humlemalt sa:
Vid besök i Vemdalen så upplevde vi det som MYCKET obehagligt med alla högfartsåkande utförsåkare, många av dem med dålig kontroll på sin åkning, som svischade förbi nära oss, våra, och andras barn, i väldigt hög fart.
Hur resonerar ni som åker i hög fart bland barnfamiljer och andra i pisten?
Svar som "jag har kontroll" duger inte. Det som att säga " jag kan köra 100 km/h i bostadsområde och ha kontroll".
Jag gillar att folk blir upprörda, skriver, har åsikter. Det är bra. Tror det är nyttigt.
För mig så ser jag det från två olika håll.
Det första är att jag förstår. Turister som kommer i för hög fart (i förhållande till kontroll vs folkmängd, snöförhållanden osv) ner för backen skrämmer mig med och jag har blivit på-åkt fyra gånger, sen har det varit nära några till. Lyckligtvis utan att jag har skadat mig så jag behövt fara till sjukstugan någon av gångerna. Anledningen till att jag lyckats bli träffas så många gånger är att jag arbetar i backen och har någonstans mellan 120-250 åkdagar per år och hållit på i mer än 10 år.
Jag har själv åkt in i ett barn. Den lilla killen parkerade i slutet på C-boxen medans jag var uppe på den. Inte så mycket att göra. En lätt tuch men Oj vad upprörd pappan blev. Efter lite ordväxling så åkte han för att klaga för min arbetsgivare (givetvis hade jag uniformen på mig). När jag kom ner berättade jag för chefen vad som hänt. Nästa gång jag körde in i parken satt skylten med hur man ska bete sig i parken inte i skogen längre utan på ett mycket mer synligt ställe. Pinsamt att köra på ett barn. (Förhoppningsvis så förhindrade flytten av skylten att fler liknande incidenter inträffar.)
Det andra är att vad som är fort är väldigt subjektivt!
Det som är hög hastighet för mig är en omöjlig hastighet för vissa att komma upp i och vad som är läskigt fort för mig tycker andra är rena barnleken.
Själv så anpassar jag alltid min egen hastighet till rådande förhållanden, mängden folk, deras hastighet och riktning, back-krön osv. Jag vill hävda att jag har kontroll och att det som argument inte skulle gillas ogillar jag (för jag antar att även jag pekas ut här, och hastighet är, igen, väldigt subjektivt) !
Däremot så håller många turister en mycket farligare fart (även om kanske själva hastigheten är lägre) vilket även jag tycker är obehagligt. Speciellt när jag undervisar då mina elever vilka har mycket sämre möjligheter att ta sig ur vägen om det skulle behövas. Det är precis samma rädsla som jag antar att du har för dina barn, fast antagligen mycket starkare då jag antar du gillar dina barn mer än jag gillar mina elever...
Jag tror att detta forum inte till största delen består av turister (missförstår mig inte fel när jag snackar om turister. Jag älskar dom, utan dom hade jag inte kunnat arbeta i backen, eller ha råd med säsongskort, de säsonger jag inte arbetat) som i mina ögon står för den farligaste åkningen i backen. Min känsla av freeride är att det är väldigt många med samma uppsättning intresse och färdigheter som jag har.
Den frågan jag tycker vi bör ställa oss är hur vi går till väga för att minska hastigheten på de som kör för fort i förhållande till sin åkskicklighet. Jag tror att backvärdar är en mycket bra ide!
Appen King of the hill har jag inte haft någon kontakt med då jag fortfarande har en gammal telefon.
Det finns en app som stänger av sms-funktionen så du inte kan skicka sms om du rör dig snabbare än 24km/h. Brilliant idé.
Jag hade gillat om "King of the hill" hade varnat för trafikfarligt beteende i pisten. Så du i dagens slut ser dina hastigheter och även fått 7 varningar för farlig körning... (visseligen blir det ju bara med andra som har samma app så i verkligheten kan det ju bli klurigt, i alla fall tills det blir lag på att ha en app som heter skidåkarens svarta låda... och på så sätt sedan tydligt kunna se vems fel olyckan var...) hmm kanske inte den utvecklingen jag vill ha :/ men kanske samtidigt inte en helt dum ide... (Har inte hunnit fundera nåt på den utan den växte fram medans jag skrev så den är inte genomtänkt än.)