Hur blir man sponsrad?

maxi97

Ny medlem
Hur blir man sponsrad?
Hej jag tävlar i puckelpist och budgeten har blivit ganska tajt efter vintern så jag undrar hur man gör för att bli sponsrad så man får in lite sponsorpengar.

Hur blir man sponsrad?
Okej e det nån ide att typ ringa till märken och butiker eller e det bara att kötta på och synas? Det går tyvärr bara 6 tävlingar per år i svenska cupen i puckelpist så det e inte så mycket.

Hur blir man sponsrad?
Sen e det bara att jag e ju inte precis bäst i världen så vad skulle va rimligt. jag kom på 17:e plats i skandinaviska cupen och jag har bara kört skidor seriöst en sesong och har utvecklats enormt. Jag har gått från att bara klara 180s och 360s till att nu även klara upp till 720 och back och frontflip och blivit betydligt bättre i puckeln. Så jag bara undrar vilka företag som ni tror skulle kunna tänka sig att sponsra mig för jag behöver lite extra sponsorpengar eller egentligen vad som helst som kan hjälpa med ny utrustning till nedsatt pris och hjälp till att tex betala lite till träningsläger då jag verkligen satsar på att komma in på skidgymnasiet i Åre.

Senast ändrad:
Hur blir man sponsrad?
maxi97 sa:
Sen e det bara att jag e ju inte precis bäst i världen så vad skulle va rimligt. jag kom på 17:e plats i skandinaviska cupen och jag har bara kört skidor seriöst en sesong och har utvecklats enormt. Jag har gått från att bara klara 180s och 360s till att nu även klara upp till 720 och back och frontflip och blivit betydligt bättre i puckeln. Så jag bara undrar vilka företag som ni tror skulle kunna tänka sig att sponsra mig för jag behöver lite extra sponsorpengar eller egentligen vad som helst som kan hjälpa med ny utrustning till nedsatt pris och hjälp till att tex betala lite till träningsläger då jag verkligen satsar på att komma in på skidgymnasiet i Åre.
De e typ sånt du ska berätta för just din "dröm-sponsor" eller va man säger.
Meriter
Dina mål
osv.

Dem vill veta varför dem ska just sponsra DIG. Motivera dig för dem.

Hur blir man sponsrad?
Asså det känns ju lite osannolikt att jag typ skulle bli sponsrad av typ k2 eller nått annat stort märke, iallafall så jag får fett mycket pengar och gratis skidor och rubbet. Men jag tänker typ om man börjar lite smått med tex skistore eller nått

Hur blir man sponsrad?
maxi97 sa:
Asså det känns ju lite osannolikt att jag typ skulle bli sponsrad av typ k2 eller nått annat stort märke, iallafall så jag får fett mycket pengar och gratis skidor och rubbet. Men jag tänker typ om man börjar lite smått med tex skistore eller nått
Du kan ju få olika typer av sponsring. Bara för att K2 skulle sponsra dig innebär det ju inte massvis med pengar. Kan ju få produkter till rabatterade priser, tex!

Hur blir man sponsrad?
Det blir nog inte i så fall att du får fett med pengar och att du får gratis skidor, men du kan ju få grejerna till ett bättre pris!
Kontakta k2 och alla som möjligen skulle kunna sponsra dig (även om du tycker det verkar osannolikt). Du har ju inget att förlora på det! :)

Hur blir man sponsrad?
Nej jag vet men asså jag tänkte mer att det kanske e bättre att bli sponsrad av ett lite mindre företag och få en högre sponsringsnivå typ.

Hur blir man sponsrad?
Ställ frågan till dig själv - varför ska ett företag sponsra dig?

Varför ska ett företag välja just dig? Har du något som dina konkurrenter inte har? Det kan vara allt från resultat, en stor blogg, en populär videoserie eller någonting som får dig att sticka ut.

Är det endast pengar i handen du är intresserad av? Många skidåkares första sponsordeal innebär att de får köpa till exempel skidor till rabatterat pris, ofta omnämnt som B-spons. Är det något som känns aktuellt?

Hur blir man sponsrad?
Spons får man när man är så oerhört duktig i sin sport att man hela tiden syns i filmer, i tidningar och i nyheter m.m.

B-spons som Ola nämner är kanske aktuellt - kanske din klubb har någon deal med rabatt på prylar?
Ett annat sätt att finansiera sina nya skidprylar är att göra som alla andra människor gör - skaffa ett jobb, spara ihop pengar till det du vill ha, köp!

Hänvisar även till stora SPONS-tråden. Massor med nyttig info om spons i den tråden! ;)

Hur blir man sponsrad?
Det hela handlar egentligen om hur bra du är på att marknadsföra dig själv och din tänkta sponsors produkter. Det är definitivt mer hur bra man är på att marknadsföra och sälja än hur bra man är på att åka. Det finns ganska mycket exempel på det.

Att som tävlingsåkare få deals på utrustning brukar gå att ordna genom din skidklubb eller din lokala skidshop. Gå dit, prata med dom, visa att du är entusiastisk och kan mycket! Du kanske kommer märka att det till och med var lättare än du trodde!

Lycka till!

Hur blir man sponsrad?
Ett tips är att börja som skidlärare. Dels för att få lite extra pengar + att det är bra för företag att du har deras märke på dig framför yngre åkare.

Senast ändrad:
Hur blir man sponsrad?
maxi97 sa:
Ja men nu e det inte precis så att jag behöver en miljon mer typ kanske högst 4-5 tusen
Du kan nog glömma att få pengar i handen eftersom att företaget inte vinner något på att göra det.
ett företag sponserar för att få in reklam och för att folk ska kunna se "oj, han var duktig undra vilka skidor han kör med!"
Om du skulle få en sponsor från tex k2 så kommer du antagligen få x antal klistermärket att lappa upp dig själv med, sen så måste du någonstans i din video osv nämna företaget. Du lär inte få pengar men kanske du får köpa ett par skidor per år för 30% billigare. Att få sponsor betyder inte att du bara kan glida runt på gratisgrejjer.

Hur blir man sponsrad?
Oj vad många svarar exakt likadant. Läser ni inte kommentarerna innan? Är ju inte ens en sida ännu.

För att svara på din fråga:
Att för dig som 14 åring bli sponsrad direkt från ett skidmärke är högst osannolikt, om du inte känner någon som jobbar för leverantören. Som några har nämnt så är det igenom skidklubben som du ska gå. Ofta har klubbar avtal med ett eller flera märken där man kan köpa för reducerat pris men framför allt så brukar dom har rabatter i någon skidbutik.

Den här sporten är dyr och på grund av det så kan tyvärr inte alla hålla på med den. Som några andra nämnde så bör du skaffa dig nått typ av sommarjobb för att kunna spara ihop lite pengar till utrustning och tävlingar. Om du fortfarande om 2-3 år tycker att det är kul och villig att satsa så försök att få helgjobb på till exempel skistore som du nämnde, bara där så har du indirekt "b-spons". Då kanske du undrar hur du skulle kunna få jobb på ett sånt ställe. Ett tips är att kolla om du kan praktisera där, det burkar vara den lättaste vägen in, eller om du inte mot förmodan lär känna någon som jobbar där eller känner någon chef väldigt väl så att denne person kan rekommendera dig.

Men fortsätt satsa och träna så mycket du bara kan, som många andra har nämnt också, se till att synas men var även ödmjuk och trevlig. Allt handlar inte i slutändan om att man har vunnit allt, är man en drygpitt på vägen så kommer ingen vilja jobba med än ändå.

Så summan av allt:
Fortsätt träna
Försök att tjäna lite pengar på egen hand
Försök att skaffa nya bekantskaper inom till exempel klubben för att få rätt kontakter
Var ALLTID trevlig och ödmjuk

Hur blir man sponsrad?
skit i spons från märken. är du så pepp på att komma in på plugget så sök stipendie. Då får du ju faktiskt pengar rakt i handen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp