Jag passar på att rekommendera mina nya favoritskidor, inköpta i januari, som fortsätter att imponera ...
Völkl Rise High 88, en superlätt "turskida" som enligt spec väger in på 1150 gram i 180 cm! Med ATK Kuluar 12 Brake monterad landar en skida på 1450 gram (vägt).
Superduper uppför och med en väl utformad tip rocker håller den sig flytande med minimal risk att brättet ska gräva ner sig (uppför alltså).
Överraskar positivt utför med flyt, stabilitet och farttålighet. Lössnö, skare, blötsnö, whatever ...
Radie på 21,6 m (180 cm), relativt hårt flex, relativt väldämpad och riktigt seriöst vridstyv gör att den kräver lite fart, teknik och kraft för att komma till sin rätt, men då är leveransen utomordentligt god!
Jag är 186 cm väger in på +90 kg, ståsäker men knappast tekniskt briljant ...
Finns självklart mängder med andra alternativ i den här kategorin, men de har jag inte kört, så jag kan inte uttala mig om dem. Men jag är övertygad om att Völkl Rise High 88 är ett toppalternativ.
Angående bindning, jag ville ha en så lätt bindning som möjligt men ändå kraftfull nog att klara min vikt och blandade förhållande. Ett alternativ var ATK Crest 10, men jag valde slutligen ATK Kuluar 12 istället, till största delen beroende på att ATK rekommenderar Crest 10 upp till 85 kg medan Kuluar 12 upp till 105 kg. Bindningarna är annars mycket lika och den betydande skillnaden är att du kan reglera den vertikala utlösningen bak på Crest medan den är fast på Kuluar (9 eller 12).
Det hade säkert fungerat utmärkt även med Crest 10 men nu sparade jag hela 30 gram per bindning ... ;-)
Hitintills har Kuluar 12 rent åkmässigt fungerat klockrent både uppför och utför. Förvånsvärt stabil även i hård pist, men jag har inte pressat.
De nackdelar jag noterat är att justeringen av "hälhöjaren" är svår att göra utan att ta av sig skidorna, eller böja sig ner och ta i med handen (om man är vigare än jag). Tådelens "flärp" (vad heter det?) har en mycket liten urgröpning för staven vilket innebär att stavspetsen lätt glider ur när man ska ta av sig skidorna och flärpen repas snabbt, påverkar inte funktionen men blir osnyggt. Men är man vig går det naturligtvis att hantera utan stav.
/MM