Högavlastning, Lågavlastning, Utjämning. Skillnad?

Axelander

Medlem
Tjenis!

Sitter och längtar efter snö och vita vidder och kom att tänka på en sak...

Läste i puckeltråden om högavlastning, lågavlastning och utjämning.
Som jag ser det är det tre olika saker.

Låt mig ta 3 ex.
1. Du åker mot ett hopp och vid kicken reser du dig upp/sträcker på dig. Högavlastning.

2. Du åker mot ett hopp och precis efter kicken sjunker du ihop/böjer på dig. Lågavlastning.

3. Du åker mot ett hopp och då kicken börjar så böjer du upp benen för att sedan sträcka ut dem efter kicken. Utjämning.

(kanske dåliga exempel men det var de som dök upp i huvudet)

Det jag undrar över är:
Håller ni med om detta?
Om ja har ni några bra exempel som kan förklara det bättre?
Om nej, hur tycker ni att det hänger ihop?

Må bra!

Alex

jag håller med..
det många diskuterar i framför allt skidlärarsnacket är skillnaden mellan lågavlastning och utjämning, att dessa två kan vara svåra att se skillnaden på.

utjämning handlar ju om att behålla ett ständigt tryck mot snön. tex att du åker rakt ner för pucklarna men "pumpar" med benen för kung och fosterland för att behålla skidorna på snön. vid avlastning även om det gäller hög- eller lågavlastning så handlar det om att du ändrar trycket mot snön genom att avlätta eller att trycka på mer.

2. Du åker mot ett hopp och precis efter kicken sjunker du ihop/böjer på dig. Lågavlastning. -> Nja snarare precis före kicken

Lågavlastning = tekninsk beskrivning på EN rörelse, flera och det blir i civilt utförande utjämning, ok?

Lågavlastning sker bara i underkroppen medans överkroppen ligger stilla i fallinjen
Högavlastning innebär att man innan själva sväng ögonblicket reser sig lite för att avlasta skidorna och därmed lättare kan vrida runt dem.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp