hoppa broar

IvanTheMan

Medlem
hoppa broar
Tänkte att vi i denna tråd kunde kartlägga lite vilka broar/klippor som är hoppbara i sthlmsområdet eller övriga landet för den delen.

Personligen har jag sneglat lite på banhusbron som går vid adolf fredriks musikskola över till kungsholmen. Har hört talas om folk som hoppat den och börjar bli lite sugen. Nån som har erfarenhet av den eller andra broar/klippor?

hoppa broar
Med en djävla fart borde det gå att hoppa Glommanbron i Adolfsberg, Örebro
Rullskidor bara, sen gå igenom umgängeskretsen efter vem som har nån duktigt snabb bil, runt en 300hk borde räcka.
Håller man en 150km/h borde man landa neråt korsningen nånstans, det borde räcka till ett flertal inverterade snurror :)

hoppa broar
finns ett schysst kalkbrott, lr två egentligen, en bit norr om örebro... straxt efter kvinnersta...

ena "brottet" är 9~25/30 meter skulle jag tro

och det "lilla" är 5~15/17 meter.. där brukar jag spendera mina sommrar iaf om de e fint väder

och nej jag hoppar inte med skidor :D

haha

hoppa broar
Simma ut från smedsuddsbadet och klättra upp på bro-fundamenten på västerbron. Därifrån kan man hoppa allt mellan 3m till.. ja 30 eller vad nu bron är hög.

hoppa broar
att tänka på då?
jag hoppade 17 meter för två år sedan och hade hört innan om hur "ont" det skulle göra. Dock så skedde hoppet utomhus och det var ganska mycket vågor vilket antagligen bröt vattenytan ordentligt. landningen gjorde inte ont på nåt sätt...jag har fått värre fotplask från femman lixom....hade iofs våtdräkt men barfota. Hur stor betydelse har det egentligen om vattnet är spegelblankt eller brutet?
vad bör man göra för att inte göra illa sig?

hoppa broar
stocksundsbron har jag sneglat på många gånger.. hur hög är den? ungefär? har för mig att de står 12 meter på den bron där tunnelbanan går som ligger lite bortom och lite under stocksundsbron.

hoppa broar
Om 11 meter räcker och det inte nödvändigt måste vara en bro man ska hoppa ifrån-... det är ju iochförsig väldigt "ballt" ?? så kan man åka till saltsjöbadens utomhusbad som har hopptorn.. funkar skit bra och är roligt.. för de bättre hopparna kan man ju åxå göra diverse rotationer åt olika håll.... det finns 5 8 11 meters torn.... värt ett besök i sommar....

hoppa broar
gillar man att hoppa kilppor kan jag varmt rekomendera mallorcas granne menorca. Och då framförallt deras västra kust.

hoppa broar
cirkus 3 mil utanför Östersund, i Singsjön, finns en stilig bro med ett nice brospann där man kan få ett nätt litet flyg på upp till 15 meter om man vill.

det bästa magpirret får man när man måste klättra upp på den ca 60-70 cm breda betongbågen, och man är ohyggligt medveten om att ett litet fall åt fel håll betyder ett nätt litet flyg på upp till 8 meter rätt ner i asfalterad vägbana...!

men annars är det ett nice ställe att hoppa på!

hoppa broar
Ok, Ingen bro, men väl ett kalkbrott.
I Skåne, utanför Lund, kör till Södra Sandby, fortsätt 4 km så hittar du ett kalkbrott, tror att det högsta hoppbara är 17 meter, men sen finns det lägre och lägre tills du står i vattnet. Men det är bra djupt, runt 85 meter enligt sägnen, och så står det en lyftkran där nere som dom inte fick upp. :)

Men skidor där.. nja. :)

hoppa broar
Klart du ska prova att hoppa...finns många broar att smaka på i Sthlm....västerbron går fint, dock kanske du ska ha i åtanke att två killar hoppade där förr-förra sommaren, varav den ena dog av inre blödningar. Västerbron ligger på stadiga 25m på högsta valvpunkten, innebär c:a 28 från fästet...högt och jäkligt hårt...

Hoppade från Vätö-bron för ett par sommrar sedan(23m), en av oss som hoppade bröt lårbenet, splitterbrott och riktigt obehagligt, polis, brankår och ambulans kom och ett jäkla kackel...polisen ville ha mina uppgifter varpå jag frågade om det var olagligt??? Han stirra på mig och gav mig den eminenta repliken: Nej, men jävligt dumt!!!
Men det är troligtvis inte uppskattat av polis att hoppa, försök smyga lite me det!

Tips: se till att verkligen hoppa, inte bara kliva ut från bron...du kan tappa balansen då...
gruppera, precis som på skidor/snowboard är det lättare att hålla balansen genom att fokusera på annat än rädslan och höjden...
Vatten e hårdare än va man tror, 20 meter drop i snö är juvligt, 20 meter drop i vatten gör ont...se till att landa rätt!!!

Finns en sida(mins inte namnet)på nätet med info om höjd, längd och djup på alla sthlm´s broar...sök på google.se

Steff

hoppa broar
IvantheMan: det spelar en himla roll....för när du landar i havet på en våg så är det så att det en våg lutar om du fattar vad jag menar och då blir det som om att landa i landningen istället för på platån....men det spelar också roll för själva ytspänningen är högre om det e stillare...hoppas att du fatta vad jag mena!!!

hoppa broar
såpa under fossingarna för att bryta ytspänningen! (eller nåsånt där fult) :P haha ja tror de är nå dumt skämt

hoppa broar
shit. kalkbrottet i örebro lät riktigt nice. jag skulle tipsa om länna någon mil utanför uppsala. är kanske en 11meters och nån 5-8. men 11an är riktigt schysst. man hoppar över en platå med en liten en på som är 1meter lång och sedan öppnar sig en stor lagun man kommer att landa i. området ä´r kollat med ekolod och det är typ 7meter djupt var det någon som sa. riktigt värt att åka tiol. grymmt fint ställe...

hoppa broar
Rekommenderar saltsjöbadens utomhusbad. det är jäkligt skoj där, gjorde en 3a från 12an

hoppa broar
Em1l sa:
stocksundsbron har jag sneglat på många gånger.. hur hög är den? ungefär? har för mig att de står 12 meter på den bron där tunnelbanan går som ligger lite bortom och lite under stocksundsbron.
Stocksundsbron är riktigt schysst att hoppa ifrån. 18m från räcket är det, och djupet räcker gott och väl till.
Vill man högre finns ju förstår Västerbron (29m från vägbanan, grymt skönt!), och sen Skurusundsbron, Tranebergsbron, m.m m.m.
Finns ju dessutom en liten "bro" precis vid Lappkärrsberget, E18 mot Norrtälje en liten bit efter Kosmonova. Går över en kanal som kanske ä 7m bred. Har varit där och kikat lite, och det skulle vara grymt kul att hoppa där! Inte så högt, knappt 11m från räcket, men ovanligt! Just med tanke på att det är en smal kanal.

Någon som är sugen på brohoppning här i Sthlm sommaren -07? Hör av er till mig, jag är på... :)

Tillbaka
Topp