Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, jag har bott på UCPA i Les 2 Alpes men vad jag vet har dom hus på fler ställen än det så innan du ställer sådana frågor får du allt säga villken ort ni ska till!skiDglaD sa:Jag och några kompisar planerar att åka med ucpa. Är det mycket orörd offpist??
Fattar man vad moniteurerna säger? Finns det bättre ställen att åka till?
Inga på UCPA får ut "feta offpist-skidor" med dagens mått mätt, de fetaste jag sett hittills var Rossi S97 som är 96-97mm i midjan.FlyingW sa:En gammal tillsynes död tråd, men jag gör ett försök.
Hur utförs testerna för att se om man "duger" till en viss grupp. Känns ju jättekonstigt om att som ska åka offpist ska stå och bli bedömda efter hur bra de åker pist med sina feta offpist-skidor? Nog för att man kanske kan få sig ett "hm" men särskilt rättvisande lär det knappast bli.
tacksam för svar
/W
Nu har det varit väldigt blandat beroende på ort. I Val Thorens får man testköra i pist, i Val d'Isere ville vår första guide se hur vi klarade långa åk med kortsväng i pist och i Serre fick vi köra knädjupt puder på öppet fält.FlyingW sa:En gammal tillsynes död tråd, men jag gör ett försök.
Hur utförs testerna för att se om man "duger" till en viss grupp. Känns ju jättekonstigt om att som ska åka offpist ska stå och bli bedömda efter hur bra de åker pist med sina feta offpist-skidor? Nog för att man kanske kan få sig ett "hm" men särskilt rättvisande lär det knappast bli.
tacksam för svar
/W
Det är ju bara Argentière och Val d'Isere som kräver nivå expert, på de andra centrena är det confirmé.JL76 sa:Pillard: håller med om att kan de inte åka ok i pisten lär de inte kunna åka ok offpist, men det finns många som åker bra i pist men är usla offpist så att testa offpistgruppen i pist är ingen bra idé enligt mig och inget jag heller varit med om vad jag minns. Skulle isåfall varit i valtho också isf där offpistgrupperna är lite "svagare".
Ja, det var så jag tänkte. Ändå vet jag folk som sladdsvänger och skiter i vilket i pisten med sina puderlagg, fast de är riktigt duktiga amatörfriåkare. Det är även en jävla skillnad på att ta sig ner på ett säkert sätt och att ta sig ner "snyggt".JL76 sa:Pillard: håller med om att kan de inte åka ok i pisten lär de inte kunna åka ok offpist, men det finns många som åker bra i pist men är usla offpist så att testa offpistgruppen i pist är ingen bra idé enligt mig och inget jag heller varit med om vad jag minns. Skulle isåfall varit i valtho också isf där offpistgrupperna är lite "svagare".
I valtho finns ju inte offpistgrupper egentligen (förutom förra året då de körde någon enstaka vecka för svenska gäster) Däremot brukar expertgrupperna köra en hel del offpist ifall nivån är tillräckligt hög. I valdi brukar det oftast vara två grupper med svenskar och en med fransmän. Vi har alltid hamnat med fransmän och där har det mest handlat om stt så länge du inte är en säkerhetsrisk så får du åka.JL76 sa:Pillard: håller med om att kan de inte åka ok i pisten lär de inte kunna åka ok offpist, men det finns många som åker bra i pist men är usla offpist så att testa offpistgruppen i pist är ingen bra idé enligt mig och inget jag heller varit med om vad jag minns. Skulle isåfall varit i valtho också isf där offpistgrupperna är lite "svagare".
Det guiden vill se är att du har kontroll på din åkning i en viss minimum-fart och att du har förmågan att åka i ett smalt spår, detta för att man tex kan hamna i lägen där det är det är stup på båda sidor om ett smalt avsnitt, stup efter punkten där man skall stanna eller ett ganska smal, brant couloir där man åker mellan bergsväggar.FlyingW sa:Förstår inte alls. Varför skulle de inte klara sig med små sladdsvängar då? Att bevisa att man kan göra korta carve-svängar är ju inte direkt användbart eftersom det håller ner farten föga. I övrigt rätt sällan någon har full kontroll i stor åkning men är som "Bambi på hal is" i mindre åkning.
Du skriver ju att de endast åker på stora skär. I den här typen av åkning är inte det alltid optimalt. Jag tycker det är ganska självskrivet att man inte kör med rena skär i en brant ränna, inte ens om man har sl-carver med 11 meters radie, men det kanske bara är jag..? Jag tycker dessutom att det är lika självskrivet att man kör med sladdsväng. Om du åker ut till valfri skidanläggning idag så kan du se hur många som helst som kan åka fort med anständigt rent skär trots att de har en viktbalans som är en smärre katastrof och de har inte en aning om vad stavarna är till för, annat än att luta sig mot i liftkön. Många av dessa anser säkert att de är asbra på att åka skidor men om du skickar ut dem i en rejält uppkörd brant ränna har de inga verktyg att ta till (jag vet inte hur de du nämner åker och de kan säkert vara betydligt bättre än jag är i alla typer av terräng men de kan också vara precis sådana som jag beskrev ovan, svårt att avgöra utan att ha sett). Det är just detta som moniteurerna vill säkerställa att slippa."Ser inte hur de skulle sinka en grupp iof. De jag syftar på brukar åka väldigt fort och kontrollerat, men enbart på stora skär och sladd. De skulle aldrig få för sig att köra kortsväng bara; dels för att de inte gillar det och dels för att deras skidor har en radie på iaf det dubbla mot en kortsväng vilket gör att det inte går att få nåra seriösa carv-skär. Fast det kanske räcker med kort sladdsväng?"
Just denna inställningen till kortsväng känns lite märklig. Att kunna åka balanserat och bra i uppkörd brant terräng är en konst och kräver en grymt bra grundteknik och balans. Det finns ju liksom sladd och sen finns det sladd. Hur får du ihop logiken att alla "carve-åkare" skulle vara bättre lämpade för avancerad offpist än de som faktiskt kan hantera brantåkning? De bästa skidåkarna är ju förstås de som hanterar alla typer av terräng och kan anpassa sin åkning hela tiden och variera sig mellan olika svängtyper.Men om guiden accepterar att någon med ett par ordentliga skidor kör en halvdan, men kontrollerad sladdkortsväng är det ju inget problem. Men att döma ifrån ett sådant test kommer ju antagligen alla vettiga "carve-åkare" vara bättre lämpade för off piste gruppen en någon av de som faktiskt anmält sig till off pist gruppen.
"vanlig" kortsväng? Du måste kunna åka säkert och stabilt så att guiden förlitar sig på att du kan hantera brant terräng. Jag skulle inte vilja lägga några värden i att den ena eller andra typen av sväng är mer "värd" så att säga. Aja, nog om det.Flaklavin_David sa:Pillard och FlyingW ni missförstår varann.
FlyingW frågar om man måste kunna skärande kortsväng för att kvala in i offpistgruppen/den bättre gruppen. Pillard säger att det räcker med "vanlig" kortsväng.
En ny fråga från mig: Får man öva mycket på lavinsök?