aldrig utanför parken och det vill ju du göra sa jag tror att du tänker lite för korta brädor kanske?
Vad kör du för brädor då? (hårdhet, rocker, TBT?) Det kan väl bero på "aktivt" spann och sådant också som jag förstått det.

Jag hade en rätt standard Forum-bräda för något år sedan, typ 5 i flex, vanlig camber och så (tror den var 159 typ.. kanske 157). Tror jag tyckte den var lite.. osmidig. Kanske om man köper en mjukare att den blir mer följsam i snön och så..

Med den blev det mycket att man fastnade med tailen i snön när det var lite uppkört och man körde på rakt. Som jag förstått det kan rocker underlätta sådant, samt att det ger lite lekfullhet om man ska cruisa och pressa och sådant.

Läste lite, och rocker kanske är något man ska prova?

Honey Pot'en verkar inte ha riktig rocker, men några halvliknande system. (Buttercup med extra uppvikt rund tail/nose) och att kanterna är uppvikta under bindningarna. Hmm. Klurigt detta.

Annars kanske wassup rocker är något att prova? Rätt billig också ju.
Att man fastnar med tailen brukar bero på att man står med en konstig vridning i överkroppen och har inte så mycket med brädan att göra, även om en rockerbräda kan vara lite mer förlåtande mot hugg. En snowboardlektion kan mycket väl vara vad som behövs, inte en ny bräda.

kappy sa:
Vad kör du för brädor då? (hårdhet, rocker, TBT?) Det kan väl bero på "aktivt" spann och sådant också som jag förstått det.
...
Honey Pot'en verkar inte ha riktig rocker, men några halvliknande system. (Buttercup med extra uppvikt rund tail/nose) och att kanterna är uppvikta under bindningarna. Hmm. Klurigt detta.
155 TBT Bataleon Riot 2009, rätt styv, kändes rätt kort.
156 Camber Forum Seeker 2010, styvare än destroyern, också lite för kort.
158 Camber Forum Destroyer, inte för mjuk, inte för hård, perfekt. (chillydoggen är inte kul tycker jag), längd ok.
158 Camber Burton Custom X, hård, längd ok. Kortare känns fel, 160 kanske intressant.

Honeypotten fattar man ju aldrig vad den är, annorlunda hela tiden, 2011 tror jag var combo platter (under bindningarna) och buttercup tail/nose som du skriver. vad 2012ans grand pop profile innebär för combo platter och buttercuppens existens vet jag inte(?)...

Senast ändrad:
Rocker är faktist magiskt i puder och på boxar. Men camber är magiskt i jämförelse med rocker på tex hopp och piståkning.... jag tror nog att en 155 med rocker är betydligt roligare att köra i puder än 157 camber... men frågan är vart du ska åka? hur mycket puder blir det? Jag själv kör på en sån där hybrid som varken är rocker eller camber... eller som är både och samtidigt... ett mellanting för att jag har inte råd med flera brädor...

Köp något du själv blir nöjd med....! Det är det absolut viktigaste, inte vad någon på freerides forum tycker...

Salomon - Grip är en klockren allround bräda. Den kommer inte göra dej besviken. Kör på en 157 blir bra längd. finns på Junkyard.se eller Bluetomato.

Jag funderar även på en Nitro - Prime Colorband, hur lång tycker ni jag ska ha? 158 eller kortare?
Är det en bra bräda?

Voeks sa:
Jag funderar även på en Nitro - Prime Colorband, hur lång tycker ni jag ska ha? 158 eller kortare?
Är det en bra bräda?
Är också sugen på en sådan men undrar om den passar mina krav riktigt, någon som är sugen att hjälpa till?`
Jag är en medelbra åkare som åker hälften park hälften pist. är ca 185 lång och väger runt 80. Har blivit sugen på en mjuk bräda att glida runt och "chilla" på men har aldrig testat någon så undrar om det är onödigt att köpa en mjuk utan att ha testat också, har tyvärr inte möjlighet till det. Har skostorlek 45, 45,5.
Passar brädan mina krav? Tänkte ta en wide runt 160cm.
MVH

Jag har bestämt (i princip) mej för att köpa en Nitro - Prime Colorband, frågan är bara hur lång jag ska köpa, är det 158 lång som gäller!?

Senast ändrad:
Nu har jag precis lagt en beställning på Nitro Addict 159 -Wide med Raiden Wizard eller Pusher bindningar. Och så slank det med en Nitro Whit Riot INK/White jacka!

Hoppas brädan fungerar bra nu och att snön bara öser ner! :D

Voeks sa:
Tjenare!
Jag behöver ha en ny bräda nu till säsongen, men har inte en aning om vilken sort man ska ha så jag är tacksam för alla åsikter och tips!

Jag är 183-185cm lång och väger väl 65kg. Åker mestadels i pisten men även lite utanför när det finns nå bra möjligheter till det! Ja har tänkt börja åka mer i parken och lära med det i vinter!

Va ska jag köpa enligt er?
Hur lång till en början? 10-15cm kortare än min längd?
Tja! Jag är lika lång som dig ( 185cm ) och jag skulle köra på en Ride Buckwild eller Ride Machete! De är båda "mellan flex" och grymt bra parkbrädor (framför allt att hoppa med) men fortfarande riktigt bra i pisten. Jag har själv skaffat mig en Ride Buckwild och efter att ha kännt lite på den i vardags rummet känns den helt otroligt skön! Men det är ju vad jag tycker...Jag kör dock nästan bara park...men lite pist.

Tillbaka
Topp