Hur åker man bäst i lössnö ?

Tjao,

Nybörjare i off pist åkning, har börja leta mig ut mer i terrängen och köpt en Atomic Automatic 117mm skida med Marker Duke.

Tycker det är svårt att hitta flyt i åkningen, skall man ha bakvikt-framvikt eller hur känner ni av när ni kör på ?

Dumm fråga kanske , men nån gånga skall man ju lära sig :)

med en skida som Automatic är det bara att stå och åka precis som vanligt. Flyter som en kork som alla moderna skidor med rocker och väl tilltagen midja..

Stå mitt på med centrerad vikt. Tyngd på hela foten. Sväng genom att vinkla dina väl böjda knän åt sidan, ner mot snön, så skidan går upp på kant och skär ner i snön. Låt spetsarna peka nedåt. Försök inte trycka undan snön, det blir bara jobbigt, utan låt skidan jobba istället. Var inte rädd för att få spetsarna under snön. De flyter upp direkt när du slutar kanta skidan och ingen bakvikt behövs. Var mjuk i kroppen och låt skidan mjukt studsa dig fram och tillbaka.

Så här ungefär:
)
(
)
(
)
(
)
o.s.v.

Yes, stå mitt på skidan och låt den styra genom kantning, busenkelt eller?

Är man ovan vid lössnö är det väldigt lätt att hamna i baksätet och istället för att låta skidan styra, försöker man vrida runt den ... typiskt nybörjarfel när det brantar på ... (även nära vänner till mig hamnar i denna position då och då).Tipset är att våga ta fart och "falla" framåt (är det brant blir känslan att falla framåt när du står neutralt på skidorna). Står du rätt och fått upp farten svarar skidorna snabbt på din kantning och ja, du svävar fram ... :-)

/MM

I den gamla tiden lärde man sej genom övning. Nuförtiden köper man prylar och lär sej på nätet.
Men som skrivs här. Mitt på skidan och fullfölj svängen som blir start på nästa..
Dom gamla Österrikiska skidlärana hade uttrycket:
Vorlage.und schwunge fettig machen.
översatt.
Fram med knäna och fullfölj svängen. Samma grundteknik gäller idag.

Håller med det mesta som sagts ovan. Det sammanfattas väl enklast med att:

Fart ger flyt!

Därför underlättar det om du framförallt åker så du inte dödar fart i onödan genom t.ex. bakvikt, eller att du undviker släntens bästa fallinje av försiktighetsskäl... Överdriven framåtvikt är oxå fartdödande men oftast självmarkerande när skidspetsarna dyker och du planterar fejjan i pudret till ditt åksällskaps stora glädje..!

Edit: En annan inte helt opåverkande faktor i sammanhanget är också var på skidan du har bindningarna monterade? På Automatic är väl linjen rätt långt bak(?) Även om spetsarna lättare kommer ovan snöytan vid bakmonterat, då bakändorna sätter sig, så innebär det ju oxå att hela ekipaget lättare lutar bakåt och det riskerar att tippa piloten i baksätet om du inte är observant på detta och motverkar det med en annan kroppsposition.

Senast ändrad:
-Fart, allt blir roligare med fart.
-Titta framåt och inte på skidspetsarna
-Tänk att vikten ska vara mer på tårna/mitt under foten och absolut inte på hallarna.
-Åk, åk och åk så ger det sig av sig själv!

Väldigt intressant tråd för en som försöker lära sig offpist åkning.

Känner själv att det är svårt att inte börja luta sig bakåt när topparna skär ner. Men jag antar att det har lite att göra med mina försök att lära mig offpiståkning på pistskidor (84 mm breda).

gubbfan sa:
I den gamla tiden lärde man sej genom övning.
Gäller fortfarande.. ;-)

Som andra skrivit: våga ta fart.
Och för att inte hamna med bakvikt; fram med händerna, försök att behålla bröstet ned mot fallinjen.

Och böj på benen! Alla orkar ju inte åka som en fransk UCPA guide hela dagarna, med konstant 90grader, men böj på knäna. Ha inte för långa stavar!

Och kanske när du börjar få lite mer flyt (och med de skidorna du har) - försök ta lite större svängar. Roligare, mer surf, inte lika jobbigt. (Om vi inte pratar 70km/h pudersvängar med 60m radie - det är jobbigt...)

Mycket hänger ju även på underlaget/snön. Är det perfekt 3dm torrpuder med bra bas under så åker alla som gudar...

Tack för alla svar,

Jag har nu fått lite övning i helgen som var uppe i Hemsedal :-)
Gammal skidåkare som fått tillbaka intresset igen, grymt kul med bredare skidor också

Härliga dagar med varierande väder och en del nysnö som kom. Fick chansen å gå upp sista biten vid Roni toppen och även utanför Tinden och Totten.
Funkade super i ny orörd snö, sedan när det blev uppkört vart det lite tyngre ;-)
Märkte att det går lättare med fart, men ändå svårt när det blir uppkört och spårigt (bara kötta på eller )

tack alla trevliga för svaren

Ser fint ut i Hemsedal!

Ju mer du åker utanför pist, ju tryggare blir du å kan till slut åka mer avslappnat i sin njutfulla koncentration. Spårat och uppkört är bra att öva längre svängar i, bygger självförtroende å en viss TopGun-känsla när allt stämmer. Samma där, med tiden kan spårat t.o.m. bli festligt - den ofysiska närvaron av någon annas vägval som både kan inspirera som utmana :)

Ett annat tips, även om underlaget är lite tyngre (dock inte så farligt vid ökad fart) är den stundande vårskidåkningen. Eftersom det går lite trögre å lavin-fasan kanske inte påfrestar den egna fantasin lika "lättvindigt", så är särskilt april å in i maj en god period att utforska nya utförsåk (som kanske upplevdes för skräckinjagande under den snabba å blomkåliga köldvintern) å därmed utvecklas å bli tryggare med terrängen å underlaget till nästa vinter.

Har du råd å tid - åk upp till Riksgränsen i april/maj; offpiståkning för varje smak, fint väder (förhoppningsvis), lugn atmosfär å trevligt folk!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp