Hjälp! Vilka skidor för topptur

Grongstad

Medlem
Hej. Har köpt ett par lätta (turpjöxor) Dalbello quantum 110. Mina behov är att gå på fjället men även klättra toppar och ”ta mig ner” inget avancerat. Vad skulle vara lämpliga skidor och bindningar? Mvh Nordman

Blir lite osäker på frågan?
Du skriver turpjäxor och beskriver turskidåkning.
Men pjäxorna är toppturpjäxor, randonee
Så.
Är det tipps på topptursskidor passade till dina (semi) lätta toppturspjäxor du söker?

Blir lite osäker på frågan?
Du skriver turpjäxor och beskriver turskidåkning.
Men pjäxorna är toppturpjäxor, randonee
Så.
Är det tipps på topptursskidor passade till dina (semi) lätta toppturspjäxor du söker?
Hej! Jo, stämmer. Lätta topptursskidor. Har fått förslag i butik på Armada Locator 178cm 127/96/117 1350g. Jag är 185cm 77kg. Tack för hjälpen 😊

Blizzard G95 är jag å flera bekanta mkt nöjda med och många fler på forumet.

Har 2023 årsmodell
Oklart vad som skiljer?
Mina är svarta .

Hej. Har köpt ett par lätta (turpjöxor) Dalbello quantum 110. Mina behov är att gå på fjället men även klättra toppar och ”ta mig ner” inget avancerat. Vad skulle vara lämpliga skidor och bindningar? Mvh Nordman
Kan du ge exempel på turer/toppar som du tänker göra? Jag har hört gott om både armada locator och g95 men undrar om du ska ha ännu lättare skidor om du tänker gå mycke på platten.

Bor du i närheten av Åre så kanske skidsport rando madness är nått att vara med på för att testa skidor.

Blizzard G95 är jag å flera bekanta mkt nöjda med och många fler på forumet.

Zero G är onekligen ett säkert kort.
Har haft G85 själv. Otrolig skida sett till vikt och storlek.

Kan du ge exempel på turer/toppar som du tänker göra? Jag har hört gott om både armada locator och g95 men undrar om du ska ha ännu lättare skidor om du tänker gå mycke på platten.

Bor du i närheten av Åre så kanske skidsport rando madness är nått att vara med på för att testa skidor.
Hej. Blir heldagar i högfjällsskog och toppturer, inget behov för puder och utförs prestanda. Någon tur på Manchester 😊

Hej. Blir heldagar i högfjällsskog och toppturer, inget behov för puder och utförs prestanda. Någon tur på Manchester 😊
Då skulle jag rekommendera detta

Jag passar på att rekommendera mina nya favoritskidor, inköpta i januari, som fortsätter att imponera ...

Völkl Rise High 88, en superlätt "turskida" som enligt spec väger in på 1150 gram i 180 cm! Med ATK Kuluar 12 Brake monterad landar en skida på 1450 gram (vägt). :)

Superduper uppför och med en väl utformad tip rocker håller den sig flytande med minimal risk att brättet ska gräva ner sig (uppför alltså).

Överraskar positivt utför med flyt, stabilitet och farttålighet. Lössnö, skare, blötsnö, whatever ...

Radie på 21,6 m (180 cm), relativt hårt flex, relativt väldämpad och riktigt seriöst vridstyv gör att den kräver lite fart, teknik och kraft för att komma till sin rätt, men då är leveransen utomordentligt god!

Jag är 186 cm väger in på +90 kg, ståsäker men knappast tekniskt briljant ...

Finns självklart mängder med andra alternativ i den här kategorin, men de har jag inte kört, så jag kan inte uttala mig om dem. Men jag är övertygad om att Völkl Rise High 88 är ett toppalternativ.

Angående bindning, jag ville ha en så lätt bindning som möjligt men ändå kraftfull nog att klara min vikt och blandade förhållande. Ett alternativ var ATK Crest 10, men jag valde slutligen ATK Kuluar 12 istället, till största delen beroende på att ATK rekommenderar Crest 10 upp till 85 kg medan Kuluar 12 upp till 105 kg. Bindningarna är annars mycket lika och den betydande skillnaden är att du kan reglera den vertikala utlösningen bak på Crest medan den är fast på Kuluar (9 eller 12).

Det hade säkert fungerat utmärkt även med Crest 10 men nu sparade jag hela 30 gram per bindning ... ;-)

Hitintills har Kuluar 12 rent åkmässigt fungerat klockrent både uppför och utför. Förvånsvärt stabil även i hård pist, men jag har inte pressat.

De nackdelar jag noterat är att justeringen av "hälhöjaren" är svår att göra utan att ta av sig skidorna, eller böja sig ner och ta i med handen (om man är vigare än jag). Tådelens "flärp" (vad heter det?) har en mycket liten urgröpning för staven vilket innebär att stavspetsen lätt glider ur när man ska ta av sig skidorna och flärpen repas snabbt, påverkar inte funktionen men blir osnyggt. Men är man vig går det naturligtvis att hantera utan stav.

/MM

Även jag har fallit för ATK Crest 10 men också för Marker Alpinist 10.
Lätta och bra bindningar som är enkla att komma i och som håller i alla lägen och är problemlösa att använda med eller utan hudar.
Har haft ATK Crest i snart 5 år och aldrig haft problem och åker allt med dem.
Jag väger 82 och är 185 lång och kan åka på inställning 8. Har aldrig tjuvsläppt men släppt ifall det behövdes.
Just nu kör jag Cresten på en något tyngre skida än mina tidigare Salomon MTN 95or, dvs Elan Ripstick 96 och gillar kombinationen enormt.
Har även bredare djupsnöskidor än så och även där kör jag Marker Alpinist 10.

På mina riktigt lätta Salomon MTN Pro 86 har jag Marker Alpinist 10 och även där efter 1 års erfarenhet är jag mer än nöjd. Använder denna kombination för längre turer då jag vet att jag inte kommer att hamna ut för alltför djup snö och kan dra nytta av den väldigt låga sammanlagda vikten.
Pro 86orna håller väldigt bra även på hårda och isiga underlag vilket överraskade mig samt att de är grymma att carva med.
Det låter som om du, baserat på din beskrivning av vad du åker och stiger, kunde kolla efter liknande kombinationer som denna och som även Mountain Man och Grongstad rekommenderade i sina inlägg.

Tillbaka
Topp