Hjälp! Vilken modell är det på dessa Head-skidor?

Mustbeandrea

Ny medlem
Som många redan läst har jag fått min utrustning stulen.

Letar nu på blocket efter jättebilliga alternativ, och hittade dessa:
8589524359.jpg

(de gula alltså)

Vad är det för skidor? Någon som vet modellen, årsmodell osv? Har försökt bläddra runt, men hittar inget...
Är det okej nybörjarskidor?
De är i 150 cm, vilket ska vara min längd, då jag är 160 lång...

Jättetacksam för alla svar som innehåller info!

Andréa

Senast ändrad:
Ser ut som första generationen carvingskidor. Sannolikt någon av de enklaste "cybermodellerna" från omkring 2000 (men jag kan missta mig). Är de i oskadat skick är de sannolikt användbara men inget jag skulle rekommendera till någon som vill lära sig åka skidor 2012. Viktigt att ha koll på att bindningarna fungerar och att de är monterade så att de passar dina pjäxor, annars kan en ommontering kosta lika mycket som skidorna.

Vad får skidor kosta? I Göteborgstrakten? Vad har du för pjäx/skostorlek?

/MM

Oj, så de är så gamla? Det var ju tråkigt... Kostade bara 350, men då var det kanske inte så konstigt...

Jag hade tänkt att allt skulle gå på max 800-1000 kronor, med både skidor och pjäxor.. (Som sagt, fattig student...)

I pjäxor har jag 37-38!

I göteborg, det stämmer bra! Svårt detta! :/

hmmm...
Dom gula:
Misstänker att dom är från 2001 eller 2002.
Dom ser smala ut, d v s som tidiga carvinglagg såg ut, ca 63 mm under foten.
Misstänkert att dom är nybörjarlagg, med tanke på utseende, spetsens utseende m m.
Visst går det att åka på dom, men du ska inte betala mer än ett par hundramax.
Dom är dock gamla...

Dom blå:
Barn-Monster?
Vet inte...

Kanske ska lugna mig lite med att köpa då...
Det är ju tråkigt om de är gamla, men helt klart bättre än ingenting alls också!

Rossignol 90 Open känns som ett roligare budgetalternativ. Sannolikt från omkring 2005. Är de i gott skick och bindningarna är monterade så att de passar dina skor kan de vara användbara. Vad säger Ace?

/MM

De ska jag ringa på direkt!! Tack!

Hur ligger det till med längden... Kan jag använda de som är 146 cm långa också, eller är de för korta? (Jag är 160 lång!)

Är det olika bindningar till olika pjäxor? :S

Jag har inte skaffat pjäxor ännu, så i sådanafall kan jag ju kanske fixa det efter att jag skaffat skidan?

Eller är bindningarna skapade efter skostorlek?

Phu! Vilken DJUNGEL jag tagit mig in i! Det var mycket lättare att bara gå in i en affär och få framlagt vad man skulle ha... :S

Men det är roligt detta också, då lär jag mig ju iallafall något av vad jag ska ha! :D

Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=89608 Kanske ett alternativ?
ÅH! Dessa Salomon Vamp har jag spanat in och dräglat över förut, tycker de är så himla fina!!!

Fast kanske lite för dyra tyvärr.. :(

Ska höra om hon kanske kan tänka sig gå ner litegrann i pris!

Tusen tack för tipset!

Yepp, Salomon Vamp verkar hundrasjuttioåtta gånger roligare.

Annars var det de blå i 154 cm jag syftade på. De kortare måste vara en ungdomsskida och är sannolikt för vek för dig. 600 kr är dock inte överdrivet billigt, läge att pruta någon hundring om det blir aktuellt.

Bindningarna monteras på skidan efter aktuell pjäxstorlek. Bakdelen på bindning har normalt en skjutmån på några centimeter så det fungerar oftast med en närliggande storlek. Enklast är att fråga till vilken pjäxstorlek bindningen är monterad för. Ser ut som det är någon form av rail på Rossarna vilket kan innebära att det är lätt att justera bindningen utan ommontering.

Men som sagt "Vampen" ett bättre alternativ (skulle jag tro)!

/MM

Nu hände det som jag aldrig trott skulle kunna hända!
Jag blev inbjuden till en extreme-grupp för tjejer på facebook. Hittade en tjej som ville GE mig både hennes gamla skidor och pjäxor, då hon säsongade i alperna och numera hade blivit för duktig för sina gamla skidor... Som skulle vara riktigt bra!

SÅ många surfbrädor jag skänkt bort till främlingar genom åren, och aldrig att jag ens tänkt tanken på att få något i gengäld. Och så är jag i nöd, och då dyker denna underbara tös upp och hjälper mig, trots att hon inte har en aning om vem jag är!

Karma betalar förr eller senare tillbaks, det är verkligen sant!

Är hur lycklig som helst! Det finns så underbara människor att jag blir överväldigad av lyckoruset!

TACK alla som har hjälpt med att hitta ny utrustning!

Hon har räddat hela min vinter! :D

Skulle du upp och åka en vecka i svenska fjällen? Förslagsvis så hyr du ett par bra skidor lokalt istället för att köpa plank på blocket. Spar ihop till nya lagg.

Har inte råd att hyra, då jag ska vara borta ett tag, i flera omgångar... :/

Men nu har det löst sig!! :D

Tillbaka
Topp