Hjälp mig med lite allmän skidköparkunskap!

Utöver de skidor som är nämnda ovan så kan jag med tanke på isgrepp rekommendera Stöckli. Om du vill ha en modell som är allround så är Rotor (159 cm) ett grymt val. 12.2 m svängradie, 76 mm midja och en enormt skön skida!
Nackdelen med Stöckli är att de är DYRA, men hittar du dem på rea så tveka inte. De kan oxå vara rätt svåra att hitta...
Völkl Unlimited AC10 har jag testat ett par åk på. Bra isgrepp, trevlig, men inget som lämnade ett bestående intryck... Men det hela är ju en smaksak, och jag hade som sagt bara ett par åk på dem...
För övrigt håller jag helt och hållet med de andra inläggen ovan....

Tänkte bara berätta vad det blev till slut... Det bidde ett par K2 One Luv (årets modell som är 74 mm i midjan). Köpte dem till helgen till 20% rabatt. Tänkte först köpa ett par 153 cm (jag är 165 cm) men ändrade mig och tog ett par 160 cm istället. Har t o m drömt att jag har provåkt dem i natt!

Men vidare snygga är dom kanske inte (tycker fortfarande det är lite töntigt med den tjejiga utsmyckningen) men det spelar nog mindre roll.

Dom blå-gula Stöckl skidorna får jag väl byta upp mig till om några år kanske... ;-)

Senast ändrad:
Grattis till köpet.

Är ny på forumet och står liksom uttryck gjorde nyligen i köptankar.

Jag åker ganska sällan, det var senast 2 år sedan jag åkte skidor och då blev det en dagstur till Romme Alpin. Innan har jag varit i Madonna di Capiglio, Sälen och Lofsdalen.

Då jag väl står i backen så åker jag på ett par "klassiska" Blizzard Thermo Ski.

Lika som denna åker på: http://www.qoop.nl/showimage.php?artikelID=1798317

Dvs. Helraka fullängdsskidor uppåt 2m med nästan obefintliga kanter som krävde mycket vilja för att få kontroll på.

Eftersom jag inte åker så mycket och kronorna på mitt studentkonto ska räcka till så mycket annat än skidor =( så måste jag leta billiga skidor, och då får man väl vad man betalar för, eller hur?

Jag är 182 cm och väger runt 80 kilo.

Jag har hittat ett par Rossignol Viper 160cm för 1700 kr med bindning samt ett par HEAD (ska kolla beteckning idag, så jag återkommer) 160 cm för 1995 kr.

Ang. Vipern så läste jag att de är "perfekta för att lära sig att bemästra svängandet", kanske siktar jag för lågt?

Vilka skidor rekomenderar ni? Ska jag hyra i sälen och köpa sen kanske?

Tack för ett fint forum.

Johan

Johan: Vipern är ca. 7 år gammal. Mycket har hänt sen dess. Kolla lite på annonserna här på freeride.se så kanske du hittar nått. Själv hade jag nog valt något liknande dessa https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=30282

Annars hyr när du är i sälen och prova lite olika skidor. En personlig favorit är Rossignol Zenith Z5 eller Z9. Dom brukar ha Z5 på uthyrningar. En mellanmjuk skida, 170-175 cm lång och radie mellan 15-18 hade jag nog satsat på men som sagt, prova lite olika skidor när du är i sälen. Jämför olika längder och radier.

//Jocke

Holder med Jocke, hyr ski når du er i Sälen, prøv litt ulike ski.

Men skien som Jocke linker til er en cross ski i følge betegnelsen - antakeligvis ganske stiv da?
Sats på noe litt mer allround ca 70 på midten er bra.
160 cm hørtes forferdelig kort ut.
Sats på noe mellom 170-175
Sjekk brukmarkedet, bl. a. her.
I Norge har vi en side som heter www.finn.no - hvis det finnes noe tilsvarende i Sverige - sjekk der!

Prøv å gå et hakk opp fra pakkeskien til kr 2000 for ski, sko binding.
Om du kjøper en fjorårets ski bør du kunne få ski og binding for kr 2000 og har en ok ski.
Kjøper du brukt bør du kunne få en ski som har kostet ca 4000 til ca 2000.

Men hvor gammel er støvlene du kjører med?
Om de er like gammel som skiene du har nå bør du skifter ut støvlene først!
Du kan heller har bra støvler og en dårlig ski enn motsatt.
Husk at du har støvlene på hele dagen, så det er viktig at de sitter bra.
Er støvlene gammel og slitt (fliset opp under sålen og slikt) kan de hekter seg fast i bindingen, slik at den ikke løser ut når den skal.
I tillegg er gamle støvler som regel stivere enn de nye - mens nye ski er mykere, derfor må også støvlene være mykere.
Myk ski og stiv sko fungerer dårligt sammen.

Kan tillägga åxå att jag gillar Elans Speedwave-serie som dom kom med förra året. Mjuk längsgående men vridstyv. Perfekt kombination. Hittar du förra årets Speedwave 12 eller 14 så slå till.

Tack så mycket för snabba och bra svar so far JockeSki och Anelistra!

Alltså, jag har åkt ganska många dagar skidor i mitt liv, problemet är bara att det ekonomiska är en trång sektion just nu.

Jag är mycket sugen på att införskaffa mig ett par "egna", har bara kört på gamla slitna hela livet...

Jag håller ögonen öppna men tackar nej till Vipern iaf. Mina pjäxor lånar jag från min pappa och de är Salomon stlk 45. Jag trivs i dem, men sen har jag inte provat några andra heller :/

Ni avrådde mig att köpa de som är 1.60 m långa, är de för korta för mig? minst 1,70?

Tack så mycket.

Jag är 186 lång och har 170 nu. För ett par år sen var jag sugen på 165 men har ändrat mig lite där. Man tappar så mycket skida. Ibland är det skönt med dom där extra 5 cm. 160 skulle nog kännas alldeles för kort för mig. Visst, det skulle va kul i några dar men sen skulle jag tröttna för det känns som snowblades och svänger för mycket hela tiden.

ok. Troligtvs skulle det bli en för stor chock att gå från 190+ cm raka till carving 160... =)

Jag ska väg nu och spana på fjolårets modeller...

Återkommer sen.

Ps. Är det bara för mig som det strular med skrivandet. Får ibland trycka 3gånger på tangent för att det ska komma in något...=(

Jag har hittat följande skidor, de varierar i pris men ligger runt 2 papp...

Fischer RX2 170cm 06/07 NYA 1995kr

Fischer RX4 170cm 05/06 NYA 2495kr

Rossignol Actys 200 170cm 06/07 NYA 2000kr

Rossignol Zenith ZC (Z3?) 170cm 06/07 NYA 3000kr

Völkl Carver V2 170cm ~03 BEG 2000kr

HEAD Monster m70 163cm -05 BEG 2200kr

Elan crx cross race 170cm BEG 2200kr

Atomic sx 7.2 170cm -05 BEG 1500kr

---------------------

Det är det jag grävt upp än så länge.

Jag är amtör til medelgod åkare, 180 cm 80 kg medelfysik. Åker sällan, Van vid långa slitna 2m Blizzard Thermo Ski, åker mest pist men svänger gärna av en stund för att upptäcka något nytt.

Alla synpunkter mottages tacksammast!

Jag har ett par RX4 som sten och utlåningsskidor, och de är inget vidare. Med din vikt (samma som min) så kommer de inte att vara roliga. Dessutom så är isgreppet inget att hänga i granen.... Så du kan stryka Fischerskidorna från listan!
Rent spontant så verkar Elan-laggen som en bra deal.

Om du inte vill köpa mina Salomon Equipe 10 SC.... fast det kanske är lite väl mkt slalomstuk på dem för dig. Men kul skidor i pisten är de och i grymt fint skick oxå!

JohanOeberg sa:
Jag har hittat följande skidor, de varierar i pris men ligger runt 2 papp...

Fischer RX2 170cm 06/07 NYA 1995kr

Fischer RX4 170cm 05/06 NYA 2495kr

Rossignol Actys 200 170cm 06/07 NYA 2000kr

Rossignol Zenith ZC (Z3?) 170cm 06/07 NYA 3000kr

Völkl Carver V2 170cm ~03 BEG 2000kr

HEAD Monster m70 163cm -05 BEG 2200kr

Elan crx cross race 170cm BEG 2200kr

Atomic sx 7.2 170cm -05 BEG 1500kr

--------------------
Fischer RX2 --> nei: for myke, mer typisk nybegynner ski
Fischer RX4 --> nei: stivere enn RX¤ - men smalere rundt midten og mer innsving...og se kommentar fra \"fransosen\" ang. isgrep...
Rossignol actys 200 --> nei: også en typisk nybegynner ski

Rossignol Zenith ZC (Z3?) 170cm 06/07 NYA 3000kr : ja #1: sannsynligvis den mest allround skien på den listen her. Z3\'n er mer allround enn Elan crx, den er 72mm på midten som gir bedre flyt og oppdrift i oppkjørt piste og offpiste

Völkl Carver V2 --> nei: ikke til den prisen! Dette er en 5 år gammel ski, selv om skien er lite brukt vil den tape kvalitet over tid. Skien er OK, om enn litt smal til å være ekte allround - men du får den til ca 1000 spenn på ebay...
http://search.express.ebay.com/Sporting-Goods_Skiing__carver_W0QQ_nkwZcarverQQ_fxdZ1

Head Monster --> nei: bra ski, men i 163cm blir den nok ganske ustabil og vinglete. Finner du denne lengre slår du til

Elan crx cross race: ja #2: men denne skien er en cross utrettet ski, og ganske stiv. Iallefall stivere enn Z3\'n ovenfor. Om du tror at du kan håndtere en stiv ski tar du denne (den er litt mykere enn racing ski, men allikvel forholdsvis stiv) - om du tror en mykere ski passer bedre tar du Z3. Mye smalere enn Z3, mer en typisk piste ski, men carver bra.

Atomic xc7.2 --> nei: typisk nybegynner ski. myk.

Tack så mycket för hjälpen igen.

Då vet jag lite mer vad jag ska rikta in mig på.

Anelistra: Du vet att det var du som tipsade om Atomic sx 7,2...?

Jag har nu hittat:

Head iC 180, ej använda, 170 cm, bindn Tyrolia LD 12 Rail för 2500 kr

Den hade fått bra betyg här på freeride men den är ju minst från 03-04....

Stemmer, Atomic'n kom nok fra meg ja. Men har sett på den en gang til og jeg tror jeg holder meg til min siste uttalelse.
Den er nok et hakk mykere enn Rossignol Z3 utifra beskrivelser ute på nettet.

Men selv den vil nok fungere bedre i offpiste enn elan cross skien, var vel derfor jeg nevnte den i utgangspunktet.

Där blev norsk lte för svårt för mig.

Du menar att elan skidan är bättre än både Z3 och Head?

Fast Z3 är bättre offpist?

Eller var något av tidigare inlägg om HEAD?

Mvh

Johan

Head iC har jeg ikke sett på/ kommentert.

Z3 er bedre offpist enn Elan skien, fordi Z3 er bredere og mykere, men Elan skien vil ha bedre grep på en isete pist.

Så her må du velge hva du vil ha: bra kantgrep på isete pist - eller en mykere ski som flyter litt bedre offpist og i oppkjørt pist.

Elan crx er en veldig bra ski, men Z3'n er mer allround.

Var det bedre? :)

Mykke bettre =)

Usch vad svårt det är.., Jag vill dels hyra ch prova men det går säkerligen inte att prova just dessa skidor. Sen tänkte jag att jag skulle "dra av" skidhyrekostnaden på priset så blir det inte så farligt...

Jag ska forska vidare, men tack så mycket!

Hittade en annons här på Freeride:

Rossinol RPM 21 170 cm 110-74-100 R=17. 2003.

Ser ut att vara i hyffsat skick.

Säljaren begär 1400 kr

Är det ett lämpligt köp för en medelåkare som vill ha lite allround?

Mvh

Uhh. Denne kjenner jeg ikke. 110-74-100 er bra for allround.
Det står at dette er en skier-x ski...da har jeg stygg mistanke om at den er for stiv.
cross og skier-x ski er som regel stive (iallefall alle de jeg kjenner til)

Er det noen som kan bekrefte/ avkrefte?
For prisen var jo riktig hyggelig...

Senast ändrad:
Tack igen anelistra.

Kan en skida bli för stiv/styv?

Menar du för mig som inte är "avancerad"?

Tror det blir dem., om de finns kvar dvs.

Ja, det var det jeg mente.
Noen som er teknisk god og/eller kjører aggressivt skal ha en stiv ski.

Om en ikke har teknikken, tyngden eller styrken til å presse en stiv ski ned i en sving vil skien ikke bøye seg - dermed får en dårlig kantgrep, det vil kjennes "hakkete" å kjøre på den.

Men som sagt, jeg kjenner ikke godt nok til akkurat denne skien, så den kan være den fungerer helt glimrende.

OK.

Det känns som jag hellre siktar högt och tar ett par skidor som är något ovanför min nivå istället för att köpa några som ligger i jämnnivå och passar mig just nu, men som jag "växer ur" om jag börjar åka mer...

Men den "genvägen" kanske straffar sig.

Vi får se =)

En skal aldri kjøper ski "til å vokse inn i" - altså ovenfor sitt kjørenivå.
Det kan faktisk gjør at teknikken din blir dårligere - den blir iallefall ikke bedre! (Du får jo ikke kjørt skikkelig, og en blir bare bedre på ski av å stå på ski - masse - men det må være med rett teknikk - ellers hjelper det jo ikke...)

Har selv opplevd dette med en Völkl 24/7 ski - kjøpte den i 177 og den var alt for stiv til meg. Absolutt null ski glede - fikk heldigvis solgt de etter halve sesongen.
Klarte ikke å pressen den ned i svingene fordi de var for stive også kjentes de for lange i tillegg.
Liknende opplevde jeg igjen når jeg testkjørte et par B3 i Hemsedal ifjor. De hadde bare i en lang lengde inne (husker ikke om det var 1 eller 2 hakke lengre enn det jeg ville hatt)- men jeg tenkte, la gå: jeg får i det minste prøvd skien!
Det var helt forj*vligt!!
Sinnsykt stress å kjøre på de, siden jeg ikke fikk til å svinge skikkelig på de.

Prøv å finne ut hvor stiv denne Rossi skien ovenfor faktisk er.
Er det en stiv skier-x ski er den moro å kjøre på for avanserte kjørere - men ingen andre.

Må da være noen tester ute på nettet, kanskje på amerikanske sider??

Det finnes mange ski som ligger et hakk opp fra nybegynnerski, er bedre i kvalitet og mye kjekkere å kjøre på - - og som passer for en middelsgod til avansert kjører.

Z3 du linker til ovenfor ser ut til å være en slik ski.

Jeg tror at det vil være et bedre valg for deg.

Senast ändrad:
kanske fel tråd att skriva i men jag pallar inte leta...

någon som skulle kunna förklara vad som menas med "sidecut", "radie". vad är det som skiljer en 6000kr-skida och en 2000kr-skida?

hoppas någon orkar ta sig tid att svara... :)

Jag är lite new på detta men anser mig kunna tillräckligt för att svara:

Sidecut menas de 3 dimensionerna (bredder) en skida har, en tumregel är att dagens skidor har störs bredd längst fram, mediumbredd längst bak och smalast i mitten, då de ser ut som timglas )(

Radie är ett mått på hur mycket skidan svänger om man gör ett korrekt helsväng utan att sladda. Desto mindre radie desto snabbare (kortare) svängar och större radie det motsatta.

Riktiga störtloppskidor har stor radie medan slalom har liten radie.

Offpistskidor har väl oftast stor radie då de är mkt breda och det blir trögre att svänga.

Det som skiljer dyra skidor från billiga är väl att de dyrare har bättre matrial som är både vridstyvare, starkare och lättare osv osv.

Jag vet att Skidor är väl en kategori varor som man överlag verkligen får det man betalar för.

Hoppas det gav något

Har faktiskt testat ett par Rossi RPM-skidor men är inte helt säker på om det var exakt den variant som du nämner. Dock stämmer måtten och svängradie på ett ungefär.
Hur som helst så var det den skida UCPA hade för ett par år sedan som standard-skida. Rätt kul skida, mer lekskida än köra-hårt skida. Upplevde den inte som hård. Kändes väldigt kort, så det är nog inte fel att gå upp i längd. 175 cm hade inte varit illa.
Med tanke på att den är så kort och ganska smal är den inte rolig i offpist.
Men som kul avslappnad pist-skida funkar den bra.

Teufel sa:
Vad betyder groomers?
Tittade du på datumet när det senaste inlägget postades? Det var för fan 2007! Väldigt onödigt att dra upp en så pass gammal tråd och inte tillföra något alls, använd en valfri sökmotor istället.

Det betyder förövrigt pister.

Tillbaka
Topp