Hur åker jag?

Hur åker jag?
Tjena alla monsterdiggare!

Det tycks ju finnas en trend här på forumet att visa vilket sjutusan till brantåkare man är genom att berätta om hur långa och styva skidor man äger eller "wannahave".

I vinter kommer jag att bemästra de snötyngda branterna med följande utrustning:

Skidor: Volant PowerKarve 188 cm
Bindning: Fritschi Rave Pro
Skor: Salomon Performa 9.0 X-Scream

Frågan är ... - Hur duktig åkare är jag?

Den som kommer närmast sanningen vinner en åkdag tillsammans med mig!

That´s all kids! / MM

**** PRESSTOPP ****

TÄVLINGEN AVSLUTAD PUNKT RESULTAT UNDER RUBRIKEN GALA UTROPSTECKEN INGA MER SVAR TAS EMOT PUNKT

Hur åker jag?
Jag är ganska övertygad om att du åker brutalt men häsynsfullt mot både mäniskor och natur på alla underlag under alla förutsättningar och till stor del egentligen skiter i vad andra mäniskor tycker och tänker om din åkning. (du åker ju ändå ifrån dom flesta.) Tror jag iallafall....
/GNU

Hur åker jag?
typ långsamt, i stooooora fiina carving svängar... annars tänder du stenhårt på sex i storkök och polerade blanka aluminum ytor i allmänhet.. har jag inte rätt ???

Hur åker jag?
Oj då, nu ringde Berra precis efter att ha sett mitt inlägg och säger att han minsann åker snabbare än MM. Han säger att MM åker med en stil inte helt olik Inga-Britt Lagerströms.

>> RR <<

Hur åker jag?
Jag ser en man i harmoni som medelst välmodulerade mederadiesvängar svingar sig nerför fjället, farten är god för inte säga hög, blicken klar, skäret rent, klar luft blandad mikroskopiska iskristaller inandas i jämn kontrollerad takt, ty konditionen är tillikas god. Då tillfälle ges uppsöks oexploaterade fjällsidor, som i sig erbjuder samma renhet och enkelhet som designen på de skidor han brukar återspeglar. Jag ser ingen hjälm, även om tanken har förespeglats honom, snarare mössa av Inca-modell med färgade tofsar, lusekofta på om temperaturen tillåter...
...jajamensann, så är det, eller?

/A

Hur åker jag?
... läsning. Vissa av er har "touchat" sanningen, men ännu ingen fullträff. Jag återkommer i morgon Fredag med domslut och den nakna verkligheten.

That´s all kids! / MM

Hur åker jag?
no offense men du är en stel gammal porträv som kör om dom bästa i pisten, skär genom is som en kniv i smör men när du väl vågar dig utanför pisten slutar det oftast(innan det börjat) med en headplant och resten av dagen på afterskin.

Hur åker jag?
Antagligen med tillräckligt självförtroende, tillit och fart för att ge fullständigt f-en i vad andra eventuellt har för åsikter om benvinkel, jaktmarker, outpist, DIN, kläder, prylar och after-ski. Tror jag iaf!

Hur åker jag?
Hej MM och andra.

Jag förstår frågan, men håller inte med om kopplingen utrustning kontra hur bra åkare man är. En bra åkare behärskar och åker troligtvis så gott som lika bra med en "dålig" utrustning. Medan en "bra" utrustning knappast hjälper en sämre åkare till några stordåd.

För att ändå ge mig på en gissning angående din karaktär som skidåkare skulle jag tro att du behärskar de flesta förekommande underlag och har förmågan att uppskatta de löpor bergen erbjuder. Du har även förstått att skidåkning handlar om upplevelser och inte prylar. Att se ball ut i liftkön eller utanför baren med sina "pocket-AK4-åfyf*nskidor" är ju knappast rätt ställe att bevisa sin kompetens som skidåkare på, ändå är det på nämda ställen vanligast att man ser dylig utrustning och dess ägare.

Många inlägg i forumet får mig osökt att tänka på Jon Skolmen och hans utrustning i filmen Sällskapsresan.

Själv åker jag på bra skidor i bekväma och bra pjucks.

Skål / SH

Hur åker jag?
SH ---> MM var nog lite ironisk och menade underförstått att det är svårt att avgöra någons åkskicklighet endast genom att se till utrustningen. Därför startade han denna diskussion. Eller så är det jag som är ute och cyklar.

>> RR <<

Hur åker jag?
Närå, RR, du har nog helt rätt. Jag ville bara understryka detta.

Men erkänn att det är rätt fascinerande att man ser mindre av dessa häftiga lagg i backarna än vid barerna, men det kanske är jag som inte lägger märke till dessa personer i backarna då min mask är försedd med skygglappar.

nastrovje / SH

Hur åker jag?
Jaa du, det hoppas jag att du vet själv. antagligen åker du lift först och sen åker du väl på dina skidor ner igen till liften.

Vad är det för j*vla fråga?!?

Ta dina lagg och åk ut och träna på vänstersvängen istället.

Hur åker jag?
Jag drog mig i det längsta, men till slut kunde jag inte avhålla mig från att avslöja sanningen om denne MM.

Jag susade ned för östra sidan av Åre när jag plötsligt såg en riktigt fet bergsvägg som säkerligen uppgick till 50 meter. På fötterna hade jag ett par 225 cm långa trälaggar tillverkade någonstans i öststaterna från början av första världskriget, fasttejpade på mina egenhändigt tillverkade pjäxor. Landningen blev smått olycklig och av något outgrundligt skäl delade sig båda skidorna på mitten. Träflisor sprutade och smått förbannad borstade jag av mig och började lufsa genom snön. Bakom mig hörde jag något och vände mig om. Där kom MM farande. Han kastade upp mig över ryggen och vi gav oss av neråt. Farten uppgick till smått otroliga hastigheter, snön yrde och stenar for förbi oss på sidorna. Väl nere köpte jag ett par Dynastar 4x4 Vertical, som fortfarande tjänar mig troget. Som tack för lånet av skidan gav jag MM en singel att spela hemma, Satanic Surfers - Hero of our time. Det var fina tider det!

Hur åker jag?
Så här är det, tro mig.
Portnötare, nej. Turist, 3-barnsfar, Volvo V70, takbox, trygg i tillvaron, trygg i pisten på tryggt amerikanskt rostfritt stål. Medvetet materialval (skumma bindningar). Åldern borde medfört viss teknik, förhoppningsvis konverterad till modern carvingteknik. Off-pisten blir ju alltid som den blir, no guts no glory, och guttsen plockas fram när tillfälle ges...på afterskin...närå.
Som sagt, jag har sanningen, yes-box!

Hur åker jag?
Nominerade är:
- RR för sitt snabba rappa svar
- GNU för sin hänsynsfulla insikt.
- ACE DenGamle för sin harmoniska beskrivning
- JCM för sin självständiga attityd
- Snowy Hill för sin fokusering på upplevelsen
- ihOr för sin drömtydning
- Gafferx för den nakna beskrivningen

Hedersomnämnande går till ... (konstpaus) ...
RR, GNU, JCM, Snowy Hill och Gafferx

Hederspris går till ... (applåder)
ihOr för sin fullkomligt osannolika men så inspirerande brantåkardröm.

Vinnar är ... (konstpaus) ...(spridda applåder)
ACE DenGamle för sin träffsäkerhet på den rena känsla av harmoni som undertecknad strävar efter, och då och då även upplever när omständigheterna är de rätta. ACE har dock fullkomligt felbedömt min klädsel, men detta var ju inte ett moment som ingick i tävlingen.

Det uppenbart eftersträvansvärda priset kan utkvitteras efter överenskommelse, varför inte under en besiktning av Trysilfjällets brantare partier?

Den nakna sanningen om min utföråkarkapacitet och drömmar kommer inom kort att publiceras på ”Min sida” här på Freeride.

That´s all kids! / MM

Hur åker jag?
AceTracer
Tyvärr kom dit svar försent, men du har utan tvekan kvalificerat dig för jumbopriset! Krya på dig!

AtomicGirl
Tack, sånt värmer! Hade du svarat i tid hade du vunnit ett mycket fint specialpris!

MVH/MM

Hur åker jag?
Eftersom jag faktiskt redan sett dig åka någonstans i Dalarna så vet jag. Detta, och det faktuma att tiden gått ut anser jag diskvalificerar mig som tävlande i detta ämne.

HitMe

Hur åker jag?
En tacker å bocker!
De va välan roligt!
Jag ser verkligen fram mot en inspirerande session i Höyegga, och då talar vi inte om bara besiktning! Hellre då om meditation i rörelse, kroppens och själens fullkomliga förening, g-kraftstinna carves mellan häpna och förstummade åskådare, låt dom glo, vi ska LÄGGA SNÖ på dom! Exakt så, var förvissad, jajamän!...
...ähum...ber att få återkomma i frågan. Ska bli kul som sagt.

Jag kan försäkra dig Arc och alla andra, MIN takbox är ortoligt rak. Sunkig Volvo, visst vad annars...

Och det där "kids" har ju aldrig bitit på mig av naturliga orsaker.

Tack igen MM!
Hörs å ses.

/A

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp