hmm... Vilka skidor?

• Trådstartare Trådstartare 0la
  • Start datum Start datum

0la

Ny medlem
hmm... Vilka skidor?
Eftersom det är så roligt att vältra sig i pylar(prylbögeri alltså...).
Så, nu e läget så att jag ngn gång, inom en överskådlig tidsperiod
kommer att köpa mig ett par skidor. Eller vill iaf, eftersom jag inte
kan hålla i mina pengar mer än typ en vecka så... Jaja kanske ska
komma till saken ngn gång, hur nu det skall gå till.
Jag väger 60-65 kilo, varierar lite...är ca 175 lång. Jag ser mig själv
som en ganska duktig skidåkare, man har ju den inbyggda
svenska måttfullheten... Dvs. jag har inga problem att det lutar
dyga 45°, även om det är skitsnö. Åkt 1-2 veckor om året sen jag
var 3-4 år... Tävlade även en liten smula för ett par år sedan, inte
så seriös satsning kanske, men iaf... Parken har jag först senare
kommit på är rolig, så man kan inte påstå att jag e ngn höjdare på
det området, även om jag nu gärna tar en sväng i pipen eller gör
ett skönt hopp... Blir förmodligen mer sådant framåt. Tyvärr så åker
jag mest i pisten(även om man gärna skulle tillbringa all tid i
puder...). Åker väl iofs ofta ut bredvid när tillfälle ges, för lite mera
utmaning... E nu 17 år kan tillägas...
Så, nu till ämnetäven om jag verkar ha svårt för att ta mig dit!)...
Vilka skidor tycker ni är bästa lösningen. Med tanke på att jag
HELST(inte mest alltså) åker utanför backarna och gärna lite i
parken å så. Ställer mig inte helt negativ till att ngn gång få
tummen ur och ta en topptur...
Jaha... Ämnet var det visst...
Här e de skidor som jag, efter att ha hyrt lite(bl.a. Ride Ex samt lite
pistskidor, typ crossmax):

Atomic
Ride Ex, åkte den, grymt imponerad av pistegenskaperna med
tanke på bredden.
Sugar Daddy, Kanske, men känns alldeles onödigt bré... även om
det är rätt häftigt med breda skidor..
Stomp, Som Pocket rocket å scratch, låter ung. som en skida med
de egenskaper jag framförallt är intresserad av.

Salomon
Pocket Rocket, Verkar, precis som stompen, ha ungefär det jag
letar efter.

Nordica
The Beast 92, Ja, kanske inte vacker... Men bre twintip me
hyggliga pistegenskaper... Kunde kanske vara ett alternativ?

Rossignol
Scratch BC, Jahapp, ännu en bred TT, är det överhuvudtaget rätt
typ av skida? Hmm... Det är iaf min teori. Ska vara förhållandevis
rolig pistskida dessutom, har inte riktigt fått ngn klarhet hur den
funkar i skitsnön bredvid pisten. Snygg som fan är ju ett stort plus!
Bandit, Hmm... isf får den vara mkt bättre nu än tidigare modeller
av den, typ 99` (den första menar jag iaf). Är ruggigt tråkig i
pisten.

Extrem
Ak Four, Surprise surprise! ytterligare en bred TT, jag tror på
konceptet. Men e den kanske lite styv för min vikt?

Völkl
Vertigo G4, Hört mkt positivt om den, men e lite tveksam
fortfarande. Inte säker på att det är helrätt, ingen TT heller ju...

Stöckli
Stormrider FRY, Lite orolig att jag är för lätt, men den låter ju
väldigt bra som allroundskida.

Ja, så... Nu väntar jag ivrigt på åsikter. Känns som om jag vill
minska antalet alternativ till max 4-5 st... Jag har kanske helt
missat den helt ultimata skidan? Så, sätt igång å skriv era åsikter
nu! ;)

Kanske skulle tillägga att detta grundar sig främst på 2plank`s
recensioner...

Skriv skriv skriv...

Ps. Är Diamir Freeride bindning värt de extra slantarna? Om man nu
ska på topptur, vad kostar isf stighudar å allt sånt?

hmm... Vilka skidor?
Oj, det var svårt...

Men du borde börja med att filura ut vad för mått och typ av skida som kan vara lämpligt och sen se vad du kan klämma in i den måttstocken.

Längd: Du lär ju inte behöva över 180 om du inte åker mkt offpist.
Snarare 170-175 eftersom du är lätt.
Bredd: 70-75 mm midja funkar ju överallt. Bredare verkar onödig.
Twintip: Kommer du att använda den? Eller klarar du dig utan? Det finns ju helt klart bättre skidor utan twin än med.
Styvhet: Om du trots allt åker mest i pist så kan du nog gott ha ett par hårda lagg. Fimpa salomon alltså.
Skärning: Åker du fetskärande eller hobbysladd? Skär antar jag om du är duktig. 12-16 meter radie är enligt min mening roligast i pist, men de är ju skitjobbiga om man vill fisåka ibland. Eller i lössnö. Dessutom finns det väl knappt annat än smala lagg med den skärningen.

Jag har uppenbarligen mindre erfarenhet av olika lagg än du, men jag tror att detta är ett bra sätt att tänka. I alla fall om du vill ha ett par lagg som funkar till all din åkning.

Själv åker jag på 175cm pocket rocket och 170cm head xp100... Mkt bra komplement. Och jag väger ca 73 kg.

Kör hårt.

hmm... Vilka skidor?
En allround twintipskida är väl något som skulle passa dig. Det bästa är ju alltid att testa själv men personligen så tycker jag att völkl v-pro är grymma, fungerar till allt. De är fartstabila bra i pist och utanför och sköna att hoppa med. De finns i längderna 170, 180 och 190 cm.

hmm... Vilka skidor?
Angående Diamir Freeride:
Har dem på mina Völkl Explosive, helt suveräna bindningar!
Kan kännas lite kärva att kliva i och ur, men de sitter bra, och, löser ut när de ska men inte annars. Visst, de kostar en hel del, men vill du som sagt kunna göra toppturer så är de outstanding.
Jag åker mest i och utanför pist med mina, men de funkar att hoppa och trixa med också. Med tanke på att du är så lätt är nog hoppandet inga problem!
Har Ascensions hudar med 120 mm bredd till mina Explosive, de kostar ca 1200 kr i Sverige. Sitter mycket bra, och är relativt smidiga att hantera. (mkt kladdigt och starkt klister) 100 mm hudarna kostar ca 1000kr.
/K

hmm... Vilka skidor?
Ok..Jag har åkt lite "pistskidor" crossmaxen supercross å så... Men de var roliga en dag eller två. Det är viktigt att det funkar utanför pisten.Det gör inte dessa två, crossmaxen tålde inte heller fart så väl... Jo, åker mest på ksär, beroende på skidor... E de storslalomskräning, så får det ju inte vara så mkt folk i pisten om man ska kunna dra på skärande ner för 2km svartpist...
Ang. TT jag vet inte riktigt. eftersom jag inte haft TT ngn gång inann så...Känns ju som man skulle åka lite mera baklänges om man har TT, utan é det ju farligt, har testat... :)
Vad kostar diamirbindningen? Har funderat på attt köpa beggat, Åsikter om detta?
å vad bredd gäller, så är ju bredden på R Ex, som jag åkte sist inge problem i pisten. Snarare att dom blev ngt mer förlåtande i mjuk (ojämn)pist än smalare skidor... Kanske lite samma sak som att köra med rediga plattor?

Måste dock dra nu... Ska tydligen vara lektion i denna salen...
Ha D...

hmm... Vilka skidor?
Den endas skidan av dem du nämner jag har riktigt mycket erfarenhet av är Völkl G4. Skall du inte köra jättemycket baklängesåkning funkar nog den twintippen som finns på G4an tillräckligt bra. Den ser inte mycket ut för världen, men det beror mycket på skidans bredd och relationen till den enorma framspetsen.

Om det verkligen är så att du åker mycket pist, och dessutom har tävlat och därmed kan antas ha en hyfsad teknik, är G4an ett fenomenalt alternativ. Jag tycker definitivt inte det är någon ide att gå ned till 75mm midja eller mindre utom om man behöver bra pistegenskaper och INTE har teknik och kraft att hantera en aningen styvare 80plus-skida som G4an.

Jag ger en utförlig beskrivning av G4an och dess egenskaper och diskuterar också längdval (har kört 178,188,198 och väger ca 65kg) i min tämligen långa recension:

http://www.freeride.nu/utrustning/index.phtml/view/998/

Läs den och fundera sedan på om inte du ligger exakt rätt i G4ans målgrupp?

HWC HitMe

hmm... Vilka skidor?
Dyra, kostar 3495 spänn. Tror inte det är så lätt att få tag på begagnade men prova! Det är som sagt en kanonbra bindning. Diamir Titanium 2 går nog lättare att få tag på begagnat, men det är en vekare bindning som inte tål så tuffa tag.
/K

hmm... Vilka skidor?
Välje Völkl G4 eller huvudmonstren, som du nog inte ens nämnde själv. Skit i TT, köp ett par andra lekskidor till det (typ 1080)

go fish!
/Skoglund

hmm... Vilka skidor?
Ja, men problemet är ju att jag inte har råd med en massa olika
par skidor, hade jag haft det hade jag direkt inhandlat: big daddy,
supercross, 1080, beta race 10`22... Ja.. men nu är det så att det
är
ETT par skidor som jag ska ha, inte tio... eller ens två.
diamirbindningar kostar ju en slant, får se hur det blir med det, dyrt
ju! Men e det värt penningarna?

hmm... Vilka skidor?
Beror på vad du vill få ut av dem! Om du vill kunna knata upp på topparna för att få riktigt schyssta orörda åk, och dessutom åka hårt i och utanför pisten, trixa och ha dig, då är det värt det. Om du mest vill härja i funparken och inte är så sugen på topparna är det kanske onödiga pengar.
Men som sagt, mkt bra bindningar.
/K

hmm... Vilka skidor?
Håller med de ovanstående.

Jag skrev förut att 70-75mm midja kan vara bra, men man vänjer sig ju. Åkte en vecka bara på pocket rocket blandat pist och utanför, och efter ett par dagar så funkar även 90 mm midja bra i pist. (de har dessutom noll platta what so ever)
Dock absolut INTE lika bra som ett par smalare. 75 funkar ju faktiskt jävligt bra utanför pisten om vi inte snackar 80 cm canada-torrt tokpuder.

G4 är nog ett mkt bra alternativ. Utan att ha testat dem så får jag känslan av att de är "en breddad pistskida" med en liten TT.

Det jag vill komma till är att du nog inte borde köpa en jättebred skida om du ska ha dem som enda par. Det funkar, men det är ju fan så mycket roligare med smala lagg i pist.

Och fundera noga över twintipen. Ofta är ju bindningen mera centrerad på TT-lagg, och det ger ju en lite märklig känsla.

hmm... Vilka skidor?
Hmm... Igen.
Tror, att om jag köper nytt så hoppar jag nog diamir bindningarna,
blir för dyrt. Men hittar jag beggat så...
Ang. bredden så märkte jag knappt bredden på Ride Ex,
116-84-108, och kändes ju inte direkt bortkommet i pisten. Tycker
egentligen att åka pist är "ett nödvändigt ont". Så åker så fort
tillfälle ges utanför. Förutsatt att det är "åkbart", bra teknikträning
om inte annat.
Samlade ihop 2plank`s recensioner på skidorna ni pratade om:

Head Monster iM-85
Head´s underbara skida har blivit följsammare till i år och därmed
också mer lättsvängd,vilket gör att den fungerar ganska bra i pisten
och flyter som en dröm utanför när snön blir djupare. Kräver lite
kraft och ger mycket tillbaks.
Mått: 122-85-110 mm. Längd: 179, 186 och 193 cm.
Men hur funkar den i skitsnö offpist?

Völkl Vertigo G4
Denna legendariska feting är en av dom kvickaste skidor i denna
katergori,trots detta tål den nästan hur mycket fart som helst även
om underlaget är ojämnt. Är åkaren för tung kan han el. hon dock
tycka att den översvänger litegrann om farten blir för hög i
off-pisten. På det stora hela en otroligt komplett skida som
fungerar mycket bra som telis.
Mått: 118-83-106 mm. Längd: 178, 188 och 198 cm

Sen tycker jag ju att följande låter väldans intressant:
Nordica Beast 92
Denna skida är en gigantisk twintip med otroliga egenskaper. Med
bindningen monterad väldigt långt fram kan man tro att det skall
bli instabilt men så är inte fallet,bara en otroligt lättmanövererad
feting som bjuder på massor av åkglädje redan i låg fart men som
klarar hårdare underlag med glans.
Mått: 124-92-116 mm. Längd: 166, 177 och 188 cm.

Atomic Stomp
Ännu en halvfet twintip som funkar som en skida för hela berget, i
alla fall för den som är lite lättare. Stompen är till skillnad från
Atomics övriga friåkningsskidor väldigt lättåkt men har ändå ett
grymt kantgrepp. Riktigt rolig att åka med på alla typer av underlag
men tappar i luften på grund av platta integrerad i skida. Tweak
heter det smalare alternativet.
Mått: 116-88-106 mm. Längd: 186 cm
Men lite lång måhända?

Rossignol Scratch BC
Bred twintip som funkar utmärkt som vanlig friåkningsskida.
Förvånansvärt bra kantgrepp i pisten och väldigt lekfull. Snyggaste
skidan på marknaden men den som har tänkt hoppa mer än åka
bör välja lillebror Scratch FS för BC blir lite osmidig i luften.
Mått: 122-90-115 mm. Längd: 176,182,188 cm.
Som sagt, SNYGGAST!!!!!!! Men PR var inte så bra eller?

Jag vill ju ha 3-4 alternativ om jag ska leta beggat. Så lista gärna
favoriterna.

hmm... Vilka skidor?
vill du ha en favorit som du inte ens tagit upp: K2 Enemy, jag tror att vi är ganska lika åkmässigt. jag är väl 10cm längre o några kilo tyngre, men va fan. Jag har ett par Enemys och är mycket nöjd med dessa. Har kört i tjock lössnö, hård pist, och baklänges i big jumplandningar med dessa, funkar alldeles utmärkt. Visst isgreppet är inte lika bra som på en utpräglad pistskida, men de får man ta. isen håller man sig ju gärna borta ifrån ändå, lr??

måtten på mina Enemys 183cm är: 109-75-98
annars är ju K2 Public Enemy i princip samma skida fst coolare design.

kolla oxå på Völkls andra skidor, v-legend, v-pro o de andra i den serien.

lycka till i snön!

hmm... Vilka skidor?
Völkl V-Explosive
Denna skida kan liknas vid en stridsvagn, ta sikte på dalstationen och håll i dig, går att åka precis hur fort som helst det ända som gäller är att var tillräckligt stark och hålla emot när farten ökar, för fart är något denna skida verkligen gillar oavsett hur bra eller dåligt underlaget är.
Mått: 120-95-112 mm. Längd: 165, 173, 180 och 190 cm.

Tyckte jag väl inte lät helt "rätt" så att säga...

Men just nu:
Völkl G4
Atomic R Ex

Men jag vill gärna veta mer om typ Salomon PR! Även Beasten ser spännande ut. Men berätta mer om Huvudmonstrena, nått att ha?

hmm... Vilka skidor?
Jag kör runt på Head Monster 85.
De skidorna är helt kanon på så gott som allt. Inte pucklar dock. De är som gjorda för skitsnö offpist. Ett smalare par skidor upplever jag har tendens att "hugga" i ojämnheterna, medans monstren bara skär igenom.
De är lite tyngre och kräver sin åkare, för de skidorna gillar verkligen fart. Både i och utanför pisten

hmm... Vilka skidor?
Monster, inte bra i pucklar alltså... Kanske inte spelar så jättestor
roll... Åker nästan alldrig pucklar... E ju så jobbigt... ;)
Läst på lite mer, verkar ungefär samma skidtyp som G4.

lägger väl till den bland tänkbara skidor då, tillsammans med G4 å
R Ex...
Men i stort sett är det två kategorier här, TT å icke TT...
Ngn som har ngt positivt(/negativt...) att säga om TT alternativen?
Tror inte det blir ngt som är mkt smalare 85 i midjan... Känns inte
som ngn mening med smalare...

hmm... Vilka skidor?
Angående Diamirbindningarna så kan du få dem för ett hyggligt pris när du köper skidor samtidigt. Blir kanske bara 1000 kr extra. försök att få dessa att ingå i "paketpriset", annars får du göra som jag. Vänta tills man ska köpa ett nytt par skidor och då få dom att ingå i det paketpriset. Alltså vänta 5 år eller nåt.

Angående PR: Mycket bra i lössnö, förvånandsvärt bra i pist, Känns säkra i brant terräng. Nackdelar: Tunga att bära, hika och skate`a med.

Jag blev en klart bättre skidåkare när jag hyrde PR, kör fortfarande med salomon exscream.

///Micke

hmm... Vilka skidor?
E pocket rocket tunga allstå, det var ngt nytt för mig. Eller är det
bara så att skidor i dessa bredder blir tunga?

hmm... Vilka skidor?
Jag blev lite osäker på fakta angående vikten och bindningarna är ju en stor del av vikten och hyrbindningar är ju ganska tunga. PR 175 väger 1880g enligt salomon. Tyvärr hittade jag inga vikter på konkurrerande märken som Atomic t.ex som brukar ha ganska lätta skidor.

hmm... Vilka skidor?
Mmm... Brukar ju vara så att hyrbindningar är tunga...
Ingen som vet vad andra skidor av motsvarande snitt väger?

hmm... Vilka skidor?
inte fan är de tunga... möjligtvis i jämförelse med TT-lagg av lite mindre mått. (har 912ti-bindningen)
men vad som är intressantare är att de är jäkligt mjuka. såpass att det kan vålla problem om det är vindpackat eller skare off pist.
men lättåkta är de ju. skulle dock inte rekommendera dem som enda par om du åker en hel del pist.

verkar som du bestämt dig för ett par feta lagg, men fundera noga över PR. de KAN ju vara perfekta eftersom du är så lätt, men troligen är de lite luriga att ha som enda par skidor.

hmm... Vilka skidor?
Intressanta skidor du väljer mellan. Det enda råd jag egentligen kan ge dig är att inte vara rädd när det gäller att gå upp i midjemått. Som du tycks ha konstaterat och andra påpekar är 80-85 mm midja inget problem i pisten om du har en någorlunda bra teknik. I utanförpisten är födelarna stora och du håller dig flytande i de mest skiftande förhållande.

När det gäller Fritschi Freeride på ett par breda skidor i pisten är jag mer tveksam. Bindningen flexar märkbart i sidled (framförallt i hälen) vilket ger en oprecis kontakt och styrning av skidan. Jag har kört lite med ett par Head Monster 85 och Freeride vilket inte var speciellt upplyftande. Det var helt enkelt svårt att fullt ut hantera skidans kraft... Troligtvis är detta ett problem som i första hand uppstår i kombinationen tung åkare (90kg) och breda (styva) skidor. Min uppfattning är att Freeride inte fullt ut ersätter en normal alpinbindning. Dessutom bygger Freeride högt viket är mindre lämpligt för breda skidor och utanförpiståkning.

MVH/MM

hmm... Vilka skidor?
Är Fritschi Freeride samma sak som Diamir?

Är det så att PR inte är vridstyva heller då? Hur står det till med kantgreppet på dem? Sidoskärningen är ju trots allt rätt kraftig, 18m vid 175. För det är väl rätt längd med 175? Jag är ju lite tveksam till en skida med så kraftig skärning om den inte är vridstyv. Alltså, Enda kravet är egentligen att man det skall funka i pisten, behöver inte vara superroliga... Men en viss möjlihet till att lägga skärande svängar e ju inget minus... Då låter ju G4 bra... Är den bättre än R Ex?

hmm... Vilka skidor?
Jag tycker att du ska köpa salomon teeneighty lr salomon pocketrocket! De är as sköna!
kanske lite dyra men....

hmm... Vilka skidor?
Schweiziska Fritschi tillverkar en handfull olika bindningar. Diamir är deras klassiska alpina turbindning. Freeride bygger på Diamir men är något "förstärkt" för att passa bättre till tuff utförsåkning.

Om du frekvent behöver en bindning att "gå" i är Freeride utan tvekan ett bra alternativ. Om du mestadels åker i liftbetjänad terräng föreslår jag istället en normal alpinbindning. Komplettera med "Alpine Trekker" de gånger du behöver ta dig uppför berget för egen hand. Läs recensionerna här på Freeride!

MVH/MM

hmm... Vilka skidor?
du undrade om fördelar/nackdelar med TT. nackdelen är att om man vill ha en riktigt bra allroundskida med TT så minskas antalet valmöjligheter gansak mkt. fördelarna är ju självklara, du kan landa o åka ut switch, om du sysslar mtk emd sånt så är det helt klart en fördel. de blir mkt roligare att bara larva runt om man kan åka baklänges oxå. andra fördelar är att de kan vara lättare att få "häng" i smala colouirer(stavning??). sen har vi den helt klara fördelen med snösprut bakåt/uppåt när man åker..

hmm... Vilka skidor?
kikat runt lite på info o om freeride bindningarna. Och låter ju som
det kanske inte är det bästa om man håller till i pist å park. och de
skall tydligen kunna släppa loss hälen om man flexar skidan
ordentligt... Så kanske en insatsabindning? Jag tycker inte att det
skulle vara alltför svårt att snickra ihop en egen sådan...

hmm... Vilka skidor?
Ang PR:
de är relativt vridstyva i förhållande till hur mjuka de är. det funkar utmärkt att skära svängarna. men om det börjar närma sig isigt så är det inte roligt. de fladdrar och hackar.

grejen är ju att de är mkt jobbigare när man kör med sladd. antar att det beror på bredden. det blir ett jäkla moment som får skidorna att "studsa" om man tar i på hårt underlag. samma sak händer alltså när skidan inte "orkar" hålla emot din vikt på is. man börjar sladda och således hacka...

likförbannat är det en bra skida. provåk om du kan.
dyra behöver de heller inte vara. köpte ett par -01/02:or oanvända i butik i höstas för 4000:- med bindning. betvivlar att det skulle vara nån större skillnad mot -02/03:orna.

skärningen är ganska rejäl faktiskt förresten. svänger mer än man tror.

hmm... Vilka skidor?
Ja, konstareade ju att sidoskärningsradien var ganska liten.
Hur styva är de jämfört med Riden? Som jag upplevde som mjuk.
Vilket kanske inte är ett jätteproblem... Om det är is, så funkar det
iofs egentligen aldrig att köra sladsväng. Då är det satsning som
gäller. Kan vara jobbigt om det är trångt och brant iofs.
För nuvarande ser det ut som:
1. Völkl Vertigo G4
2. Salomon Pocket Rocket
3. Atomic Beta R Ex

Det är de skidorna som jag känner att jag kan placera in på en vilja
ha lista, de andra vet jag inte tillräckligt om...

hmm... Vilka skidor?
Jag tror mer på G4an än på REX men det är bara min spontana tanke....
Det som är roligt är att se folk i min ålder prata om toppturer, det är inte alt för vanligt. När man pratar om att gå uppför berget så ser folk i min egen ålder konstigt på mig. Jag förstår inte varför då mina bästa åk har varit på toppturer. Stighudar kostar runt 1000sek och det är en väl värd investering! På northstar.se så har dom ganska billiga hudar om jag inte minns helt fel.

//Oskar

"Köp ett par salomon 540, skitbra och billiga skidor!"...eller inte. jga vet att man inte skall kritisera andras tips men 540 stämmer inte direkt in på olas beskrivning av hans dröm skidor.

hmm... Vilka skidor?
Funkar PR om man lägger en skärande sväng i lite högre fart på is?
För det känns ganska viktigt. Blir ju jobbigt om man inte kan ta sig
ner för en isig pist...
Har hört att freeride bindningar kan släppa till "gå" läget om skidan
flexar ordentligt, dementier eller vittnen??

hmm... Vilka skidor?
PR är inte vridstyva, inte ens i förhållande till hur mjuka de är. Att många tycker dessa skidor funkar bra även i pist och när det är lite hårdare beror inte på vridstyvhet utan på andra saker i sidans konstruktion.

HitMe

hmm... Vilka skidor?
Pocket Rocket är en mycket speciell skida, hård och vridstyv under foten men mjuk i ändarna. Detta ger en mycket lättsvängd och kvick skida på mjukt underlag. Så länge skidan inte pressas allt för hårt skär den med glans sin väg i pisten (även på is). Men... pressas den för hårt släpper kanterna med ett otäckt hackande, vilket gör den direkt otrevlig i en brant isig pist oavsett om man försöker åka på skär eller sladdar sig ner. Naturligtsvis har åkarens vikt och teknik en avgörande betydelse, och en lätt åkare som inte pressar skidan upplever inte ”problemet” på samma sätt.

Jag kan göra en direkt jämförelse mellan PR och Monster 85 eftersom jag åkt dem under ungefär samma förutsättningar. PR upplevs som en mer glad och levande skida som inbjuder till snabba riktningsförändringar i lössnön redan i låga hastigheter, men har sina klara begränsningar när det börjar gå fort, speciellt på hårt underlag. M85 däremot beter sig som en storslalomskida (ngt.mjuk) på kant och tappar inte greppet i första hand. Inbjuder till höga hastigheter i såväl pisten som utanförpisten. En skida som man snarare styr utför berget än svänger med... det är dock inga problem att göra snabba riktningsförändringar, skidorna svarar direkt oavsett underlag och hastighet.

That´s all kids! / MM

hmm... Vilka skidor?
PR är en skida konstruerad för offpiståkning med hopp och trix. För detta ändamål är den suverän... Head Monster 85 är en tung (i dubbel bemärkelse) freerideskida som skär sig med bestämdhet igenom alla underlag och excellerar i skiftande förhållande. Vilken är bäst? Det beror på dig, och vad du vill ha!

Prioriterar du stabilitet och hög fart över hela berget? Välj: R:ex, G4 eller Monster 85
Prioriterar du en lekfull skida som inbjuder till hopp och trix? Välj: PR eller någon annan ”Freeride TT” .

That´s all kids! / MM

Tillbaka
Topp