hur bli bättre åkare?

gergana

Ny medlem
hur bli bättre åkare?
Hej!

Började åka slalom som barn, men eftersom pappa också var nybörjare höll vi oss till de snälla backarna. Sedan gjorde jag uppehåll i några år då vi bodde på varmare bredgrader, men jag tog upp skidåkningen igen och har åkt skidor de senaste 11 åren. Har barn som är 12 o 8 år gamla och jag har sett dem utvecklas och blir bättre och bättre. Jag har också blivit bättre, men är numera sämsta skidåkaren i familjen. Jag åker med snyggare carvingsteknik jft med barnen, men jag vågar inte lika mycket. Så jag känner att jag bromsar hela familjen framför allt när det är isigt, vilket det numera är, jag vill bromsa farten i varje sväng, men är det isigt och jag vet att det kanske släpper så vågar jag inte. Hamnade i situationen att jag hade svårt att åka i de snälla isiga backarna i Björnrike mellandagarna. Var i Riksgränsen i Påskas, men där hade jag inga problem, det var härlig mjuk snö. Så hur blir jag bättre? Jag kan åka med småsvängar (typ hoppa eller hur jag skall säga) och med stora svängar (som styrs av carvingskidorna), men jag vill kunna sätta dem i snö. Är det is så klarar jag inte att bromsa farten alls. Har provat trycka hårdare i svängen, men det släpper ändå. Har lättare att åka i lössnö o puder, jft med på is.

Finns det någon hemsida där jag kan läsa mer kring teknik? Eller finns det någon här som har några tips? Har provat ta skidlektion, men hade otur med skidläraren, kan absolut prova igen, men jag kan inte lägga massa pengar på det, om det inte ger något. Är annars vältränat.

Min man åker på en mycket udda sätt så han kan inte hjälpa mig och som sagt jag vill blir bättre, älskar skidåkning

hur bli bättre åkare?
Ingen kan bromsa eller svänga på is. Åk rakt fram/över sådan partier och styr när du kommer ut på snö igen.

För övrigt gör det nästan aldrig ont att falla pga is eftersom det typiska fallet är att fötterna försvinner under en och man lägger sig ner på höften och glider en bit. Så, mental träning kring din rädsla för fall.

Varför inte säga upp dig från arbetet och dra iväg en säsong? Då blir du garanterat bättre och kommer samtidigt ur svennebananlivet som väl ingen blir lycklig av.

hur bli bättre åkare?
När man blir rädd t.ex. pga. isig backe eller för brant så lutar man sig oftast för mycket bakåt vilket inte är bra. Så tänk på att flytta fram överkroppen. Sen är det även vanligt med medvridning vilket medför att du tappar trycket på ytterskidan.
Tänk även på att inte trycka skidan i sidled utan kanta genom att vrida in höften och låt skidan gå framåt utan att trycka ut skidan. Fortsätt svängen tills farten avtar om det går för fort.
Svårt att säga mer utan att ha sett dig åka.

Senast ändrad:
hur bli bättre åkare?

@gergana
Det är betydligt mer krävande att åka på is och hårt underlag än på mjuk snö, vissa klarar det inte överhuvudtaget (@la_grave).

Först och främst behöver du skarpa kanter på dina skidor, är de allt för slitna är det omöjligt att få ett bra grepp och gör att du känner dig osäker. Nästa svårighet är att du accelererar snabbare och dina skidor behöver kraftigare kantisättning för att svänga lika snävt som på mjukt underlag. Dvs det går helt enkelt fortare och du måste våga stå på i högre fart för att få till bra skärande svängar.

En bra tekniksida är www.slopepro.com (vet inte hur aktiv den är idag, men ta en titt).

/MM

hur bli bättre åkare?
Mountain_Man sa:
@gergana
Det är betydligt mer krävande att åka på is och hårt underlag än på mjuk snö, vissa klarar det inte överhuvudtaget (@la_grave).
Påstår du att du kan svänga på underlag som har samma karaktär som det man stoppar i drinken? Eller har du en orimligt bokstavstolkning av begreppet is "snöstjärnor är fruset vatten, alltså är snö is"? Varför pratar du då alls om snö?

Men jag förmodar att du skulle lagt några snygga svängar uppe till höger på den här bilden?

Du kanske rent av har en film där du åker skidor och svänger på is?

hur bli bättre åkare?
la_grave sa:
Mountain_Man sa:
@gergana
Påstår du att du kan svänga på underlag som har samma karaktär som det man stoppar i drinken? Eller har du en orimligt bokstavstolkning av begreppet is "snöstjärnor är fruset vatten, alltså är snö is"? Varför pratar du då alls om snö?

Men jag förmodar att du skulle lagt några snygga svängar uppe till höger på den här bilden?

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/3f13b29753566e128c37df48ccd22cb2.jpg[/url]

Så du menar alltså att det är såna här partier du i ditt första inlägg i den här tråden rekommenderar medelåkare att köra rakt över för att sedan svänga eller bromsa när man kommit över till snö igen??

hur bli bättre åkare?
xSooLx sa:
la_grave sa:
Mountain_Man sa:
@gergana

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/3f13b29753566e128c37df48ccd22cb2.jpg[/url]

Så du menar alltså att det är såna här partier du i ditt första inlägg i den här tråden rekommenderar medelåkare att köra rakt över för att sedan svänga eller bromsa när man kommit över till snö igen??
Nej, jag syftar på isfläckar på någon meter eller två långa som dyker upp här och där i skidbackar pga läckage från underliggande berg och liknande. Kom det som en överraskning för dig att det var dylika förekomster jag åsyftade?

hur bli bättre åkare?
la_grave sa:
xSooLx sa:
la_grave sa:

Nej, jag syftar på isfläckar på någon meter eller två långa som dyker upp här och där i skidbackar pga läckage från underliggande berg och liknande. Kom det som en överraskning för dig att det var dylika förekomster jag åsyftade?
Inte det minsta. Men varför drar du då fram det här exemplet bara för att
@Mountain_Man helt riktigt hävdar att man kan både svänga och bromsa på is?

Klart det går att svänga och bromsa på is men det är inte alltid lätt. Vissa faktorer såsom kontrollerad fart, inte allt för stor midjebredd på laggen, begränsad lutning och vassa kanter talar för lyckade försök.

Edit. Sorry TS för att jag bidragit till att tråden spårat iväg..! Det kommer säkert mer konstruktiva inlägg vad det lider.

Senast ändrad:
hur bli bättre åkare?
Tråden håller på att spåra ur lite grand, tack La_Grave. Jag antar att med is is backen så menas knallhård snö. Vad jag vet finns inte is i svenska backar utom när man balkat med för mycket vatten eller när en bäck rinner rakt ut i backen. Mitt råd gäller alltså när det är knallhårt och känns isigt, inte när det är is.

Du besriver inte vilka Ross du kör på, vad du väger, kroppslängd eller skidlängd vilket skulle hjälpa lite i råd och dåd tipsen. Men, kan du ligga på skär i sväng så går det djävligt fort om det är isigt. Enda sättet att bromsa är kontrollerad sladd, även kallat stivoting. Kolla in Svtplay och Anja snöar in, riktigt bra om skidåkning.

Som i all idrott gäller att DU skall styra utrustningen, inte tvärtom. Aldrig luta bakåt utan fram på skidorna och tryck. Släpper det så har du antingen; för mjuka pjäxor, fel teknik, felaktigt slipade skidor, fel skidor, felmonterade skidor (bindningar i längsled alltså) osv. eller en kombination av allt. Eftersom du blir ifrånåkt av dina barn gissar jag på felslipade skidor och fel teknik som steg ett. Gå in i renommerad butik och slipa laggen samt ta en ny lektion i renommerad skidskola.

För övrigt är det aldrig kul att rekreationsåka på "is". Däremot är portåkning kul på "is".

hur bli bättre åkare?
@gerhana
Leta upp en isig fläck med lagom lutning, blå-röd backe.
Ställ dig tvärs backen med skidorna före isfläcken och hitta rätt position. Lite mer än axelbrett mellan skidorna, smalbenen med lätt tryck framåt så knäna är ovanför tårna. Be någon stå rakt nedanför dig och hålla i änden på dina stavar och dra lite i dem samtidigt som du håller emot och vrider in höften mot backen och kroppen neråt så du får lagom tryck på nedre skidan. Glid sakta framåt samtigt med din medhjälpare och känn att du har rätt position hela tiden. Lite lätt tryck under främre delen av foton. Behåll ett rent skär och sladda inte, låt skidan följa bågen som den bildar. Tryck inte ut skidan utan låt den gå framåt.
Bra övning för att hitta rätt position.
Sen ska du ju ha mer tryck framåt på skidan i ingången av svängen och lätt kontrollerat tryck bak när du går ur svängen så din åkning inte blir statisk.

hur bli bättre åkare?
Steepndeep sa:
Tråden håller på att spåra ur lite grand, tack La_Grave. Jag antar att med is is backen så menas knallhård snö. Vad jag vet finns inte is i svenska backar utom när man balkat med för mycket vatten eller när en bäck rinner rakt ut i backen. Mitt råd gäller alltså när det är knallhårt och känns isigt, inte när det är is.
Och bäckar och liknande förekommer ju inte helt ofrekvent i skidbackar och jag hävdar igen att det bästa man kan göra när man stöter på en sådan isfläck är att "köra rakt fram" så man får "fast snö under fötterna" så fort som möjligt.

@gergana skrev faktiskt is och inte hårt packad snö. Ingenting i inlägget antydde att hon hade problem med svenska språket eller att det var hårt packad snö hon syftade på, alltså svarade jag på frågan om is. Hade frågan rört hårt packad snö hade svaret blivit annorlunda, ungefär som ditt.

Sedan är det ju skillnad på hård packad snö och hård packad snö, tex hårda pister och vindavslipad skare. En pist är ju aldrig helt slät, antingen är den nypistad eller så är den uppåkt. I båda fallen finns det ju lite ojämnheter att "ta stöd" mot även om det är svårt att få kanterna att skära, i slipad skare finns ju ingenting slikt.

För övrigt är det aldrig kul att rekreationsåka på "is". Däremot är portåkning kul på "is".
Smaksak! Är underlaget slätt går det ju att åka fort(are än man riktigt vågar)! Fort = kul.

hur bli bättre åkare?
xSooLx sa:
la_grave sa:
xSooLx sa:
Inte det minsta. Men varför drar du då fram det här exemplet bara för att
@Mountain_Man helt riktigt hävdar att man kan både svänga och bromsa på is?

Klart det går att svänga och bromsa på is men det är inte alltid lätt. Vissa faktorer såsom kontrollerad fart, inte allt för stor midjebredd på laggen, begränsad lutning och vassa kanter talar för lyckade försök.

Edit. Sorry TS för att jag bidragit till att tråden spårat iväg..! Det kommer säkert mer konstruktiva inlägg vad det lider.
Film tack på när någon svänger på is (alltså det där underlaget som brukar skifta i olika blåa och gröna nyanser).

hur bli bättre åkare?
la_grave sa:
Film tack på när någon svänger på is (alltså det där underlaget som brukar skifta i olika blåa och gröna nyanser).
Glöm inte svart-is! (eller vit för den delen men bygg inte standplats i den vita...)
Nu är ju inte detta film men, kanske en för diskussionen intressant bild.
Om mitt minne fungerar så sparade jag den ifrån Mattias Hargins bloggande.

Senast ändrad:
hur bli bättre åkare?
Herr Ober, eis bitte!

Bifogar den efterfrågade filmen dör jag dessutom tar mig friheten att köra några "spreads" och "twists".

/MM

hur bli bättre åkare?
Att åka på skär i hård "isig" pist handlar om välslipade kanter, tidig kant och fart dvs mycket teknik.
Det förutsätter att din position redan är rätt + en massa andra grundläggande tekniker.
Är de inte det så hjälper det inte hur välslipade eller hur tidigt du än kommer på kant, farten resulterar ändå i tappat grepp.

Känner du att det kostar för mycket pengar att ta lektioner så gå med i någon slalomklubb/friluftsfrämjandet alpint och bidra med din tid så kommer de att bidra till din teknik. Dvs win win ;)

hur bli bättre åkare?

@la_grave
Jag har då aldrig stött på en person som väljer att missförstå så mycket som du. TS åker pist på en midja om 65 mm. Uppenbarligen pratar TS om hårda försäsongspister med hård kanonsnö oftast som vissa har svårare att behärska.

Hur du får till håriga offpistlinjer utifrån det inlägget är för mig fullständigt obegripligt men vi alla hoppas på att kunna vara lika hårda åkare som du en dag.

TS: Oftast när du har svårt att få fast skidorna på sådant underlag brukar bero på att du inte litar på dig själv lika mycket och då inte håller tekniken på samma sätt som på underlag du uppskattar. Att du inte får fast skidorna beror förmodligen på att du inte vågar att lita in lika mycket och kanta dem för att få fast dem. Krävs mer kantning vid hårt före än vid mjukt där skidorna suger fast och åker ner i underlaget lite mer.

Så håll positionen framåt och våga utmana tekniken. För försöker du svänga med halva belagen i på is har du inte nog med stålkant i backen och det kommer glida undan. Det vassa måste upp på kant helt enkelt.

Lycka till

Senast ändrad:
hur bli bättre åkare?
Mountain_Man sa:
Herr Ober, eis bitte!

Bifogar den efterfrågade filmen dör jag dessutom tar mig friheten att köra några "spreads" och "twists".

/MM
Kool film. Men vid tex ca 1:35 resp 2:10 så kör du ju bara över isfläcken och manövrerar när du kommit ut på snö igen.

Hur hittade du klippet??

hur bli bättre åkare?
En snål-variant är ju att lusläsa(?) youtube med alla klipp om tips och instruktioner kanske?

Sedan är det som du nämner bra med skidlektioner - om instruktören fångar upp dig på ett bra sätt.
Men många lektioner blir dyrt tyvärr. :(
Sen tror jag felet många gör (vill inte dömma ut dig för jag känner inte dig) efter att man tagit en lektion eller två - man nöjer sig med lektionerna och sedan mer eller mindre återgår man till sin vanliga åkning! Det är otroligt viktigt och nyttigt att komma ihåg övningar man gör med en instruktör och sedan fortsätta nöta dem på egen hand/tillsammans med kompisar/familj för att det ska sätta sig! Annars blir lektionen i sig rätt onödig eller hur? Repetition är kunskapens moder! :)

Det jag gjorde för att bli bättre var att gå en norsk instruktörskurs till att bli skidinstruktör. Det var en veckas kurs med skidåkning hela dagarna och teori på kvällarna! Hur kul som helst och mycket mycket lärorikt även om man inte vill bli skidlärare eller jobba som det! Men det får du ju själv avgöra om en sådan kurs passar in i din livssituation med barn osv för den kursen jag pratar om var en vecka nere i Alperna och kostade som en veckas Alp inclusive skidresa för en person. (kanske är detta alternativ att ta i? men det finns det alternativet och det funkade mycket bra för mig!) :)

Annars kan du alltid försöka bli bästis med en skidlärare? ;)

hur bli bättre åkare?
Vemdalen har nog bitvis haft lite hårdare före än normalt under julhelgen.

Du har som du säger åkt en hel del, och är säkert minst normalgod åkare. :-)

Den kategorin brukar glömma verktygen. Tror därför
@Ake_Astrom har en poäng.

Så mitt tips är att innan du börjar med diverse kurser i "brantåkarsnitt" tar och lämnar in skidorna och får dom slipade i säg 88 grader och 0,75 hängning. Testa lite så får du se.

Sedan behöver du inte "carva" på is för att klara dig, där har nog den flitige skribenten
@la_grave 1 + ändå. Med bra skidor och normal åkvana kommer du att kunna gena över lite isfläckar galant.

hur bli bättre åkare?

@la_grave
Fire and Ice är en märkligt pretentiös (eller inte ...) skidfilm från 1986 som har en hel del snygga kameravinklar och åkningar, samt några riktigt duktiga skidåkare (inkl. undertecknad ;-)). Alla naturligtvis i tjusiga Bognerkläder. Bör dock njutas i korta sekvenser, att se hels filmen i ett svep kan bli för mycket såvida man inte grundar med lämplig mängd champange i bubbelpoolen ...

Anledningen till att jag styr rakt över isen är att jag valt att hålla kanterna ganska runda för att inte riskera felskär i puckeln! ;-)

Till isen. Vi kan naturligtvis diskutera var gränsen mellan hård snö och is går, men jag släpper denna fråga.

Jag hittade denna lilla filmsnutt på en kille som definitivt har vässat kanterna. Bra exempel på hur man kan köra hård snö, is, betong etc med bestämd och kraftig kantisättning.

/MM

hur bli bättre åkare?
Jag tror ni båda två missförstår varandra medvetet nu..
Båda har rätt och båda har fel...

Det är givetvis skillnad på en isig backe och blåis... Försök hjälp TS istället :)

Tillbaka
Topp