Rocker2 108 vs 115

Rocker2 108 vs 115
Tjenare!

Går i tankarna att byta ut mina Sir Francis Bacon 182 då jag upplever dem lite korta och mjuka för min smak. Har fått ögonen för Rocker2 108 och 115. Tanken är att det ska vara mitt enda par skidor då jag är en "fattig" student. Skidorna kommer monteras med ett par Salomon Guardian då tanken är att det ska turas en del. Har kollat på 108orna i 190cm (midja 111) och 115orna i 188. Då tanken är att det skall turas en del har jag kollat en del på vikten och de är väl inte de lättaste skidorna, men de är ganska jämna i det avseeendet. Har försökt jämföra dem så gott det går men velar fram och tillbaka på vilket par som är det bästa, 115 i midja kanske är i översta laget om det skall turas. Salomon själva förklarar det så verkar 115 vara chargerversionen av de två. Är det någon som möjligtvis provåkt dem eller bara känner att de har koll på skillnaderna?

Jag är 184 och väger strax under 80kg. Att kalla mig själv en charger är väl till att ta i men jag har upplevt mina Sir Francis som lite väl fladdriga och korta. Skidorna kommer främst användas i alperna och eventuellt hos vår rika granne i väst, alternativt nordligaste Sverige.

Så, någon som kan hjälpa mig i velandet?

Rocker2 108 vs 115
Varför välja en Guardian? Om du är prismedveten och vill minska vikten något, varför inte gå på ett par marker tour istället? Guardian är både hiskeligt dyr och hiskeligt tung... Men å andra sidan beror det ju på vad du menar med "tura en del", snackar vi veckovis med dagsturer på >1000 höjdmeter eller <500 höjdmeter från toppliften någon gång i veckan?

Rocker2 108 vs 115
Är i samma sits som dig Powderjunkie, så säg till om du får någon klarhet i det hela! haha

"108an är BC-jib, mycket mer lekfull, medans 115 är mer dundra på och inget man köper om man gillar att landa baklänges tex." / grabbarna på Skistore.se

Senast ändrad:
Rocker2 108 vs 115
Booka sa: