Hur ändrar jag filformat?

• Trådstartare Trådstartare Sorabo
  • Start datum Start datum
S

Sorabo

Guest
Har en filmkamera som spelar in direkt på små DVD-R skivor. Sen sätter jag i skivorna i datorn och lägger över filmen där. Jag kan se på filmen och så, men jag kan inte redigera den i till exempel Windows Media Player för den är i ett format som inte det programmet tar.
Hur ändrar jag format till till exempel Windows Media Player-format?

Filmen ligger i VRO-format nu men jag vill göra om den till ett annat format så jag kan redigera den i Wondows Movie Maker, hur gör jag det?

Min andra fråga är: Hur bra är egentligen Windows Movie Maker? Några andra redigeringsprogram?

Svaret på "hur du ändrar filformat" är enkelt, med ett filformatändringsprogram. Och var hittar du ett sånt? Google skulle jag tippa på..
typ "vro to XXX converter".. finns säkert med olika finesser i olika prisklasser...
Och om man ser till att Windows o Microsofts övrigt produkter suger så lär ju Windows Movie Maker också va rätt kasst.. men man tager vad man haver....

Okej tack!

Kan du bara nämna några andra bra redigeringsprogram?

När jag har klippt ihop och redigerat en video på Windows Movie Maker och sparar den, så sparas den i något konstigt Windows Movie Maker-format. Alltså kan jag bara öppna min redigerade video med Windows Movie maker... Måste jag skaffa ett konverteringsprogram för att kunna köra den i till exempel Windows media Player här också? :S

Redigeringsprogram, ingen aning..

Kan tänka mig att när du sparar filen så sparas den i ett redigerbart format, men när du verkligen vill spara den för att spelas upp så exporterar du filmen istället o samtidigt komprimerar den med ljud o bild kodex.. så funkar det med t.ex. bildredigering så borde ju va typ samma...
Men nej, du behöver inget konverteringsprogram för att bara spara den i ett "vanligt" format..

Ett bra, enkelt konverteringsprogram är Winavi videoconverter.. vill du dessutom ha ett redigeringsprogram med mkt bra finesser men samtidigt lätt att lära sig så skulle ja rekommendera Sony Vegas.

Okej! Får fixa Sony Vegas då.. Kan jag tanka det gratis eller är det något man måste köpa?
Laddade hem ett gratis konverteringsprogram igår, men eftersom det var gratis kom reklam upp i mina filmer.. Finns det gratis konverteringsprogram eller måste man köpa? :S

där det finns ett behov finns det plats för business.. så självklart finns det en massa köpprogram, men borde finnas nåt gratisprogram också, eller iaf nån tidsbegränsad demo så du kan fixa din film nu.. kolla www.download.com, brukar ha bra gratisprogram för det mesta...

Är det någon som känner till något Gratis redigeringsprogram eller gratis video converter program, förutom Windows Movie Maker..

Sorabo sa:
Okej tack!

Kan du bara nämna några andra bra redigeringsprogram?

När jag har klippt ihop och redigerat en video på Windows Movie Maker och sparar den, så sparas den i något konstigt Windows Movie Maker-format. Alltså kan jag bara öppna min redigerade video med Windows Movie maker... Måste jag skaffa ett konverteringsprogram för att kunna köra den i till exempel Windows media Player här också? :S
du msåte trycka på spara filmfil inte bara spara... då funkar det ;)

Tillbaka
Topp