Hoppteknik

freeride_nu

Aktiv medlem
Hoppteknik
Är det någon därute, som kan hjälpa mig med tips angående den svåra konsten att hoppa? Hur kan man träna upp balansen man behöver i t.ex ett bigjump? Är det bara att nöta och byta ut gipset med jämna intervaller?
Eller finns det några knep för att landa säkert efter lite tid i luften?

Mvh WW

Hoppteknik
Tjena Wanabee!!

Det viktigaste för att få bra balans i luftfärden är att ha lite böjda ben, och armarna/överkroppen lite framåtlutade när man kommer mot hoppet...annars är det lätt att man får bakåtvikt och landar på arslet/ryggen vilket inte é alldeles för skönt. Detta gör också att tricket blir lättare att utföra. Precis innan du tar lämnar hoppet trycker du ifrån med bena för att få höjd.
Vänta gärna en tiondelssekund i luften och känn att du har balans innan du utför ditt trick.
för att förbereda landningen bör du sträcka ut benen i tid så att de fungerar som stötdämpare, då tar knäna inte lika mycket stryk.

Hoppas att detta gav dig lite hjälp...och ha en riktigt bra hopp vinter.

MVH: Jani :)

Hoppteknik
precis innan du ska kicka ifrån så kan du markera ifrånhoppet med stavarna, alltså sätta i stavarna vid upphoppet och samma när du landar. Detta går ju iochförsig inte om du ska snurra för då får du ingen fart i snurren.

lycka till med hoppandet!
David

Hoppteknik
Tjena På hösten förra säsongen så hoppade jag endel trampolin, jättestor studsmatta ifall ingen vet, och det gjorde att jag lärde mig att få bra balans i luften. Jag lärde mig att spinna och göra lite volter också som jag sedan kunde testa i Big Jumpen i Funäsdalen.Det är för övrigt j..vligt skoj att hoppa trampolin. Ha dä

Hoppteknik
de e lättare om du har mer fart o "glider" igenom för om du tar i för mycke tappar du koncentrationen o kan tappa lite balans.
Hoppa studsmatta e go träning .. jonas.
hoppar själv lite på en stor en o man lär sig en hel del! tex snurr o volter..

:-) Jay Pee

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp