Hjälp min hjälm är för liten...

mokster

Medlem
Jo jag behöver hjälp, jag har köpt en sweet Grimnir med mips teknologi.
Allt är jätte bra förutom att hjälmen är för liten, jag har dreads och ingen tanke alls på att göra mig av med verken hjälm eller hår,
Men hjälmen sitter så tajt att jag får huvudverk och annat av den, jag har plockat ut "inner hjälmen" men gjorde inte så mycket, jag har hört med Sweet och dom kan inte/får inte tipsa om något då hjälmen tappar förmåga om man gör något med dom.
Jag har funderat på att fila upp den lite där det klämmer som mest. Är
Bara någon mm som behövs tror jag.
Är det någon som gjort något liknande eller har en tanke på hur man ska gå till väga?
Jag vet att försäkringen försvinner men så länge den tar en riktig smäll sen ska den ju bytas ändå.

Jag fick också huvudvärk av min Poc Receptor Bug, eftersom den tryckte på så mycket på sidorna. Men jag använde bara den som vanligt så gick den ut sig lite grann och nu sitter den perfekt, så prova bara att använda hjälmen och se om det blir bättre. :)

Senast ändrad:
Detta glädjer mig att höra för bara användt den tre dagar än så länge så ska absolut testa, tack

De där Sweet storlekar är så fåniga. Sweet hjälmar i storlek L-XL är allt för små för mig. Men, t.ex. Giro i storlek L börjar vara för stor för mig, och Giro har ännu storlek XL!

Tyvär, annars sku jag absolut köpa en Sweet hjälm (frun säger att min Giro är så satans ful...)

Senast ändrad:
För min del känns det som att inget annat än Sweet duger, och det är väl bara dom och Poc som har mips teknologi med?

@mokster
Giro, Scott, Smith och säkert några till har alpina hjälmar med Mips ... undrar varför jag får sån lust att skriva att din huvudvärk är välförtjänt? Men naturligtvis skriver jag inget sånt ... ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
@mokster
Giro, Scott, Smith och säkert några till har alpina hjälmar med Mips ... undrar varför jag får sån lust att skriva att din huvudvärk är välförtjänt? Men naturligtvis skriver jag inget sånt ... ;-)

/MM
Va det även så förra året?
Har du inget tips att komma med så kan du lika bra va tyst, det är ju ändå min huvudvärk!

Klart att du kanske kan slipa i hjälmen för att få mer utrymme men då finns det ju risk att den inte skyddar lika bra.
Skulle jag göra det skulle jag försöka slipa lite på hela insidan än att slipa mycket på ett specifikt ställe.

Sen har jag en fråga till dig.
Det verkar ju som att du köpte en Sweet hjälm för att den har MIPS, alltså att du vill att den ska vara så säker som möjligt?
Att då ta ur innerhjälmen och fundera på att slipa på insidan för att göra hjälmen större känns ju bara dumt. Du köper alltså en bra hjälm om man ser på säkerheten av den men sen funderar du på att ändra hjälmen så den blir mindre säker, väldigt ologiskt i mitt huvud.

Gör du dig av med dreadsen till nästa hjälmköp. Köp en hjälm som är säker och som faktiskt passar, annars tappar du lite syftet med hjälm om det är så att den inte sitter bra.

Duffis sa:
...

Gör du dig av med dreadsen till nästa hjälmköp. Köp en hjälm som är säker och som faktiskt passar, annars tappar du lite syftet med hjälm om det är så att den inte sitter bra.
Kan han ju inte, halva grejen med skidåkning är väl att ha dreads och se cooooool ut?
(Gärna visa så mycket kalsonger som möjligt oxå, men det hör inte hit...)

Har du prövat att doppa huvudet i en hink med isvatten i 10 minuter och sedan dra på hjälmen fort som tusan???? Enligt fysikens lagar borde huvudet krympa ca en storlek......

Hawk100 sa:
Har du prövat att doppa huvudet i en hink med isvatten i 10 minuter och sedan dra på hjälmen fort som tusan???? Enligt fysikens lagar borde huvudet krympa ca en storlek......
Blir ju lite bökigt att kyla ned huvudet varannan minut så att hjälmen fortsätter att passa....

Jag upptäckte att min hjälm klämde lite i pannan efter några timmars användande.
Rev ur inredning och slipade bort någon millimeter med sandpaper. Vart perfekt.
Min hjälm(Giro) har en cellplast stomme som det gick utmärkt att göra så med. Vet inte hur sweet Grimnir är uppbyggd.

Jag förstår hur ni tänker om säkerheten och tro mig jag har funderat på det med, men har ändå kommit fram till att modda den jag har nu är bästa alternativet. Och den som skrev något om inner hjälmen, den har ju ingen funktion förutom va skön, möjligtvis lite vaddering men det sköter deadsen istället. Och MIPS teknologin sitter ju mellan ytttersta lagret & mellan laget som jag förstått det, för att omfördela rörelseenergin och vidareleda den. Då tror jag faktiskt att även om jag tar bort någon mm från mellnskalet så kommer denna hjälm funka bättre än många andra i alla fall den dagen det smäller på riktigt.

Senast ändrad:
mokster sa:
Och MIPS teknologin sitter ju mellan ytttersta lagret & mellan laget som jag förstått det, för att omfördela rörelseenergin och vidareleda den. Då tror jag faktiskt att även om jag tar bort någon mm från mellnskalet så kommer denna hjälm funka bättre än många andra i alla fall den dagen det smäller på riktigt.
Jag äger också en Grimnir och som du kan se här så sitter inte MIPS:en mellan skalet på hjälmen och EPS linern. MIPS:en är den gula plasten på insidan av hjälmen. Jag hoppas du inte slet ut den när du plockade bort "innerhjälmen" som du beskrev det.

Tillbaka
Topp