Jaha, här kommer ett inlägg från en som notorisk alltid kört fort i pist. Varför har jag det då ? Jo, det ÄR kul att åka fort förstås! Det är precis som det är kul att dra iväg på en 1100-kubiks sporthoj (nix har aldrig provat...), vindsurfa i 15 m/s, vad ni vill. Den amerikanska störtloppsåkerskan Picabo Street (90-talet) svarade i en intervju på frågan varför ..."there's a need for speed, simple as that!" Japp, just så!
Problemet redan nämnt och noterat. Dagen snabba liftsystem transporterar upp betydligt fler personer i timmen än för bara 15 år sen, pisterna görs visserligare bredare, men det blir gärna trångt! Jag var i Tväråvalvet (inget riktigt bra exempel, men ändå) i Åre för nån vecka sen, fantastiskt före, t o m bra sikt. Efter en timme var det så många i pisten att det i princip var omöjligt att lägga sina egna radier/svängar utan att behöva korrigera eller bromsa hela tiden. Detta hindrade nu inte ett antal personer (...unga och medelålders män) att utan nämnvärda marginaler bomba nerför pisten. Ok dom kunde åka rätt bra inget snack om det, men marginalerna saknades. Nu tyckte ju dom säkert att dom "hade kontroll", men att passera nån i 70+ km/h på 2 m håll ÄR inte säkert.
Detta är en attityd- och mognadsfråga anser jag. Det är också fel signal att marknadsföra en App (som typ King of the Slope) och tro att folk inte blir påverkade. Tävling är ju alltid tävling, och i detta fall tycks det trigga synnerligen riskabla och rent dumma handlingar.
Backpoliser? Nja, helst inte, men det kanske krävs på stora välbesökta orter som Åre.
Separat avdelad "Snabbåkningspist"? Varför inte? Det kan kanske låta så här på TVÅre: "Idag är Lundsrappet Snabbpist. Grindvakten släpper ut åkare med 20 s intervall och observera att vaktens ord är lag! Inbromsnngszonen skall respekteras. Överträdelse renderar indraget liftkort" ...etc. Detta måst ju backas upp av diverse avspärrningar så inte ovetande icke-snabbåkare kommer ivägen.
MEN... Samtidigt ska ju alla som har betalat liftkort kunna åka över hela berget, från grönt till svart! Inte lätt det här...
Själv har jag med åren inte direkt sänkt farten. Det går fortfarande rätt fort där möjlighet ges, t ex under tidiga mornar i hyfsat tomma pister. Har inte provat ett kl 08.00-pass nån gång, men det verkar vettigt. Jag försöker alltid lägga ordentlig marginal till omkringliggande åkare, ca 10 m brukar kännas rätt bra. Detta innebär ju tyvärr också att man måste tvärställa ibland och helt enkelt bromsa in, smällar man får ta i dagens åkmiljö. Det sista man vill är ju att köra på någon (jag väger ca 100 kg med allt på mig)! Anpassning till situationen är det som skall gälla helt enkelt, det kanske kommer med åldern...
Sen kan man ju alltid med ålderns rätt skälla och bråka lite på oansvariga fortåkare!
Som sagt, det handlar om attityder!
...Skriver en som blivit ordentligt utskälld i Zermatt en gång. "Alla däruppe tyckte att min herre åkte ALLDELES för fort... etc, etc" på tyska. ...länge sen nu.
Eder,
Ace DG