Hjälp mig välja nästa säsongs lagg

enblom

Ny medlem
Jag gör just nu min andra säsong i Sälen och har precis blivit klar för Åre för nästa säsong. Och genast börjar det klia i köpa-nya-lagg-nerven.

Jag åker mycket och skulle säga att min nivå är avancerad. I alla fall i pisten. Jag har inte åkt jättemycket off pist då jag mest hållit till i Sälen. Men jag hoppas att det kan bli mer av det nästa år i Åre!

Jag har just nu ett par Head i.Supershape Speed för manchenster och ett par Völkl Bridge för uppåkt pist, slask och lite off pist. Jag älskar dessa skidor och tänker inte göra mig av med dom. Men vill gärna köpa ett par fat skies, ett par rena off pist-skidor.

Vad rekommenderar ni?

Jag är 198 cm och väger 95 kg.

Sen är jag lite sugen på ett par riktigt elaka kortsvängda slalomlagg också. Några tips?

/Peter

Feta skidor (120+) är overkill i Åre :P

Men ett par Opinion 108 kanske kan vara något? De borde finnas att testa på flera ställen nu under våren.

herrgard sa:
Feta skidor (120+) är overkill i Åre :P

Men ett par Opinion 108 kanske kan vara något? De borde finnas att testa på flera ställen nu under våren.
Då ts inte har ett par offentliga offpistskidor så är det par omkring 110 mm ganska lagom precis som du säger. Dock är fördelen man ett par 120+ att de 10 cm som kommer på skaren kommer att kännas betydligt djupare då man inte sjunker igenom till det hårdare underlaget lika lätt.

ja, i år har man nog inte behövt så feta skidor i Åre men man måste ju hoppas på bättre förhållanden framöver. Med tanke på din vikt borde du kanske gå på något bredare men det beror ju på om du vill optimera för de dagarna då det har kommit lite mjukt eller vill ha något mer allround. Men du får nog bättre råd om du berättar lite om hur du vill åka. Lekfullt med hopp och butters eller fullt ös i stora svängar? Som Eric Pollard eller Reine Barkered (man får ju alltid drömma)?
Det kan ju förresten vara bra i Åre:

Denna säsongen och förra skulle du ha betydligt roligare på ett par vässade race skidor som klarar av isen ;) Så med oddsen i ryggen (och två värdelösa vintrar) så kan du nog faktiskt köpa ett par 110mm breda skidor :D

Jag har både Head Supershape Speed (09) och Bridgen (sonens) i uppsättningen utöver två par 85 mm allmountainskidor.
Som komplement har vi också ett par Fischer RC4 Worldcup SC Pro i längd 170. Dessa är mycket trevliga skidor för kortsväng i hård och isig pist. Rekommenderar dessa.
165 cm är ju standard för herrslalomskidor, men dessa är lite längre och passar dig som är lite tyngre.
Ett par andra skidor som intresserat är Head Worldcup Rebels i.SL som också finns i 170 cm. Har inte haft möjlighet att prova dessa men specen och reviewer verkar helt OK. Finns också i RD (Race Department??) utförande och 165 cm vilket jag tolkar att de är ännu mera snarlika ett par FIS-slalomskidor.

Jag köpte ett par Rocker2 108 (190cm) under säsongen för precis samma användnings område.
Har nästan samma mått som dig och tycker att dem passar perfekt för det dem var tänkt för, dvs mycket offpist och puder, men ska samtidigt klara av att åka pist i en hel dag utan att vara tråkigt. Men vet du av dig att du gillar att trycka på i hög fart, så kanske inte R2:orna är för dig, utan att Quest-serien skulle passa bättre, speciellt Q115 som är en stabilare skida och riktar in sig mer på "fart" än Rocker2, som är mer av en BC-skida.

Så ett råd är då Q115 om du vill åka snabbt och motsvarande rocler 2 om du vill leka. Q115 är dock ingen riktig charger alls och om du vill åka snabbt vet jag inte om den räcker till för din vikt. Jag väger 70 och då går det bra. Annars är det förvånande vad bra denna skida går på alla underlag - utom blåis,

Tack för svaren! Jag har faktiskt aldrig varit i Åre, jag bara antar och hoppas att det kommer bjudas på lite mer off list än här i Sälen.

Jag tänker att jag vill åka ganska lekfullt. Och eftersom jag har mina Bridge så letar jag inte efter någon all round-skida utan nåt bara för nydumpat.

Jag vill slå ett slag för lokalproducerat! Project 110 190! Där har du svaret på allt! Fan så bra skida och perfekt i Åre! Sitter i pisten oavsett före och flyter helt okej när det blir mjukt. Tuta och kör!

PNyberg sa:
Jag vill slå ett slag för lokalproducerat! Project 110 190! Där har du svaret på allt! Fan så bra skida och perfekt i Åre! Sitter i pisten oavsett före och flyter helt okej när det blir mjukt. Tuta och kör!
Project 110 är väl inte så lekfull?
Varför inte Line Mr Pollard's Opus eller Sir Francis Bacon om du vill ha en lekfull skida?

Lokalproducerat lekfullt är det väl CMD som står för, kolla in länken som jag kastade in ovan: CMD i Åre. Har inte provat de själva då min egen skidåkning inte är så lekfull.

erik_lagg sa:
Lokalproducerat lekfullt är det väl CMD som står för, kolla in länken som jag kastade in ovan: CMD i Åre. Har inte provat de själva då min egen skidåkning inte är så lekfull.
Kollade länken, den var fet! :) Hur är din åkning då Erik? Och vad skulle du rekommendera med din stil?

RWD sa:
PNyberg sa:
Project 110 är väl inte så lekfull?
Varför inte Line Mr Pollard's Opus eller Sir Francis Bacon om du vill ha en lekfull skida?
Nya Project 110 är inte lika lekfull som de skidor du nämner men har genomgått en smärre förvandling från Überköttig mördarskida till mer lättsam och lekfull allroundskida. Sen när TS väger in på det han gör så borde han inte ha så stora problem att ha kul på de heller. Cmd är såklart ett fint alternativ med oom han vill ha ngt mjukare
Cmd vs Line Ous så hade jag mer trott på opusen då den är mkt styvare. Cmd tycker jag är mjuk med mina ~80kg

Har i och för sig bara testat Project 100, ser att 110an faktiskt är aningen lättare trots att den är bredare. Annan lättare träkärna. I övrigt samma konstruktion på dem.
Finns ju Project 100 Carbon också men då förlorar man ju lite i bredd.
Ganska stor skärningsradie ( 26m i 190cm) för Project 110 men TS vikt kompenserar väl lite för det.
Köpte nyligen ett par Line Sick day 110 som jag inte hunnit testa än men testade lillebror 95 och den var betydligt lekfullare än Project 100 som jag testade direkt efter. Tyvärr verkar inte SD finnas i längre än 186 vilket kanske blir för kort för TS.
(Jag är dock nästan 15kg lättare än TS)

enblom sa:
erik_lagg sa:
Kollade länken, den var fet! :) Hur är din åkning då Erik? Och vad skulle du rekommendera med din stil?
Ja, visst är det ett sanslöst bra klipp. Om jag kunde, vågade, och var lite yngre skulle jag åka mer så.
Jag kör på Q115 till allt; topptur, skogsåkning, lös snö, hård snö. Sen har jag ett par No Copy true (120 breda) för när det är djupare snö, stenblandat, bristande skare. De har varit bra och funkar till det mesta - men lite trögjobbade i brant och hård pist. Haft problem med att bindningarna har lossnat på dessa + att glidet är sådär. Svårt att recensera sin åkstil men det är mest hög fart och stora svängar - kortare svängar då det är saker ivägen - ett och annat mindre hopp.
Q115 passar mig bra. Enda nackdelen är att jag inte lyckas smeara/drifta (säger man så) i lössnö med dem - alltså surfa på tvärsen i lössnö. Det går bra med No Copyn. Isgreppet är helt överlägset på Q115 så jag misstänker att detta hänger samman - mindre smearförmåga bättre isgrepp.
Om du inte har obegränsat med pengar skulle mitt råd vara att köpa en begagnad billig skida på minst 115 mm med rocker att åka in dig på och sen ta ut och lufta när förhållandena är bra. Men också för när det är nysnö men dålig bas.

Varför inte ett par Völkl Two? 124mm i midjan och full rocker. Bra lössnöegenskaper, lättåkta utan att vara alltför mjucka. Kanske inte det mest hippa valet, men finns nog att få till riktigt bra pris hos någon av Tyskarna.

Mtp din vikt och att du ska åka i hårda Åre så skulle jag satsa på något med lite kraftigare än typ salomon.
Synd för oss långstånkar (jag är 200cm) att Line Sick day inte finns i längre längder.

Jag har _bara_ en gång (av cirka 200 åkdagar i Åre på 10 år) upplevt att det behövs en bredare skida än 125-105-135.
Snön i Åre är
1) inte så djup
2) av ganska hög densitet

Project 100 är lekfull men aningens enkelspårig tycker jag.

...fast han vill ja ha ett par riktiga offpistskidor som komplement till andra skidor. Om vintern inte blir skitkass är ju det ett roligt komplement med en skida på +115.

Tillbaka
Topp