hjälp & tips till skidfröken

erixa

Ny medlem
Det här låter kanske lite konstigt men jag har jobbat i österrike som skidlärare utan någon utbildning. De sa innan jag kom dit att jag skulle få gå med en erfaren lärare ett tag men väl på plats hade de inte alls tid för sådant,jag blev åtkastad 10 ungar från 4 olika länder och ombads lära dom åka skidor. Sen rullade säsongen på och jag snappade förståss upp massa av mina kollegor. Nu tänkte jag bege mig dit igen i december men jag tänkte vara mer förberedd denna säsong. Kom och tänka på att det säkert finns lite kloka människor här som kanske har lite tips på hur man kan underhålla samma barn 5 timmar per dag. De blir ju lätt uttråkade och jag varierade mycket men de måste ju ändå lära sig grunderna för att kunna ta sig vidare i sin utveckling.
Har ni lite varianter på plogundervisning, lekar m.m vore jag tacksam. Problem med sånger m.m är att barnen oftast kommer från helt olika länder, det kan vara allt från danskar,tyskar,holländare,irländare till sydafrikaner och spanjorer!

Tack på förhand.

vore kanske en ide att ta med dom till stan till en 4 kink sen tar du med dej bergssprängaren och spelar hiphop högt som fan. kanske lite svårt att variera sej men dom kan ju alltid köra unatural. sen när dom vill utvecklas så kan dom ju börja träna på sw up och pretzels.... fy fan vad onödigt inlägg av mej förlåt.

edit: jag borde fan bli avstängd nu. men snälla ingen votekick.

Senast ändrad:
Jag har en bra sång:
"Högt uppe på beeeergeeet, finns ingen poliiiiiiis,
där kan man gå naaaaken, och släppa en fiiis"

(Därefter görs ett långt pruttljud med tungan...)

Den sången hade sjukt högt underhållningsvärde när jag var 6 år. (Jag brukar faktiskt nynna lite på den ibland, när igen annan hör...) Finns så vitt jag vet bara på svenska. Tyvärr!

Satt i exakt samma sits som dig för några år sedan. Nu hade hade jag dock fördelen att få mestadels danskar i skidskolan, ett folk totalt befriat från snökänsla, balans och skidvett. Således upplevde de nivån på skidundervisningen som skyhög. (Skidläraren visse både hur vi skulle ta på oss skidorna och han lärde oss även att åka med knappliften.)

Har inget bra tips till dig, du skulle nog haft en riktig skidlärarutbildning att stå på först. (Precis som jag borde haft en gång)
Vad säger ni utbildade skidlärare om detta? Har förstått att väldigt många av alla "skidlärare" inte är särskilt mycket skidlärare?
Är det inte arbetsgivarens skyldighet att antingen kräva eller ge nödvändig utbildning till sina anställda?
Missförstå mig inte erixa, det är ju givetvis din arbetsgivares skyldighet att se till så du har tillräcklig utbildning.

Senast ändrad:
Som du troligen redan märkt har barn väldigt lite tålamod med folk som förklarar saker för dem. Det är alltid effektivare och roligare om någon visar hur man ska göra.

Som du själv är inne på, gör lektionerna till en lek. Följa John är en klassiker, se till att alla får vara först. Åk rakt ner (en kort bit till platt mark där man definitivt stannar) och ta lite mer fart varje gång, glid på sidan (bra träning för att få känsla för kantning och sladd), åk baklänges, öva att staka med stavarna på platt mark (men ta bort dem när det ska åkas, för mycket att hålla reda på annars), åk på en skida, ha snöbollskrig, öva på att ramla och ta sig upp, lek kull utan skidor, lek kull med skidor, busa, ta paus när de blir trötta, sätt enkel slalombana, osv, osv.

Helt enkelt, se till att de tycker att det är kul att åka. Då lär de sig hur man gör på nolltid :)

Edit: För en mer formell plan över vad som som ska läras ut är denna listan ungefär det jag håller mig till:

1. learn how to walk arround in boots only
2. learn to put skis on and take them off
3. learn to stand on skis
4. learn to balance on skis
5. learn how to move arround on flat ground, sideways and forwards
6. learn to glide on skis
7. learn how to stop by wedging
8. learn the gliding wedge
9. learn how to turn by wedging
10. learn how to go with the lift
11. learn how to turn once and then go across the slope with parallel skis
12. learn how to link wedged turns
13. learn how to reduce the wedging part of the turn

Note, no ski poles at this stage.

(wedge = plog)

Allt detta görs som sagt med ett stort inslag av lek.

Senast ändrad:
Levande slalom funkar också, brukar jag köra i skidskolan hemma.
Det grå ut på att barnen själva är slalom pinnarna, den som är överest åker först och åker igenom allt så att den till slut kommer först och sedan åker nästa osv.
Dock tar detta ganska mkt plats och kan kanske vara svårt att göra i en backe med mkt folk.

Hej !
Oj vad jag kände igen mig i ditt inlägg ! Precis samma sak hände mig för ett år sen , jag fick jobb nere i champery i Schweiz i skidskolan . Grymt tänkte jag och åkte ner för att jobba som skidlärare och ha det kul ! Men hur lätt var det i början med franskan och ungar som i stort sätt åker bättre än en själv ha ha ! Men efter ett tag flöt det ju på riktigt bra och det var grymt kul !
Jag håller med om att följa jon är en grym lek som ungarna älskar . Sen hade vi varje fredag slalom tävling vilket var grymt populärt ! När dt kommer till språk så är ju barn ganska lätta det tycker säkert du med, dom förstår mycket er än vuxna gör på något sätt om man bara gestikulerar och visar med kroppen ..
Hur som helst inte så många råd du säkert inte redan vet , men jag önskar dig all lycka till ! Jag vill följa med !!!! (ler)

tack för tipsen, ska skriva ner dom i min skidlärarbok, en del vet jag förstås av det ni skrev men tack iallafall!
Känns skönt att höra att det finns fler som varit i samma sits!
även om det var ett väldigt ansträngade jobb så ser jag nu fram emot vintern 07/08!
Någon mer som ska vara skidfröken i alperna?

Ska starta en ny skidskola i vinter, och rekryterar därför nu instruktörer till:

Nakenskidskolan!

jyw1680.jpg

Vi kommer lära både unga och gamla den ädla konsten!

134581.jpg

Maila för mer info.
Välkomna!

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Jag har en bra sång:
"Högt uppe på beeeergeeet, finns ingen poliiiiiiis,
där kan man gå naaaaken, och släppa en fiiis"

(Därefter görs ett långt pruttljud med tungan...)

Den sången hade sjukt högt underhållningsvärde när jag var 6 år. (Jag brukar faktiskt nynna lite på den ibland, när igen annan hör...) Finns så vitt jag vet bara på svenska. Tyvärr!

Har inget bra tips till dig, du skulle nog haft en riktig skidlärarutbildning att stå på först. (Precis som jag borde haft en gång)
Vad säger ni utbildade skidlärare om detta? Har förstått att väldigt många av alla "skidlärare" inte är särskilt mycket skidlärare?
"Hemliga sången" har fortfarande högt underhållnignsvärde. Får bara sjungas i skidskolan och tyst i huvudet. Möjligtvis också under täcket för dockan, nallen etc.

Erixa, jag tycker också att du skulle försöka gå en skidlärarutbildning.

Eftersom du antagligen redan är nere i alperna när säsongen drar igån på allvar i Sverige så får du försöka gå någon kurs där nere. Ett alternativ är Chamonix v 4. Då genomförs, under förutsättning att antalet deltagare är tillräckligt stort, en utbildning 1 i svenska skidlärarstegen. Givetvis med svenska skidlärare. För att få gå den bör du ha gått introduktionskurs först men det kan du hinna med i början av december i tex Hemsedal.

Tillbaka
Topp