Rocker2 108 vs 115

Rocker2 108 vs 115
Tjenare!

Går i tankarna att byta ut mina Sir Francis Bacon 182 då jag upplever dem lite korta och mjuka för min smak. Har fått ögonen för Rocker2 108 och 115. Tanken är att det ska vara mitt enda par skidor då jag är en "fattig" student. Skidorna kommer monteras med ett par Salomon Guardian då tanken är att det ska turas en del. Har kollat på 108orna i 190cm (midja 111) och 115orna i 188. Då tanken är att det skall turas en del har jag kollat en del på vikten och de är väl inte de lättaste skidorna, men de är ganska jämna i det avseeendet. Har försökt jämföra dem så gott det går men velar fram och tillbaka på vilket par som är det bästa, 115 i midja kanske är i översta laget om det skall turas. Salomon själva förklarar det så verkar 115 vara chargerversionen av de två. Är det någon som möjligtvis provåkt dem eller bara känner att de har koll på skillnaderna?

Jag är 184 och väger strax under 80kg. Att kalla mig själv en charger är väl till att ta i men jag har upplevt mina Sir Francis som lite väl fladdriga och korta. Skidorna kommer främst användas i alperna och eventuellt hos vår rika granne i väst, alternativt nordligaste Sverige.

Så, någon som kan hjälpa mig i velandet?

Rocker2 108 vs 115
Varför välja en Guardian? Om du är prismedveten och vill minska vikten något, varför inte gå på ett par marker tour istället? Guardian är både hiskeligt dyr och hiskeligt tung... Men å andra sidan beror det ju på vad du menar med "tura en del", snackar vi veckovis med dagsturer på >1000 höjdmeter eller <500 höjdmeter från toppliften någon gång i veckan?

Rocker2 108 vs 115
Är i samma sits som dig Powderjunkie, så säg till om du får någon klarhet i det hela! haha

"108an är BC-jib, mycket mer lekfull, medans 115 är mer dundra på och inget man köper om man gillar att landa baklänges tex." / grabbarna på Skistore.se

Senast ändrad:
Rocker2 108 vs 115
Booka sa:
"108an är BC-jib, mycket mer lekfull, medans 115 är mer dundra på och inget man köper om man gillar att landa baklänges tex." / grabbarna på Skistore.se
Jag hade nog sagt exakt samma sak, 115 är direktionell charger och 108 är lekfull allroundskida.
Om du upplevde SFB som fladdrig, då kanske du ska gå mer mot styvare skidor... Några andra skidor som du åkt på och gillat/ogillat? Båda skidorna är nog helt klart lämpliga för ändamålet, frågan är ju vilken känsla du kommer föredra...

Rocker2 108 vs 115
Carled sa:
Booka sa:
Jag hade nog sagt exakt samma sak, 115 är direktionell charger och 108 är lekfull allroundskida.
Om du upplevde SFB som fladdrig, då kanske du ska gå mer mot styvare skidor... Några andra skidor som du åkt på och gillat/ogillat? Båda skidorna är nog helt klart lämpliga för ändamålet, frågan är ju vilken känsla du kommer föredra...
Fladdrig och fladdrig vet jag inte, men när det börjar bli uppkört känns det mer som att de studsar ovan på pucklarna, än bränner genom dem. Åkte på en tidig Seth innan, gillade dom också men har på senare år velat ha en lite styvare skida. Åkte på ett par black crows corvus tror jag det var för nån vinter sen och det var väl då jag insåg att jag kanske vill ha en lite styvare skida, det blir inte alltför många skiddagar och let´s face it, det är ju sällan perfekta förhållanden varje dag.

Rocker2 108 vs 115
Vattendroppe sa:
Varför välja en Guardian? Om du är prismedveten och vill minska vikten något, varför inte gå på ett par marker tour istället? Guardian är både hiskeligt dyr och hiskeligt tung... Men å andra sidan beror det ju på vad du menar med "tura en del", snackar vi veckovis med dagsturer på >1000 höjdmeter eller <500 höjdmeter från toppliften någon gång i veckan?
Får ett bra pris på guardian så det är därför. Har inte kollat nämnvärt på touren men fått för mig att den är lite plastig, men å andra sidan kommer jag inte bränna av några 10 meters dropp med dem så det kanske lämpar sig? Guaridian verkar ju vara betydligt mer robust men det skiljer ju ca 500 gram styck.. Å andra sidan är det väl bara att gå in i gymmet och göra sin läxa så ska det nog gå bra med ett par guardian också ;)

Rocker2 108 vs 115
Carled sa:
Jag hade nog sagt exakt samma sak, 115 är direktionell charger
En direktionell och ganska lättåkt, och hyfsat lekfull charger. Var i alla fall det intrycket jag fick när vi testade den i våras. Det är ingen balls-out, stenhård charger utan mer en jäkligt bra och väldigt allround storbergsskida.

Rocker2 108 vs 115
Glisseur sa:
Carled sa:
Jag hade nog sagt exakt samma sak, 115 är direktionell charger
En direktionell och ganska lättåkt, och hyfsat lekfull charger. Var i alla fall det intrycket jag fick när vi testade den i våras. Det är ingen balls-out, stenhård charger utan mer en jäkligt bra och väldigt allround storbergsskida.
Nej, absolut, men med tanke på att den är tänkt att fylla ut Dictators skor blir den det hårigaste i Rocker2-serien. Även om det mest liknar en fjunig moppemusche jämfört med vad de flesta konkurrenter ställer fram till tävling.

Rocker2 108 vs 115
Men fjunig moppemusche i jämförelse med konkurrenternas värstingar låter inte helt dumt:) Frågan är då hur jobbigt det blir att tura med 115 under foten i jämförelse med säg 105? Förmodligen kommer merparten av tiden på skidorna spenderas inbounds. Är ju som sagt ute efter en one-quiver-ski och då kanske 115 med turbindning är ett vettigt alternativ? Eller vad tror ni?

Rocker2 108 vs 115
115 är inga problem att tura med :)

Klart att en mindre skida är smidigare men jag har på känn att du prioriterar utförsegenskaperna?

Johan på skistore körde r2 115 med guardian i våras, maila och hör vad han tyckte om det.

Rocker2 108 vs 115
Om du tar en 190 av 108an får du ju 111 mm under foten, måtten mellan 190 (108) och 188 (115) skiljer ju sig väldigt lite! Frågan är väl hur mycket hybrid tailen ger en!

Rocker2 108 vs 115
Lägger min röst på 115 just för att du vill ha ngt annat än SFB. Och även om måtten på 108 i 190 inte skiljer sig helt mkt från 115 så är det skidor med ganska olika karaktär. Den ena mer lekfull och den andra mer charge även om bägge faller inom ramen för vettiga allroundskidor. Det gäller bara att avgöra i vilken ände av allroundskalan du vill befinna dig :)

Rocker2 108 vs 115
snej sa:
Lägger min röst på 115 just för att du vill ha ngt annat än SFB. Och även om måtten på 108 i 190 inte skiljer sig helt mkt från 115 så är det skidor med ganska olika karaktär. Den ena mer lekfull och den andra mer charge även om bägge faller inom ramen för vettiga allroundskidor. Det gäller bara att avgöra i vilken ände av allroundskalan du vill befinna dig :)
Ja det gäller väl bara att välja:)
Tack så mkt för hjälpen alla!

Rocker2 108 vs 115
Som av en ren händelse har jag ett par 115 med Guardian som står och skräpar på kontoret från testet i våras, jag kan ju slänga dom på vägen för sakens skull.

Rocker 115 är en ganska lätt skida för sin storlek, speciellt i tip och tail tack vilket gör att en ännu större andel av vikten hamnar under foten där den känns relativt mindre. Jag turade en hel del med Rocker 122 och Guardian i vintras och kände aldrig någonsin att vikten var något problem överhuvudtaget. I så fall var det ett större problem att jag inte hade pjäxor med gåläge, det påverkade gåegenskaperna betydligt mer på vissa ställen. Nu gjorde jag inga längre turer, max två timmar uppför vilket är helt i linje med vilken sorts åkning den här typen av setup är gjord för. Och jag säger som Jarle, 115 är inga problem att gå med, i alla fall inte på mjukare snö och det är där du troligtvis kommer att röra dig.

Med andra ord, 115 har min röst. Även om 108 är en jäkligt bra skida det med.

Rocker2 108 vs 115
Jag vill inte ha ngn åsikt om Salomons skidor, men Ni glömmer totalt bort att titta på NYA Duke EPF - den är 28% mer vridstyv och stadig än Guardian.
F12 är en mkt lättare bindning för lättare skidor.
De som t.ex. monterar F12 Tour(eller Dynafit för låg vikt) på en tung Katana/Kuro - bör fundera på varför de "hade otur när de tänkte" - helheten måste matcha: långa turer = Dynafit hela vägen, korta klättringar/fokus på åket NER: Guardian, Baron eller nya DUKE-EPF. Allt däremellan med breda lättviktsskidor och riktiga Randoboots: F12 Tour.

Rocker2 108 vs 115
V-Werks sa:
Jag vill inte ha ngn åsikt om Salomons skidor, men Ni glömmer totalt bort att titta på NYA Duke EPF - den är 28% mer vridstyv och stadig än Guardian.
[Citation needed]

V-Werks sa:
De som t.ex. monterar F12 Tour(eller Dynafit för låg vikt) på en tung Katana/Kuro - bör fundera på varför de "hade otur när de tänkte" - helheten måste matcha: långa turer = Dynafit hela vägen, korta klättringar/fokus på åket NER: Guardian, Baron eller nya DUKE-EPF. Allt däremellan med breda lättviktsskidor och riktiga Randoboots: F12 Tour.
Vad skulle vara felet med dynafit på en Katana?

Rocker2 108 vs 115
Hej, med feta midjor (+100mm) på friåkningsskidor finns givetvis alltid risken att man drar ur skruvarna med en sådan smal infästning som 99% av alla Dynafit bindningar, Tyrolia och gamla Marker M12.0-18.0 har (en Dynafit ska ju även passa på en smal och lätt 65mm`s turskida). Jag tror inte de designades för +100mm`s skidor ursprungligen. Kraftöverföringen blir helt annorlunda om man kommer så mycket mer ut mot kanterna (med bredare skruvinfästning) som tex en bred Duke EPF har (EPF=extended power frame).
Ofta rycker den åkare som vill höra till epitet "charger" ur skruvarna vid tuffare åkning med smal bindningsinfästning.
Katana... - givetvis har Katana mycket metall i sig och få rycker nog ur en smal Dynafit bindning, men mycket sidokraft från åkaren går nog till spillo och en enorm nötning på pjäxan...

På Völkl och Marker rekomenderar "tysken" inte att man monterar gamla eller smala bindningar på +100mm`s skidor.
Ofta vill man ha både lägsta vikt, bredaste måtten och högsta stabilitet - men jag tycker som i förra inlägget att man bör välja smalt & lätt (fokus uppför) eller brett och stadigt (fokus på åket utför) - eller en Swedish lagom - allt däremellan. Det viktiga är att det håller (bindningar eller ljumskar).

Visst jobbar jag med skidor och bindningar - åt två tyska företag - hoppas inte det är för mkt reklam.

Men Porschebreda bakdäck på en gammal 5" bubbla-fälg, går säkert att montera - men frågan om de krängs av redan i rondellen hem från däckverkstaden gör att åtminstone jag skulle tveka på den set-up:en.
/Achtung!

Rocker2 108 vs 115
Hej Vattendroppe, alla får gilla vilken bindning/system de vill. Men jag vill bara understryka direkt kraftöverföring vs. "glapp".
Den entusiastiske Lou på Wildsnow kan mycket... Och kanske inte alla får åka så mjukt som den norske killen på din länk.
Vi betonar "komplett set-up"(sko-bindning-skida) till våra redan kunniga återförsäljare när de rekomenderar (eller avråder) olika skor/bindningar till just den skidan osv.

Personligen tycker jag det vore kul att kunna ha en TLT5:a med Dunafit bindning till en Kuro med 132mm - men jag tror aldrig jag kommer hitta den stunden.

Nedan adress till en klart independent-test av kraftöverföring.

http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests/

Rocker2 108 vs 115
Sockerfarsan sa:
Glisseur sa:
Med andra ord, 115 har min röst. Även om 108 är en jäkligt bra skida det med.
Check på uppförs med 115 alltså, men hur går den nedförs då? :) Värdig ersättare till ett par Katana 10/11?
Haha undrar precis detsamma! Ska ha en ny skida nu först inför Japan och sen vidare till Italien. Och vill att den ska funka på båda ställena. Har en halvt sönderkört katana just nu som jag trivts med väldigt bra, men letar lite efter en god ersättare nu och kikar just på rocker 115!

Rocker2 108 vs 115
V-Werks sa:
Hej Vattendroppe, alla får gilla vilken bindning/system de vill. Men jag vill bara understryka direkt kraftöverföring vs. "glapp".
Den entusiastiske Lou på Wildsnow kan mycket... Och kanske inte alla får åka så mjukt som den norske killen på din länk.
Vi betonar "komplett set-up"(sko-bindning-skida) till våra redan kunniga återförsäljare när de rekomenderar (eller avråder) olika skor/bindningar till just den skidan osv.

Personligen tycker jag det vore kul att kunna ha en TLT5:a med Dunafit bindning till en Kuro med 132mm - men jag tror aldrig jag kommer hitta den stunden.

Nedan adress till en klart independent-test av kraftöverföring.

http://www.wildsnow.com/379/backcountry-skiing-binding-flex-tests/
Ska sägas att jag kör hellre på Guardian än duke epf. Testade just epf på katana, dock 198an, men var inte wowad av den nya duken. Kändes ungefär som den gamla. Hade den vart lägre, ngt jag har tyckt sedan jag körde duke för första gången (2008), kanske den hade känts bättre.
Sen att du kallar Hoji för den norska killen säger lite om hur mkt du vet om friåkning anno 2012...

Rocker2 108 vs 115
LOL, älskar alla säljare som inte ens åker skidor, typ.

Alla bindningar bygger ju på en gammal konstruktion gjord för racing, dvs. 65mm's skidor, gärna platta. Det var när Markers Royal-familj kom med den bredare monteringen som det började hända saker. Salomon och Tyrolia kommer med sina första breda monteringar nu. Dvs. det finns tre konstruktioner på marknaden som är gjorde för någonting över 80-85mm.

Jag, och många med mig har ju kört med FKS/Pivot på breda plank i flera år utan problem, och det är ju den bindningen med absolut tajtast hålmönster. Och om det är urryckningar, så är det med en FKS/Pivot på en skida med halvrisig kärna/dålig montering.

Senast ändrad:
Rocker2 108 vs 115
V-Werks sa:
Jag har läst testet förr och måste ju påpeka att "during some test repeats Duke and Dynafit were virtually identical.*".

Dessutom skulle man ju, enligt den logiken, montera allting med marker tour!

Jag tror inte heller en tech-setup skulle fungera på en 130 mm bred skida, jag tror inte tekniken är där än. Dock tror jag inte det är några problem att som en genomsnittlig medlem på freeride.se pressa sig till det yttersta på en skida som ligger <120 mm i midjan monterad med dynafit och fortfarande inte vara begränsad av bindningen.

Senast ändrad:
Rocker2 108 vs 115
PNyberg sa:
Sen att du kallar Hoji för den norska killen säger lite om hur mkt du vet om friåkning anno 2012...
Funderade också på den...

Framförallt har jag väldigt svårt för argumentation av typen "antingen kör man lätt eller så satsar man på utför och struntar i vikt". Lite samma sak som om man köper godis och lightläsk och får kommentaren "vadå, som att light gör nån nytta om du ändå ska äta godis". Ja det gör nytta eftersom det ändå är så pass mycket färre kalorier. Samma sak här, bara för att du vill ha ett par tunga och bra skidor utför så kan du väl få göra din kombo så lätt som möjligt uppför?

Rocker2 108 vs 115
Hej igen, (ROFL) inte meningen att röra upp detta infekterade ämne. Som skidåkare och skidsäljare är det dock alltid intressant att spana in olika kombinationer. Lightläsk och godis mixen - den fattar jag nyttan av, men världens lättaste bindning parat med en av marknadens tyngsta skida har jag personligen svårare för - speciellt när både Mantra och Gotama i sina lättviktsbröder Nanuq & Nuntaq höjs till skyarna av FriFlyt. Dock alltid heder till Dynafit och deras fina bindning med komfortdetaljen att byte läge med skidan på. Deras passform på vissa pjäxor förtjänar även de högsta betyg.

Nu ville jag bara lyfta blicken angående de engelska uttrycket "power transfer" - där säkert många moderna bindningar är liknade samt att det är svårt att jämföra (ursäkta Lou). Inte skapar produktutvecklare en helt ny produkt med ännu bredare monteringsmönster (+90midja = minimum för Duke EPF) för att uppnå samma prestanda som tidigare. Det är kul att följa utvecklingen med lös häl och breda skidor - mer lätta fetingar kommer!

Jag tror inte FKS/Pivot hade haft smalt monteringsmönster om de designades idag. Men de funkar kanon (kanske bästa elasticitet!) Har månne Marker Royal Family tittat på just bakbindningen...?

Ber om ursäkt till "Hoji" - bra åker han och hans prylar verkar det inte vara ngt fel på.

Booka; satsa på skidtestardagarna om Du vill testa och surra med Salomon säljarna om 108 vs 115.

Rocker2 108 vs 115
V-Werks sa:
Hej igen, (ROFL) inte meningen att röra upp detta infekterade ämne. Som skidåkare och skidsäljare är det dock alltid intressant att spana in olika kombinationer. Lightläsk och godis mixen - den fattar jag nyttan av, men världens lättaste bindning parat med en av marknadens tyngsta skida har jag personligen svårare för - speciellt när både Mantra och Gotama i sina lättviktsbröder Nanuq & Nuntaq höjs till skyarna av FriFlyt. Dock alltid heder till Dynafit och deras fina bindning med komfortdetaljen att byte läge med skidan på. Deras passform på vissa pjäxor förtjänar även de högsta betyg.

Nu ville jag bara lyfta blicken angående de engelska uttrycket "power transfer" - där säkert många moderna bindningar är liknade samt att det är svårt att jämföra (ursäkta Lou). Inte skapar produktutvecklare en helt ny produkt med ännu bredare monteringsmönster (+90midja = minimum för Duke EPF) för att uppnå samma prestanda som tidigare. Det är kul att följa utvecklingen med lös häl och breda skidor - mer lätta fetingar kommer!

Jag tror inte FKS/Pivot hade haft smalt monteringsmönster om de designades idag. Men de funkar kanon (kanske bästa elasticitet!) Har månne Marker Royal Family tittat på just bakbindningen...?

Ber om ursäkt till "Hoji" - bra åker han och hans prylar verkar det inte vara ngt fel på.

Booka; satsa på skidtestardagarna om Du vill testa och surra med Salomon säljarna om 108 vs 115.
Måste säga att detta blir roligare och roligare... du säger att du skrattar, du har gjort min dag!
Du är som ett barn som inte kan inse att han gjort fel. Att Marker lanserar en bindning med bredare frame som en förbättring när ingen hade märkt något problem. Sure man kanske sliter mindre på bottenplattan men jag har inte ens hört talas om att någon skulle ha ryckt ur en duke.
Att sen använda det som ett argument när man säljer sin nya modell, gode gud, vart är världen på väg, snacka om att inte klara av att hitta bättre sätt att göra en pryl bättre på. En färgförändring hade ju sålt mer =)
Du = partisk, ja ganska...
Tycker även att det är ganska kul att du prata om nya duke som Duke EPS, det får mig att skratta =)
Sov gott och lycka till med marknadsföringen!

Senast ändrad:
Rocker2 108 vs 115
V-Werks sa:
Hej Johan Stjerna på Sportmanship!
Vi är många som jobbar i branschen på det här forumet (flera stycken bara i den här tråden faktiskt) - och alla är välkomna att dela med sig av tankar och åsikter. Vi som jobbar i branschen brukar dock vara offentliga med vilka vi representerar och klargöra det tydligt när vi skriver i forumet.
Enklast är att lägga till märkena i sin forumsignatur, så blir det schysst och ärligt för alla parter.
Mvh

Rocker2 108 vs 115
Pillard sa:
PNyberg sa:
Funderade också på den...

Framförallt har jag väldigt svårt för argumentation av typen "antingen kör man lätt eller så satsar man på utför och struntar i vikt". Lite samma sak som om man köper godis och lightläsk och får kommentaren "vadå, som att light gör nån nytta om du ändå ska äta godis". Ja det gör nytta eftersom det ändå är så pass mycket färre kalorier. Samma sak här, bara för att du vill ha ett par tunga och bra skidor utför så kan du väl få göra din kombo så lätt som möjligt uppför?
Truth of the day. Det er enorm forskjell på "tung ski med lett binding" og "lett ski med tung binding". En lett ski kan aldri bli særlig "damp" da det er for lite masse som kan settes i bevegelse og dempe slag, dersom du vil ha en chargerski for nedkjøringen, men spare vekt så er det bindingen du skal spare vekt på. Det er ikke idiotisk med tung binding på en lett ski heller, men du oppnår ikke det samme.

Rocker2 108 vs 115
Vattendroppe sa:
V-Werks sa:
Jag har läst testet förr och måste ju påpeka att "during some test repeats Duke and Dynafit were virtually identical.*".

Dessutom skulle man ju, enligt den logiken, montera allting med marker tour!

Jag tror inte heller en tech-setup skulle fungera på en 130 mm bred skida, jag tror inte tekniken är där än. Dock tror jag inte det är några problem att som en genomsnittlig medlem på freeride.se pressa sig till det yttersta på en skida som ligger <120 mm i midjan monterad med dynafit och fortfarande inte vara begränsad av bindningen.
Det är inga som hälst problem för en vanlig kille att köra loss et par dynafit från 100 mm skidor. Och jag vill inte rekommendera att ha dynafit som enda binding. Om man heter Hjorleifson och väger under 70 kg och rör sig som en katt ställer det sig annorlunda.

Båda jag och vänner av mig har kört loss tådeler på Dynafit på hård snö bara med att kanta skidorna. t.ex FT12 på et par pro rider med metall.

Jag lägger min röst på 108'an, med Guardians borde flyta bra nog i europeisk snö ochlite lättare att tura med og roligare i mindre terreng ala Hemsedal..

Rocker2 108 vs 115
Om vi går tillbaka till skidorna,

Jag tänkte leta mig utanför parken denna säsongen i Åre men tycker inte det är så jäkla roligt att åka skog/offpist med mittmonterade parkskidor så kikade lite på just rocker2 inne på udéns i helgen.

Väger 67kg, 178cm lång och kikade på 108'an i 182 och 115 i 178
Finns det någon vettig anledning att köpa 115 före 108?

Samt gör det någon skillnad att slänga på dukes/guardians om man inte använder sig av stighudar?

Rocker2 108 vs 115
Glisseur sa:
linder sa:
Egentligen inte om du ska åka mest i Åre.

linder sa:
Samt gör det någon skillnad att slänga på dukes/guardians om man inte använder sig av stighudar?
Varför köra med Duke eller Guardian om du inte tänkt gå uppför med skidorna? Det är liksom det som är poängen.
För att bygga vidare på Glisseurs resonemang ang bindningarna.
Du köper inte en duke/guardian om du inte ska gå därför att.
-Dyrare än "vanliga" bindningar
-Har fler delar som kan sönder
-Väger onödigt mkt

Rocker2 108 vs 115
PNyberg sa:
Glisseur sa:
linder sa:
Egentligen inte om du ska åka mest i Åre.

linder sa:
Varför köra med Duke eller Guardian om du inte tänkt gå uppför med skidorna? Det är liksom det som är poängen.
För att bygga vidare på Glisseurs resonemang ang bindningarna.
Du köper inte en duke/guardian om du inte ska gå därför att.
-Har fler delar som kan sönder
-Väger onödigt mkt
Antar att han undrar över ifall guardians duke kan göra traverserande lite lättare även om man inte vill ha hudar för att gå rejält uppför.

Rocker2 108 vs 115
Pillard sa:
Antar att han undrar över ifall guardians duke kan göra traverserande lite lättare även om man inte vill ha hudar för att gå rejält uppför.
Precis! Det som lockar med guardian är ju att man inte behöver knäppa loss pjäxan.

Den extra kostnaden på ca 1250kr och vikten (325g/st) känns skit samma :)
Dock är ju hållbarheten bra mycket viktigare då man inte vill att det ska gå sönder :/

Rocker2 108 vs 115
linder sa:
Pillard sa:
Precis! Det som lockar med guardian är ju att man inte behöver knäppa loss pjäxan.

Den extra kostnaden på ca 1250kr och vikten (325g/st) känns skit samma :)
Dock är ju hållbarheten bra mycket viktigare då man inte vill att det ska gå sönder :/
Så fort du försöker traversera uppför med lös häl utan hudar kommer du känns hur du glider bakåt, även vid minsta lilla lutning. Känns precis som att stå lutad neråt i fallriktningen och traversera, och då sätter du ju gärna i stålkanten för att hålla dig uppe. Jag tycker i alla fall de är betydligt lättare att traversera med fast häl och trycka på med stavarna om det handlar om horisontella traverser, dessutom är det betydligt säkrare om du tappar greppet med stålkanten. Det känns mindre kul att börja glida nerför om hälen inte sitter fast.

Det går ju att försöka "skejta" framåt med duke eller liknande utan hudar på platten, men det är energikrävande och ärligt talat känns dom inte byggda för eventuella vridmoment som uppstår vid mer frekvent skejtande om man råkar vrida lite vid varje steg i uppfält läge.

Köp Guardian enbart om du känner att du i framtiden kanske vill börja tura med hudar, annars är nog en vanlig bindning att föredra

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp