Hoppa ner i vatten, vilken höjd?

Vattnets yta har mycket stor betydelse... Om det är blankt går gränsen mycket lägre än om det är vågor. Simhopparna kör med bubblor när de tränar från deras höga höjder för att de ska slippa få ont om de tex skulle landa på magen. Så om du hoppar ner i vatten som är i rörelse klarar du dig oftare utan skador än om du hoppar ner i spegelblankt vatten

Asså du kan nog hoppa hur högt du vill om vattnet inte är stilla stående.. om det skulle vara liksom en fors, vattnet skummar och är vitt då kommer du bara falla rakt genom vattnet.. det skulle vara häftigt fast du kommer du sjunka djupt.

har hört att den var en kille som inte fick ut sin fallskärm och föll flera tusen meter, fast han överlevde p.g.a. att han ramla rakt ner i en tjock, tjock majskornsfält och landa på alla fyra, han sitter i rullstol idag.

CrashX sa:
världsrekordet ligger på 53 meter tror jag med bara badbrallor. Någon mexikansk klippdykare som satt det.
Sen kan ju inte en vanlig person göra detta. Handlar ju om väldigt god teknik och vältränade muskler.
Sazer: Om du menar ytspänningen så är det bara en myt man att kan slänga ett föremål före man hoppar som skulle bryta utspänningen åt en.'

Här hoppar någon 52 meter iaf:

Drt är ser också väldigt högt ut:
de första är iofs inte 52 meter. som det står i komentarerna tar de bara drygt 2 sekunder för honnom att komma ner i vattnet alltså kan det inte vara mer än drygt 20 meter högst 25 (jag har kollat själv oxå...S=G*T^2/2 ) dessutom ser man att det inte är så högt om du jämför med t.ex. älvsborgsbron i göteborg som typ är 50 meter från kanten och det är jävligt mkt högre

och som svar på frågan så är det farligt att hoppa från mer än 20 meter om du inte vet exakt hur man ska göra

Min fars kusin jobbade på ett badhus en gång i tiden och då dog en kille efter ett magplask från 10an. Så passa dig!

CrashX: källan är Guinness rekordbok. kolla där

Senast redigerad av en moderator:
Sazer sa:
Klippdykare hoppar från 25-50 meter men i det fallet har dom nått/någon som redan brytit vatten ytan åt dom o djupt är det också. Man kan hoppa från rätt extrema höjder men man behöver nån som sagt var bryter vatten ytan åt dom efter som vatten som är stilla är som asfalt
FEL! Att släppa något föremål hjälper inte, tyvärr. Men ser du alldrig på discovery channel?
Det testade dom med att släppa div föremål och en docka efter, dockan fick fett me stryk av vattnet, den slets i delar.. tyvärr!

PZ

CrashX sa:
världsrekordet ligger på 53 meter tror jag med bara badbrallor. Någon mexikansk klippdykare som satt det.
Sen kan ju inte en vanlig person göra detta. Handlar ju om väldigt god teknik och vältränade muskler.
Sazer: Om du menar ytspänningen så är det bara en myt man att kan slänga ett föremål före man hoppar som skulle bryta utspänningen åt en.'

Taget från youtube

Uh, no it wasn't. Try timing from the arc of his jump (the point right before he starts falling) to the time he hits the water. It's about 2.1 seconds.
d = 1/2 at^2
d = 1/2 (9.8)(2.1)^2
d = 21.61 meters.

This is only a little over 20 meters. It took just over 2 seconds to hit the water. It would need to take 3 1/4 seconds to hit if it were 52 meters. *physics nerd points for the day: CHECK!

hmm,,de va ju en kille i ett badhus nära mej för nått år sen som skulle hoppa från 12 m så landa han på magen,,så typ massa organ åkte ur kroppen:S,,R.I.P för han...

CrashX sa:
krrilleeee sa:
läste att det högsta fallet en människan har gjort och överlevt är från ungefär 10 000 meter. det hände en flygvärdinna som var på ett plan när det exploderade och hon blev tvungen att hoppa ner i havet... rätt syykt
Så du menar att hon helt ensam med bara kläder skulle falit 10 000 meter och överlevt??
Sätt 1000 10 meters hopptorn på varann och kolla så får du se hur högt det är...
källa?
Dummaste jag hört.

Dock fick det piloter under t.ex. andra världskriget som överleft fall på x tusen meter, dock har dess personer landat bland snö och granar som dämpat deras fall.
om det är det dummaste du hört så tycker jag att du kan ta och köpa dig en guinness word record bok, läste det där så det borde vara sant

DOUBLE-JAPAN sa:
hon landa fan i ett sjukt lager med lössnö!!!!!!!! enligt min version... typ
hur tjockt? eftersom att om det var mer än ca 3m så hade hon nog inte kommit upp, enligt discovery tror jag det var så landade hon i en bergssluttning.. där det var puder, inte för mkt dock

Vesna Vulović (Serbian: Весна Вуловић) (born 3 January 1950) holds the Guinness Book of Records world record for surviving the highest fall without a parachute: 10,160 meters (6.31 miles, or 33,000 feet).

The fall occurred on January 26, 1972, over Srbská Kamenice in Czechoslovakia (now Czech Republic). Croatian Ustaša terrorists had placed a bomb on board JAT Yugoslav Flight 364, on which Vulović was a flight attendant. The explosion tore the DC-9-32 to pieces, but she survived. Vulović says that she was found in the middle section of the plane[1].

The 22-year old was not scheduled to be on that flight; she had been mixed up with another stewardess named Vesna.

Vulović was the only survivor on the flight. She continued working for JAT at a desk job following her full recovery from injuries which included a fractured skull, two broken legs and three broken vertebrae, one of which was crushed and left her temporarily paralyzed from the waist down. She regained the use of her legs only after surgery.

Vulović was awarded the Guinness Record title by Paul McCartney at a ceremony.

TAGET FRÅN WIKIPEDIA

Du kan fan skada dig från en trampolin om du landar rått, men spetsa fötter/tåna ner så lovar jag att du inte kommer få ont. Men det börjas kännas från 10:an

Stjidran sa:
Vesna Vulović (Serbian: Весна Вуловић) (born 3 January 1950) holds the Guinness Book of Records world record for surviving the highest fall without a parachute: 10,160 meters (6.31 miles, or 33,000 feet).

The fall occurred on January 26, 1972, over Srbská Kamenice in Czechoslovakia (now Czech Republic). Croatian Ustaša terrorists had placed a bomb on board JAT Yugoslav Flight 364, on which Vulović was a flight attendant. The explosion tore the DC-9-32 to pieces, but she survived. Vulović says that she was found in the middle section of the plane[1].

The 22-year old was not scheduled to be on that flight; she had been mixed up with another stewardess named Vesna.

Vulović was the only survivor on the flight. She continued working for JAT at a desk job following her full recovery from injuries which included a fractured skull, two broken legs and three broken vertebrae, one of which was crushed and left her temporarily paralyzed from the waist down. She regained the use of her legs only after surgery.

Vulović was awarded the Guinness Record title by Paul McCartney at a ceremony.

TAGET FRÅN WIKIPEDIA
http://vet.hut.nu/?id=15
Speciellt på Wikipedia

person bästa ligger på 18 meter:) vi har några klippor i mälaren där vi brukar hoppa:D
gör dock förbannat ont när man landar!

Stjidran sa:
CrashX sa:

Taget från youtube

Uh, no it wasn't. Try timing from the arc of his jump (the point right before he starts falling) to the time he hits the water. It's about 2.1 seconds.
d = 1/2 at^2
d = 1/2 (9.8)(2.1)^2
d = 21.61 meters.

This is only a little over 20 meters. It took just over 2 seconds to hit the water. It would need to take 3 1/4 seconds to hit if it were 52 meters. *physics nerd points for the day: CHECK!
Jag räknade inte ut det själv jag bara googlade på det lite snabbt, sen hurvida det är sant eller inte kan ju diskuteras.

Har inte kommit så långt i fysiken än, läser bara Fysik A än så länge :D

krrilleeee sa:
CrashX sa:
krrilleeee sa:
läste att det högsta fallet en människan har gjort och överlevt är från ungefär 10 000 meter. det hände en flygvärdinna som var på ett plan när det exploderade och hon blev tvungen att hoppa ner i havet... rätt syykt
Så du menar att hon helt ensam med bara kläder skulle falit 10 000 meter och överlevt??
Sätt 1000 10 meters hopptorn på varann och kolla så får du se hur högt det är...
källa?
Dummaste jag hört.

Dock fick det piloter under t.ex. andra världskriget som överleft fall på x tusen meter, dock har dess personer landat bland snö och granar som dämpat deras fall.
om det är det dummaste du hört så tycker jag att du kan ta och köpa dig en guinness word record bok, läste det där så det borde vara sant
Jo men landade hon rakt ner i vattnet helt själv eller landande hon på ngt anant först eller med planet ner i vattnet?
Då är det ju en helt annan sak.

jag hoppade 25 meter i ågelsjön nära norrköping, det gjorde ont. jag hostade blod i några timmar efteråt. inget jag rekomenderar.

HeLium sa:
Angående att droppa en sten eller liknande för att bryta ytspänningen så gjorde Mythbusters på discoverychannel ett övertygande försök att döda den myten. De släppte en docka med skelett gjord av material (trä av nåt slag, tror jag) som har liknande "brytegenskaper" som en människa. Dessutom hade de nån mekanisk grej i kroppen på dockan som skulle motsvara vad inre organ i den mänskliga kroppen pallar vid kraftiga kollisioner.

Testet gick ut på att släppa en rejäl hammare precis innan dockan. Dockan dog många gånger om från 35m höjd.

Som CrashX påpekar så handlar det om fulländad teknik och att vara mycket vältränad.

Årligen så dör klippdykare på grund av misstag, vill minnas att det var en kille på en Red Bull-tävling som blev riktigt jävla skadad i tävlingen och det är på 25m höjd.

Dessutom sker det med jämna mellanrum att folk tar livet av sig på ölandsbron.

Men lycka till.
det kanske inte funkar men om man sätter sopa i vattnen då försvinner ytspänningen har jag hört och då kanske man inte dör.

Jag har hört att upp till 20 meter är det lungt fast då ska du ha skor och troja på dej. Ska du hoppa från högre höjder måste du dyka!

xzimmit sa:
krrilleeee sa:
källa?
Dummaste jag hört.

Gunnies World Records!

Den här var ganska rolig annars:

Världsrekord i högsta magplask, måster bara vara nått från Japansk TV.

Annars vill jag minnas att det var en fallskärmshoppare som överlevde när skärmen inte löste ut för en 10år sedan utanför Östersund. Om jag minns rätt landade killen på ett plåttak som dämpade fallet. Någon som minns några detaljer om den händelsen?

/JN

Stämmer med killen i Östersund. Killen hade tur och landade i en stor radarantenn som dämpade fallet. Han fick dock rejäla skador

alltså de är väl typ efter 60 meters fall som man slutar accelerera, fast tror dock att den farten man fått upp då får dig å mosas när du träffar vattenytan..

om man nu lyckas hitta på nå sätt å överleva 60 meter skulle man alltså kunna klara 400 meter också

hittade denhär:

fyyygfan va sjukt, vänta till typ 1:30 å kolla vinkeln, aldrig att jag ens skulle stå där uppe, nått av de galnaste jag sett.. sick

krrilleeee sa:
CrashX sa:
krrilleeee sa:
källa?
Dummaste jag hört.

Hon landade på en gran har jag hört :S

LemmeL sa:
Har för mig att frågan har varit uppe innan..
Det där med att släppa nåt först är bara en myt, som Helium sa. Det handlar om vattnets hårdhet, denciteten på vattnet. Det man kan göra för att sänka denciteten är att ha bubblor i vattnet, från maskin eller från vågor. Det sänker denciteten och gör ditt nedslag mjukare. Du kommer dessutom djupare under vattnet med lägre dencitet och får det svårare att simma upp till ytan igen. (gas utsläpp på havsbottnen kan få hela fartyg att sjunka som stenar..)

Att hoppa från Ölandsbron verkar vara dumt, iaf så länge du inte har tänkt att ta livet av dig, då kan det nog vara en bra idé..
Källa tack.

sänker du densiteten på vatten, får du is. det ska man väl inte ha?

att man har bubblor/vågor som i simhopptävlingar är väl för att bryta ytspänningen ? rätta mig om jag har fel

Dana Kunze
- Hoppar 172 feet ~ 51meter

edit, såg nyss att jeppenatorn var före med att länka (crap)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp