Hög ståhöjd/stack height på turbindningar

• Trådstartare Trådstartare SirTM
  • Start datum Start datum
S

SirTM

Guest
Tjenare!

Nu när den gångna säsongen börjar känns avlägsen så börjar planerna inför nästa.
Skidorna är redan beställda, och nu har jag börjat fundera på vilken bindning som ska på dem.
Planen var från början att montera ett par salomon sth2 13 wtr men nu har jag börjat fundera på att istället sätta dit ett par turbindningar i form av ett par marker f12 epf.

Jag kommer antagligen inte att tura så mycket i början i alla fall men det skulle vara gött att någon gång kunna knata några meter efter liftens slut för att finna lite orört puder. Så åkegenskaperna är absolut högre prioriterade än "uppför-egenskaperna"!

Det jag då är lite undrande över när det gäller turbindningarna vs. alpinbindningarna är ståhöjden.
Man står ju en bra bit högre upp på turbindningarna, och vilka effekter blir det då i t.ex. pist, puder och uppkört?
Det jag är rädd för är att man förlorar skidkänslan och att det blir nervösare i uppkört.

Så är det värt att köra på ett par turbindningar även om man kommer hålla till i pisten den mesta av tiden?

Tack och hej!
//Sir

Utan att ha aktivt laborerat med det skulle jag tro att rampvinkeln spelar större roll för känslan än höjden. Så om det känns skumt efter bindningsbyte kan det nog hjälpa att justera vinkeln.

Hasse_Lindborg sa:
I pisten förlorar du inget. Skulle mer säga att du vinner på det...
Jo det verkar som det. Men frågan är hur det är när det börjar bli lite små-puckligt och djävligt?

FF sa:
Utan att ha aktivt laborerat med det skulle jag tro att rampvinkeln spelar större roll för känslan än höjden. Så om det känns skumt efter bindningsbyte kan det nog hjälpa att justera vinkeln.
Hmm.. Det är något jag faktiskt inte tänkt på tidigare, men det låter faktiskt väldigt rimligt!

Skulle inte tro att du märker någon större skillnad, jag gör det då inte, kör med marker baron. Sen kan man ju diskutera hur vida F12 är rätt val eller inte. Själv tog jag baron då den känns stabilare än f12 och mer alpin orienterad, vist lite tyngre men på tunga skidor med tunga pjäxor gör det inte så stor skillnad. Sambon kör f12 och den känns lite rapligare och mer avskalad.

Ps. Jag gillar småpuckligt och djävligt... funkar bra för mig :)

Senast ändrad:
Zentradi sa:
Skulle inte tro att du märker någon större skillnad, jag gör det då inte, kör med marker baron. Sen kan man ju diskutera hur vida F12 är rätt val eller inte. Själv tog jag baron då den känns stabilare än f12 och mer alpin orienterad, vist lite tyngre men på tunga skidor med tunga pjäxor gör det inte så stor skillnad. Sambon kör f12 och den känns lite rapligare och mer avskalad.

Ps. Jag gillar småpuckligt och djävligt... funkar bra för mig :)
Ok! Då blir det ett par turbindningar.

Anledningen till att jag valde f12 var att jag någonstans här på forumet läste att de var vridstyvare.
Men jag håller med dig om att baron känns mer stabila, och nästa års modell med EPF ser riktigt fina ut.
Får se vad det blir! :)

Tack för svar alla!

//Teo

När det kommer till vanliga bindningar vs "turbindningar" (aka Duke, Guardian osv) så tycker jag att Guardian känns betydligt bättre än vad Duke gör. Jag tycker man får bättre kontakt och känsla med Guardian sen vad det beror på vet jag inte. Kan vara för att den har rampvinkel vilket inte Duke/Baron etc. har.
Är åkning prioriterad så hade jag inte tvekat på att ta en Guardian före en Duke.

PNyberg sa:
När det kommer till vanliga bindningar vs "turbindningar" (aka Duke, Guardian osv) så tycker jag att Guardian känns betydligt bättre än vad Duke gör. Jag tycker man får bättre kontakt och känsla med Guardian sen vad det beror på vet jag inte. Kan vara för att den har rampvinkel vilket inte Duke/Baron etc. har.
Är åkning prioriterad så hade jag inte tvekat på att ta en Guardian före en Duke.
Jo när jag har läst om guardian så låter det ju som att den är klart bättre i åkläge än de andra. Och det är ju åkningen som är prioriterad. Men...

Hawk100 sa:
...efter att ha läst denhär tråden blev jag tveksam. Rent spontant känns det inte som att jag kommer att tura tillräckligt mycket för att ha sönder dem, för det är väll i just turläge de har gått sönder?
Skulle sitta fint med ett par guardian 13, men vågar man?

Tror helt allvarligt inte det är problem med Guardian. Kommer inte ihåg men tror skistore.se har haft en reklmation på Guardian. Jarle kanske vet det?

SirTeoM sa:
...Skulle sitta fint med ett par guardian 13...
Eller skulle det kanske funka med ett par guardian 16. Tänkte om man kunde köpa ett par på rean nu från tysken. Men det känns dock j*vligt overkill med den höga din-skalan.

Men skulle de fungera för en som kanske är 182cm lång och väger 63kg nästa säsong? Åker bra, snabbt i stora svängar i alla pister med bra teknik och i alla fall hyffsad kraft (men inte aggresivt?! :o ). I offpisten är jag väll inte lika bra men jag lär mig... ;)

Vill ju att de ska lösa ut när de ska. Gillar nämligen mina knän...

Åker själv Baron. De satt först på mina 98 mm breda K2 och nu på mina 115 mm breda Armada. Jag har ingen jättelik erfarenhet, men jag är då väldigt nöjd med bindningarna. Jag inbillar mig att den extra ståhöjden faktiskt är en fördel när man står på breda skidor eftersom att hävarmen blir lite längre och det borde i sin tur göra det lättare att kanta skidan.

Och vad det gäller kontroll när det är "småpuckligt och djävligt" märker jag inga problem heller. Åkte bl a Uffes Vägg i Gränsen i fredags i +15 graders värme. Vid varje sväng kändes det som att man flyttade på ett ton snö. Kombon Armada JJ/Marker Baron kändes klockren. Lättkontrollerat och stabilt i bitvis mycket svåra och tungåkta förhållanden.

Jag kan rekommendera nya Marker F12 epf som är gjord för lite bredare skidor. Har kört den på en skida med 114-midja. Bindningen är lätt och stabil. Jag har tidigare kört orginal F12 och den har också fungerat bra. Dom kanske inte lämpar sig för att droppa tiometersklippor men annars funkar den bra för hård körning på varierade underlag.
Om du har tänkt att gå lite, kommer du snart märka att vikten spelar roll.

Fasen. Det här gör ju inte saken lättare...

Skulle fortfarande vilja veta om det skulle funka med den höga DIN-skalan på guardian 16 så jag vet vilka alternativ jag har. Sedan är det väll bara ta det jag vet och köra på det som känns bäst!

Åter igen, tack för svar.
//Teo

SirTeoM sa:
Fasen. Det här gör ju inte saken lättare...

Skulle fortfarande vilja veta om det skulle funka med den höga DIN-skalan på guardian 16 så jag vet vilka alternativ jag har. Sedan är det väll bara ta det jag vet och köra på det som känns bäst!

Åter igen, tack för svar.
//Teo
Att Guardian har en DIN-skala som sträcker sig ända upp till 16 är inget du behöver oroa dig för. Däremot bör du kanske snegla på bindningens nedre gräns. I Guardians fall börjar den väl på 7? Om du redan idag kör på DIN-inställning över sju så what's the problem..? Om inte, hey there might be a problem..!

SooL2007 sa:
Att Guardian har en DIN-skala som sträcker sig ända upp till 16 är inget du behöver oroa dig för. Däremot bör du kanske snegla på bindningens nedre gräns. I Guardians fall börjar den väl på 7? Om du redan idag kör på DIN-inställning över sju så what's the problem..? Om inte, hey there might be a problem..!
Jo det var ju den nedre gränsen jag oroade mig för. Kört på din 6 den gångna säsongen, men då ~175cm/58kg.
Kommer väll kunna pressa på ännu lite mer nästa säsong om jag släpar mig till gymmet. Så kommer den höga lägsta nivån på guardian vara ett problem nästa säsong?

Som sagt... Gillar mina knän :D

SirTeoM sa:
SooL2007 sa:
Jo det var ju den nedre gränsen jag oroade mig för. Kört på din 6 den gångna säsongen, men då ~175cm/58kg.
Kommer väll kunna pressa på ännu lite mer nästa säsong om jag släpar mig till gymmet. Så kommer den höga lägsta nivån på guardian vara ett problem nästa säsong?

Bra där SirTeom. En bindning funkar bäst runt mitten på skalan. Att skruva den till min eller max är sällan en bra idé.
Är köra med en fet bindning som tjuvlöser (eller inte löser alls) är sällan macho när man ligger och vrider sig med ett trasigt knä

SirTeoM sa:
SooL2007 sa:

Ja det sätter ju ljus på saken. Nog för att jag är av uppfattningen att DIN-skalan på bindningen är tillförlitlig även mot sina yttre gränser. Att börja på sju när du kört på sex kan ju vara lite vanskligt. Det pekar mot Baron, en absolut helt ok bindning.

Ok, Tack för bra svar!

Då ska jag ta en funderare och bestämma vilken det blir. Det verkar som att de flesta alternativen skulle fungera bra! I nuläget lutar det mot guardian 13, men det beror lite på vad de kommer kosta och när de går att köpa.

Åter igen, Tack

// Teo

SirTeoM sa:
Ok, Tack för bra svar!

Då ska jag ta en funderare och bestämma vilken det blir. Det verkar som att de flesta alternativen skulle fungera bra! I nuläget lutar det mot guardian 13, men det beror lite på vad de kommer kosta och när de går att köpa.

Åter igen, Tack

// Teo
'
jag har för mig att priset på guardian skulle ligga på ca 3500 för guardian 13, och ca 4000 för guardian 16. detta var på Scott guardian men det borde vara samma för salomon.

leek1234 sa:
jag har för mig att priset på guardian skulle ligga på ca 3500 för guardian 13, och ca 4000 för guardian 16. detta var på Scott guardian men det borde vara samma för salomon.
Det kostar att ligga på topp :cool:

SirTeoM sa:
leek1234 sa:
Det kostar att ligga på topp :cool:
På topp? Då är det väl Dynafit Beast som gäller?
Avsevärt lägre ståhöjd, mycket lägre vikt. Dubbelt så dyr också ..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp