Hjälp miniramp tack!

Chickenbone

Ny medlem
Hjälp miniramp tack!
Tjenare, jag och mina polare håller på att bygga en miniramp, idag var inte jag med och byggde och då satt mina polare reglarna 30cm ifrån varandra (i böjen alltså) och jag tror den kommer bli instabil osv.

Vad tror ni? Tacksam för svar, vi fortsätter bygget imorrn så vill helst ha svar idag/inatt :)

Ha de bra! / Tobbe.. :)

Hjälp miniramp tack!
10cm bør dere ha. Vi bygde nylig en mini og prøvde først med 20cm i buene og når vi testet på første laget gikk vi i gjennom så i buene må du hvertfall ha 10cm for å tåle landinger osv. Regner med dere skal ha to lag plater?

Hjälp miniramp tack!
Vi byggde efter denna ritningen

http://diyskate.com/mini_03.html

Och den blev galet grym! Man kan sätta reglarna lite tätare om man vill men det blev tillräckligt stadigt för oss att åka :)

293368_10150335768987170_515287169_8113213_442023078_n.jpg

312703_10150307589596790_546296789_8358957_726596616_n.jpg

tog väl en sådär 2 dagar med 6-8pers att göra rampen :)

Senast ändrad:
Hjälp miniramp tack!
Sebbe-G sa:
hej jAG HAR BYGGT EN PÅ GÅRDEN SJÄLV OCH VI HADE 2 LAGER 12MM OCH DE ÄR BRA INT EN SPRICKA HAR KOMMIT!
Är du säker på att ni har 2 lager 12mm ? Och isf, 12mm med vad för skivor?

Frågan va ju dock hur brett reglarna skulle sitta, men när vi försökte med 12mm plyfa så sprack både skivorna och skruvarna gick av... Så enligt både ritningen på DIY och enligt tackys guide så skall man använda sig av 2st lager med 9mm plyfa och sen ett lager med masonit. Det fungerar skitbra!

Edit: såg nu att Trådskaparen också hade 12mm skivor, säger bara lycka till! :D

http://old.tacky.se/skateboard/artikler/display_article.asp?artikkelID=15246 <- tackys guide
Tacky sa:
På med plattorna
För att rampen ska bli åkklar så sätter vi på plattorna nu (se bild 15). Gör återigen inte som oss och köp 12mm tjocka plywoodskivor. Dom går inte att böja om din transition är tight. Vi fick såga ut dom på längden och sen lägga dom snett. Det funkade ändå inget bra då det sviktade mellan skarvarna och översta masonitlagret gick sönder. Fast iden med att lägga plattorna snett är inte dum om du gör det på yttersta lagret. Det du ska köpa är 9mm plywood och minst två lager.

Senast ändrad:
Hjälp miniramp tack!
Vi kör med en 12mm formplywood får väl se hur de blir. Läste också tackys guide innan vi började men vi hade inte råd med 2st 9mm plywood skivor eftersom våran ungdomsgård betalar rampen, så vi chansade på 12mm formplywood :)

Hjälp miniramp tack!
Ska ni köra med ett lager då eller? För det låter lite väl lite, men det kanske går om man har reglarna tätare :)

Samt hur stor är prisskillnaden mellan 12mm och 9mm ? (kommer inte ihåg) Våran ramp kostade ~12000kr :/

Senast ändrad:
Hjälp miniramp tack!
linder sa:
Sebbe-G sa:
hej jAG HAR BYGGT EN PÅ GÅRDEN SJÄLV OCH VI HADE 2 LAGER 12MM OCH DE ÄR BRA INT EN SPRICKA HAR KOMMIT!
Är du säker på att ni har 2 lager 12mm ? Och isf, 12mm med vad för skivor?

Frågan va ju dock hur brett reglarna skulle sitta, men när vi försökte med 12mm plyfa så sprack både skivorna och skruvarna gick av... Så enligt både ritningen på DIY och enligt tackys guide så skall man använda sig av 2st lager med 9mm plyfa och sen ett lager med masonit. Det fungerar skitbra!

Edit: såg nu att Trådskaparen också hade 12mm skivor, säger bara lycka till! :D

http://old.tacky.se/skateboard/artikler/display_article.asp?artikkelID=15246 <- tackys guide
Tacky sa:
På med plattorna
För att rampen ska bli åkklar så sätter vi på plattorna nu (se bild 15). Gör återigen inte som oss och köp 12mm tjocka plywoodskivor. Dom går inte att böja om din transition är tight. Vi fick såga ut dom på längden och sen lägga dom snett. Det funkade ändå inget bra då det sviktade mellan skarvarna och översta masonitlagret gick sönder. Fast iden med att lägga plattorna snett är inte dum om du gör det på yttersta lagret. Det du ska köpa är 9mm plywood och minst två lager.
sorry linder jag använder 2 6mm skivor i plywood

Hjälp miniramp tack!
En skiva kostade 369kr, allt material gick på 7800kr. Vi provade att böja plywooden idag gick faktiskt rätt lätt för att var så tjock :) Återstå att se hur den håller sen då ;)

Hjälp miniramp tack!
Den ser skön ut! Vår är 4m bred och botten är 3.20m lång böjen är 1.20m hög, allt är klart förutom skivorna, vi har inte bestämt om vi ska sätta ut den iår eller nästa år i början av våren... Vad tycker du linder? Tror den kommer bli sjukt najs, slänger upp en bild när den är helt klar! :)

Hjälp miniramp tack!
Låter sweet, lite större än våran då alltså :D

Ska den stå ute så vetifan alltså vad som är bäst, våran står ju inne lixom :/

Hjälp miniramp tack!
Linder: vi fick problem när vi skulle böja plyfan skiten gick av.... :/ Så vi ska lämna tillbaka dem andra skivorna, vart köpte du dina skivor? :)

Tillbaka
Topp