Hjälp mig nu!

Simonski

Ny medlem
Hjälp mig nu!
Hjälp MIG att övertyga min morsas sambo att man skall ha sommarvalla när skidorna står under sommaren...vi har haft denna diskussionen hela sommaren.
han påstår att belagen är ett dött material och man skall ej underhålla det med tex valla ...han säger att det är som att köpa sand i sahara.
Så det han behöver vet är:

Vad är belagen förmaterial, varför torkar belagen ut osv.

Varför behövs sommarvallan.

PLZ hjälp mig att knäcka han i detta

(kan tilllägga att han ej har åkt skidor i hela sitt liv)

Hasse har du nån bra förklaring? eller någon annan skidexpert/vetare

//Simon

Hjälp mig nu!
Valla innehåller typ fett. Fråga hasse han lärde mgi att man sulle sommarvalla. Du knäcker din morsas sambo iaf.

Hjälp mig nu!
Ja man ska valla in Hela skidorna! Även stålkanterna! Om du inte sommarvallar dina skidor så kommer det så småningom torka ut och då ser du den grå aktiga nyansen i belaget! Så ja valla in skidorna! Fast nu är ju snart säsong så :P

Mer tips kan de se i Carled fina inlägg! :https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32530

Hjälp mig nu!
J-rockner sa:
Ja man ska valla in Hela skidorna! Även stålkanterna! Om du inte sommarvallar dina skidor så kommer det så småningom torka ut och då ser du den grå aktiga nyansen i belaget! Så ja valla in skidorna! Fast nu är ju snart säsong så :P

Mer tips kan de se i Carled fina inlägg! :https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32530
jo jag säger det till han men enligt han haha så e belagen dött och kan inte torka ur. så jag måste ha nått motargument mot det

läst carlets fina inlägg och den e super men man måste få hans lilla nöt att fatta :P

och jag har stått ut med hans lilla mobbing nu under sommaren men de e slut med det nu pga sommarvalla saken

Hjälp mig nu!
det är väl ändå du som är skidåkaren i familjen? han kan väl inte bestämma över dig. gör det när han e på jobbet lr vad som hälst lr vill du han ska göra det?

Hjälp mig nu!
Utan att vara någon expert på matrialet i skidbelag så skulle jag gissa att vax förhindrar att ytan på belagen oxideras. Gäller hans åsikter alla "döda" (antar att han menar oorganiska) matrial? Betyder det att rostskyddsbehandling av stål är onödigt eftersom det är ett "dött" matrial? Skjut över bevisbördan på honom och be honom förklara likheterna mellan skidbelag och sand.

Hjälp mig nu!
du har rätt, skidorna skall hellst ha sommarvalla, om materialet vore helt dött så skulle man väl inte behöva värma vallan för att få den att tränga in i belaget?,men jag är ingen jätte expert på vallning och vad belaget innehåller...

Hjälp mig nu!
Nu är ju inte han skidåkare, men om han hade haft ett par skidor så hade du kunnat valla dina under säsongen, och han kunde ha skitit i sina. Det hade inte dröjt länge innan hans hade varit ganska så "torra" och glåmiga... Det märks helt enkelt när ett belag har stått helt fritt och fått torka...

Kiels idé är bra, be honom förklara sig, för det är ju han som måste förklara sig, inte du, du har ju "normen" på din sida.

Sätt ett stort JONG!-klistermärke i pannan på honom när du är klar!

Hjälp mig nu!
OWester sa:
det är väl ändå du som är skidåkaren i familjen? han kan väl inte bestämma över dig. gör det när han e på jobbet lr vad som hälst lr vill du han ska göra det?
jo jag e den enda som åker skidor i fmiljen och jag vet att jag har rätt..
saken e att det börja med att jag la på vallan i våras när åkningen va slut får sessongen.

kiels: jo de va det han mena med dött material, och jag sa typ det du sa med.

ska ta upp rostfritt med han idag.. se vad han säger då...

någon som vet vad belagen e för material? hansäger plast med det vet jag inte om det är..

.............de e lättare att lära en 4åring kemi än att lära han simpel skidunderhåll.............

Hjälp mig nu!
Belagen är en sorts plast, men har mer gemensamt med matrialet i skottsäkra västar än med plastpåsar: http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_high_molecular_weight_polyethylene

Exakt hur UHMWPE påverkas av miljön där du förvarar skidorna under sommaren vet jag inte, men det går kanske att hitta något på nätet. Själv skitar jag hellre ned ett lager vax än belagen under sommarförvaringen och det räcker egentligen som argument för att jag ska orka lägga ner 10 minuters jobb inför sommaren. Om ni ska ha en mer vetenskaplig debatt om varför man behöver/inte behöver vaxa skidorna blir ni nog båda tvungna att läsa på lite mer.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp