Hoppa ner i vatten, vilken höjd?

Freddanblip

Medlem
Vid vilken höjd börjar det bli farligt att hoppa ner i vatten? utan sten mm på botten.
Jag tänkte, från nån höjd måste man ju kunna få lite allvarligare skador om man landar lite snett osv.

jadu, jag har testat 17 meter och det small ganska bra under fötterna,. men jag kan tänka mig att det gör ganska ont att rygga från 10an på badhuset;)

asså d finns cliff diving på 47 meter men då är d vågor under å ja tror d påverkar hur pass hårt fallet blir. annars har ja hört att eftre 40 meter ligger du pyrt till å över 50 så vete fan asså... men 20 meter är oxå rätt skadligt, om inte annat så åkar man på däng av att drunkna om man bryter ett ben lr liknande... 20 meter e ett rätt bra fall d me lixom

Klippdykare hoppar från 25-50 meter men i det fallet har dom nått/någon som redan brytit vatten ytan åt dom o djupt är det också. Man kan hoppa från rätt extrema höjder men man behöver nån som sagt var bryter vatten ytan åt dom efter som vatten som är stilla är som asfalt

snackar vi skador även fast man landar me fötterna först? eller om man skulle trilla på ryggen..

gissar på att 10 meter tar rätt saftigt på kroppen om du skulle göra ryggplask

snackar vi ruyggplask kan ja säga att de gör ont från 1meter så de räcker mahah

Amplid sa:
jadu, jag har testat 17 meter och det small ganska bra under fötterna,. men jag kan tänka mig att det gör ganska ont att rygga från 10an på badhuset;)
jag överroterade en mollbergare en gång från 10 m, inget klockrent ryggplask, men det gjorde ganska ont

Valbo highdivers har rekordet att volta från en höjd. Det ligger på 32 meter. Tricket som utfärdades var Dubbelmoll med skruv.

haha jag undrar samma sak faktist! jag och en poolare vill hoppa från ölandsbron den är 40 meter! tror ni det går om man har våt dräckt och skor på sig?

Sazer sa:
Klippdykare hoppar från 25-50 meter men i det fallet har dom nått/någon som redan brytit vatten ytan åt dom o djupt är det också. Man kan hoppa från rätt extrema höjder men man behöver nån som sagt var bryter vatten ytan åt dom efter som vatten som är stilla är som asfalt
hur skall man göra då! släppa ner en sten först eller?

Jag skulle INTE hoppa från 40m :) Kolla om det finns en gasledning på botten, ha sönder den och landa i bubblorna. Eller inte

världsrekordet ligger på 53 meter tror jag med bara badbrallor. Någon mexikansk klippdykare som satt det.
Sen kan ju inte en vanlig person göra detta. Handlar ju om väldigt god teknik och vältränade muskler.
Sazer: Om du menar ytspänningen så är det bara en myt man att kan slänga ett föremål före man hoppar som skulle bryta utspänningen åt en.'

Här hoppar någon 52 meter iaf:

Drt är ser också väldigt högt ut:

Senast ändrad:
jag skulle ta det jævligt førsiktigt med højder øver 20 meter æven om man alltiod skall ta det førsiktigt. hoppat 18 en gång utomhus med vågor kændes ingenting har fått værre fotkænning från 5 meter på badhus. Felbalans och att hamna snett e farligt var det inte nåt fyllo som hoppade från finlandsfærja før ett tag sen typ 20 meter och dog.

att hoppa 40 meter från ølandsbron verkar vara på grænsen till sjælvmord om ni frågar mig.

Såg någon intervju med en klippdykare, han påstod att vid 10m så är du utom fara för allvarliga skador, (vet dock inte om han har tänkt på ett klockrent magplask då)
men han sa att när du kommer upp på 15-20 meter så kan det vara riktigt farligt om man landar snett, bruten rygg osv!

Angående att droppa en sten eller liknande för att bryta ytspänningen så gjorde Mythbusters på discoverychannel ett övertygande försök att döda den myten. De släppte en docka med skelett gjord av material (trä av nåt slag, tror jag) som har liknande "brytegenskaper" som en människa. Dessutom hade de nån mekanisk grej i kroppen på dockan som skulle motsvara vad inre organ i den mänskliga kroppen pallar vid kraftiga kollisioner.

Testet gick ut på att släppa en rejäl hammare precis innan dockan. Dockan dog många gånger om från 35m höjd.

Som CrashX påpekar så handlar det om fulländad teknik och att vara mycket vältränad.

Årligen så dör klippdykare på grund av misstag, vill minnas att det var en kille på en Red Bull-tävling som blev riktigt jävla skadad i tävlingen och det är på 25m höjd.

Dessutom sker det med jämna mellanrum att folk tar livet av sig på ölandsbron.

Men lycka till.

läste att det högsta fallet en människan har gjort och överlevt är från ungefär 10 000 meter. det hände en flygvärdinna som var på ett plan när det exploderade och hon blev tvungen att hoppa ner i havet... rätt syykt

rappejibber sa:
Sazer sa:
hur skall man göra då! släppa ner en sten först eller?
Nån av polarna kanske kan stå där nere o plaska

Klockrent ryggplask från 10:an och du kan ha en bruten rygg efter.

jag hörde att för några år sen i eskilstuna va de e en snubbe som gjorde magplask från tian så magen sprack. vet inte om det är sant, men verkar inte helt omöjligt...

Har för mig att frågan har varit uppe innan..
Det där med att släppa nåt först är bara en myt, som Helium sa. Det handlar om vattnets hårdhet, denciteten på vattnet. Det man kan göra för att sänka denciteten är att ha bubblor i vattnet, från maskin eller från vågor. Det sänker denciteten och gör ditt nedslag mjukare. Du kommer dessutom djupare under vattnet med lägre dencitet och får det svårare att simma upp till ytan igen. (gas utsläpp på havsbottnen kan få hela fartyg att sjunka som stenar..)

Att hoppa från Ölandsbron verkar vara dumt, iaf så länge du inte har tänkt att ta livet av dig, då kan det nog vara en bra idé..

jag ådrog mig något som gjorde förbannat ont när jag landade skumt från 5an. Tänk er att föda barn och spricka upp ungefär till nacken, så ont gjorde det. Usch, vill inte ha barn...

Jag överroterade en mållbergare från 5an en gång. Klockrent ryggplask. gjorde inte alls ont... ondare från 1an:/
Men över 2 ka nnog bli skadligt om man landar snett. sen typ 3-35 om inget bryter ytan före...

CrashX sa:
världsrekordet ligger på 53 meter tror jag med bara badbrallor. Någon mexikansk klippdykare som satt det.
Sen kan ju inte en vanlig person göra detta. Handlar ju om väldigt god teknik och vältränade muskler.
Sazer: Om du menar ytspänningen så är det bara en myt man att kan slänga ett föremål före man hoppar som skulle bryta utspänningen åt en.'

Här hoppar någon 52 meter iaf:

Drt är ser också väldigt högt ut:
Fan va sjukt hopp. han landrar rätt cleant med

Även morsan va med i en flygcrasch! planet störtade från 3000m höjjd i mexiko. Åskan slog ner i planet och de bröts i bitar och hon föll med bara flygstolen som skydd. Det va bara hon som överlevde av de 9 som åkte med. Det sjuka är att hon klarade sig bra med bara brutet nyckelben typ alla tänder och massa blåmärken, hon kunde gå själv ifrån sjukhuset nån vecka efter craschen!

Låter overkligt men sant är det.

eclark sa:
Även morsan va med i en flygcrasch! planet störtade från 3000m höjjd i mexiko. Åskan slog ner i planet och de bröts i bitar och hon föll med bara flygstolen som skydd. Det va bara hon som överlevde av de 9 som åkte med. Det sjuka är att hon klarade sig bra med bara brutet nyckelben typ alla tänder och massa blåmärken, hon kunde gå själv ifrån sjukhuset nån vecka efter craschen!

Låter overkligt men sant är det.
ryggplask?

krrilleeee sa:
läste att det högsta fallet en människan har gjort och överlevt är från ungefär 10 000 meter. det hände en flygvärdinna som var på ett plan när det exploderade och hon blev tvungen att hoppa ner i havet... rätt syykt
Så du menar att hon helt ensam med bara kläder skulle falit 10 000 meter och överlevt??
Sätt 1000 10 meters hopptorn på varann och kolla så får du se hur högt det är...
källa?
Dummaste jag hört.

Dock fick det piloter under t.ex. andra världskriget som överleft fall på x tusen meter, dock har dess personer landat bland snö och granar som dämpat deras fall.

Tillbaka
Topp