hjälp om hoppfoton.

Jib_Phille

Ny medlem
hjälp om hoppfoton.
Tjena :)

Jag har nyss köpt en ny Nikon D60, och jag vill ta lite fina skidbilder på polarna i parken. Men nu är de så att jag inte är så jätte duktig så jag undrar om ni har tips på vilken slutartid och bländarre jag ska ha? blixt på eller av, jag har en extärn SB-400 som följde med kamera..

här är en bild jag testade ta idag..

http://img407.imageshack.us/img407/7684/dsc0055vq9.jpg

jag vill alltså ha en skarpare bild på åkaren, och vet ni vad jag gör för fel så säg till :)

Tack på förhand :)

hjälp om hoppfoton.
definitivt alldeles för lång slutartid. I det där ljuset hade det nog fungerat om du bara hade höjt ISO och snurrat på det hjul du nu använder till slutartiden några gånger. Om du nu inte vill använda blixten alltså.

hjälp om hoppfoton.
NeeWTF sa:
Tänk på bländaren också!
Bländaren ligger redan på lägsta enligt Exif. Bara dumt och höjja den i brist på ljus.

Slutartiden haru lite för lång, och ISOn lite för låg.
Testa höjja ISOn (du får mer ljus men lite mer brus, tror inte ett snäpp skulle göra någon större skillnad.) ett snäpp och höjja slutartiden också (högre slutare - Mindre ljus hinner släppas in = Mörkare bilder men du kan frysa objekt som rör sig osv).
Annars hade ju en blixt varit riktigt kul men inget du behöver alls.

hjälp om hoppfoton.
Ser att du använt 1/50s och 5,6F ISO 100 och att du har ett 18-55mm 3,5-5.6F.
Vid 29mm kunde du använda 4.6F istället för 5.6F för att kunna använda en kortare slutartid.
Jag skulle nog använda slutarprioritetsläget och välja förslagsvis 1/125 för att frysa åkaren och sedan kompensera att bilden blir mörk med att öka ISO upp till säg 400.

Blixten kan du använda på slutartider upp till 1/250 eftersom du har elektronisk slutare. Om du vill använda blixten så kan det vara en idé att använda REAR-läget. Pröva dig fram!

hjälp om hoppfoton.
tackm allihopa :) Elias_e_r & hogizz, tack för era svar, ni viste vad jag ville veta :) kanske lägger upp lite bilder här om de blir bra idag :)

Tillbaka
Topp