Hjälp önskas - Förslag av skidor

MagSett

Ny medlem
Hej!
Nu kommer amatörfrågan 1a men jag är ledsen, jag måste ställa den för att inte gå på en nit. Jag behöver er hjälp med att välja ett par skidor som skall gå minst 80% i pist, kanske till och med 100% då det är vad jag är van vid.

När jag var ung åkte jag väldigt mycket skidor då vi bodde väldigt nära en backe, och då åkte jag på race skidor. De senaste 15 åren har jag hyrt skidor de tillfällen jag åkt. Provat Fischer Race och de vobblade, Head var lite bättre tyckte jag. Data om mig. Jag är ca 193 och pendlar mellan 82-86kg.

- Jag har tittat på Rossignols Radical 9 SL som verkar vara en mycket bra skida, men jag är rädd att den kanske dels är för kort för mig (längsta skidan är 175cm) samt att jag kanske är för ovan för att orka hantera den. Vad tror ni?

- I en seriös butik blev jag rekommenderad Atomic Race LT på 182 cm. Det jag är rädd för är att svängradien verkar vara i största laget. I den längden ligger den uppemot 19-20m eller så. Några synpunkter?

- Rossignols Zenith 5 har flera vänner och de är väldigt nöjda och rekommenderar dessa men nu har ju dessa gått ur prod och dessutom är det en mer allmountainskida om jag förstår tabellerna rätt.

Summa summarum; Jag vill ha en kul skida som huvudsakligen funkar i pist, den bör vara rätt snabb och får absolut inte under några omständigheter vobbla. Alla tips emottages varmt.

Tack på förhand!

Förresten, ja jag har kollat "längdkalkylatorn" som säger 177 race alt 185 ss. Dock hjälper inte detta när det kommer till hur lättkörda ett par skidor är. Som sagt, all hjälp uppskattas.

Elan waveflex, där har du ett jävla kraftpaket som inte vobblar och har ett riktigt bra is-grepp.
Fungerar både kort och långsväng, de svänger på VÄLDIGT bra. Längden jag skulle rekomendera på dom är 169 faktiskt.
Min kompis har dom och han är i din storlek och kör på 169:a och det var dom jag provade.
Riktigt bra skida.
Det är mitt råd.

Senast ändrad:
@ Jadin - Först tack för din hjälp. Väldigt uppskattat! Sedan tycker jag det är kul att höra att Elan finns kvar. De sista skidor jag ägde var just Elan och de älskade jag. Detta måste följas upp. Hatten av!

Tillbaka
Topp