Hotell på autobahn?

AnnikaB

Ny medlem
Hotell på autobahn?
Ska ner till Gressney och inser att vi måste övernatta en gång på vägen. Är det nån som vet ungefär mycket det kan kosta eller har något tips om något bra och billigt ställe?
/annika

Hotell på autobahn?
Det ligger en hel del motell alldeles berdvid autobahn, och det är även rätt skiftande kvalitè på dom...Kommer inte ihåg hur mycket det kostar men en del av dom var riktigt billiga iaf...Så pengarna bör inte vara nåt problem om ni bara ska sova där en natt.

Hotell på autobahn?
Tipset är Tysklands motsvarighet till Englands B&B, Gasthaus. Finns i varenda lite by och erbjuder rum med frukost till oftast mycket humana priser. Stanna i första bästa by som inte ligger alltför nära någon större stad, åk en mil eller två från autobahn och det blir billigt :-)

Annars kolla i boken "Links und Rechts an der Autobahn", där finns mer eller mindre alla Gasthaus listade med pris, adress och standard. Boken brukar finnas på bibblan.

//

Hotell på autobahn?
formule 1 eller etap hotel. formel 1 e billigast, dock delar man toalett med övriga hotellgäster. etap e också billigt, men lite dyrare än formule. etap har man egen tolaett på rummet. jag rekommenderar etap, mycket fräscht boende kanske runt 200-300 kr för en natt, formul 1 får du kanske lägga en hundring/rum och natt. frukost kan man beställa på båda hotellen. det e skyltat var hotellen ligger, men kolla upp innan du åker.

Hotell på autobahn?
Ska du ta epan ner eller? ;-)

Åk nattfärjan över Trelleborg-Rostock, sov på golvet, starta utvilad (nåja..) vid 6-tiden från Rostock. Berlin passeras raskt, sen vidare ner mot München som passeras runt kl 15. Anta att du sedan kör till klockan 23 ungefär, då är ni alltså 8 timmar söder om München. Sist jag kollade var Tyskland inte så stort att man fortfarande ligger och nöter autobahn i det läget.

Jag/Vi har kört ner många gånger. Iofs bara till orter runt Inntal i Tirol, men man brukar ju vara där vid 19-tiden eller nåt sånt som senast, även med gammal skruttebil typ 245. Nog tar det sin lilla tid att ta sig in i Aosta-dalen, men inte lär ni behöva sova i Tyskland i alla fall. Kanske segar på lite, men då får ni väl slagga nån timme i bilen innan ni fortsätter.

Hotell på autobahn?
Efter att ha spenderat en hel del tid på Autobahn har jag möjlighet att föra några heta tips från en både vänlig och läderklädd Autobahn Polizist vidare:

1. Lämna aldrig en lastad bil obevakad
2. Undvik att sova i bilen

Även om det inte är lika farligt som för några år sedan så finns det fortfarande vägpirater som är kapabla att tömma en full bil och försvinna på under en minut.

Är man två förare som har lite vana av att köra på snabba vägar, och en bil som kan marscha i 130, så tar man sig lugnt igenom Tyskland på en dag. Detta under förutsättning att både passagerare och förare har lite disciplin och inte behöver stanna för att kissa, köpa knackwürst och sträcka på benen en gång i timmen. Men om man har tid och råd så tycker jag absolut att man skall stanna efter vägen. Det är både trevligare och säkrare. Titta gärna på http://www.hostelsweb.com/countries/germany.html om ni har en begränsad ekonomi och inte har något emot att sova över i en stad.

Hotell på autobahn?
DÅ Gressoney ligger i Aostadalen är tipset att ta vägen via Frankfurt, Freiburg, Basel och sedan Geneve, Chamonix och MBtunneln som är öppen igen. Tänk på att motorvägar i Frankrike och Schweiz kostar pengar. Man tjänar absolut inget på att åka via Munchen och sedan Brenner. Då Brennerautobahn kostar och omvägen är åtskilliga mil. Ta in på vägen och gör det i Tyskland då det är klart billigast. Akta er för Schweiz vad gäller boende. Då jag inte vet vart ni startar kan jag ej ge exakta adresser men denna länk är kanon http://www.deutsche-pensionen.de/. Om jag åker från Stockholm och sedan vilar på färjan så är exemplevis Freiburg innan gränsen lagom och Gasthof Löwen. 20€ /pers.

Hotell på autobahn?
Du kan boka boende på www.etaphotel.com. På www.accor.com hittar du även F1. Jag rekommenderar Etap, passa dig bara för den rumstempererade yoghurten till frukost. Smakar sådär...

Hotell på autobahn?
Vi åkte precis samma resa förra året, på ner resan så tog vi färjan mellan trelleborg och rokstock dock en liten mis där ta färjan till travermynde istället det spar du någon timme på faktist. väl där är det bara att gasa på neråt landet. Båten kom iland vid 6eller 7 och vi anlände i gressony stax efter 12 på kvällen. Hem så körde vi hela vägen i ett sträck och det var inga som helst problem resan i ett svep tar ca 26timmar och är typ 240mil lång från stockholm till gressony(via puttgarden-helsingborg).
Mitt tips är att inte åka till chamonix utan att istället ta st bernads tuneln åk vänster istället för höger om genev sjön så kommer ni dit!! Skipa hotelet o spar pengar!!!!!!!!!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp