Hoppa i backhoppningsbacke?

Frealsare

Ny medlem
Jag satt idag och kollade på backhoppning när expertkommentatorn nämde att det är tämligen enkelt att ta sig ned (hoppa) iförd vanliga lagg utför en liten, k90, backe.
Så min fråga är självklar;
finns det någon som testat?

Annars så borde ju detta vara en lockande tanke för många jibbers att få vara först. Snurra lär väl vara svårt men höjden, höjden, HÖJDEN. ( Längden inte att förglömma)

// Eder (nytänkande) Välgörare

höjden?....tycekr inte höjden är så enrom. Då uthoppet lutar neråt i en backhoppninsbacke. Javisst skulle de se lustigt ut om de pekade uppåt i uthoppet satan va dom skulle flyga;). Men du lär ju komma en bit

men du lär ju flyga bra j*a mycket längre i en backhoppningsbacke än i nästan vilken annat bigjump som helst.

Jag såg på österrikisk tv en gång när det hoppades både med vanliga skidor och med cross i en hoppbacke. Skidåkaren kom, förvånande nog, inte speciellt långt, trots att han startade på samma ställe som backhopparna normalt gör. Uppskattningsvis flög han runt 30m istället för de kanske 100m som backhopparna flyger. Anledningen är troligen att vinkeln på uthopp och underbacke är optimerat för backhopparnas utrustning och teknik. Höjden blir som sagt inte heller särskilt imponerande. Det såg mer ut som de hopp åkarna gör i störtlopp.

Däremot såg det helt sjukt ut när crossåkaren drog på nerför 90-metersrampen i bra fart. Han flög med lätt bakåtrotation och det var precis på gränsen att han lyckades ställa landningen efter en luftfärd som var mer än dubbelt så lång som ovan nämnda skidåkares.

Backhopparna har ju 2 ½ meter skidor som är 2 ½ decimeter breda. sen ligger de ju som en drake i luften å väger 55 kg.. inte konstigt att de flyger. Så som sagt, det e nog inte jättekul...

JB drar på i ett rejält hopp med fast häl i en äldre rulle. Kommer tyvärr inte ihåg vad filmen heter eller var den är inspelad. Roger Moore är 007 men det är definitivt inte han som gör hoppet...

Inget nytt under solen... / MM

Tillbaka
Topp